کن لوچ: چوب لای چرخ صنعت فیلم بریتانیا می گذارد

کارگردان بریتانیایی برنده دو جایزه نخل طلای کن بر این باور است که اگر تفاهم خروج کشورش از اتحادیه اروپا به خوبی انجام نشود، صنعت فیلم ضرر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، کن لوچ کارگردان بریتانیایی برنده جوایز مختلف می‌گوید برگزیت «چوب لای چرخ» صنعت فیلم بریتانیا می گذارد.

کارگردان فیلم «من، دنیل بلیک» گفته هرگونه کاغذبازی که در نتیجه پایان آزادی حرکت بین مرزهای بریتانیا و اتحادیه اروپا به وجود بیاید، باعث می‌شود پروژه‌های مشترکی که با کشورهای اتحادیه اروپا تولید می‌شوند به مشکل بربخورند.

او گفت: اگر حرکت آزاد متوقف شود و این مساله به یک پروسه بروکراتیک برای کسانی که در بریتانیا کار می‌کنند تبدیل شود، این رفتار روی پروژه‌های مشترک هم تاثیر خواهد گذاشت چون موانع بسیاری به وجود می‌آورد. به طور مثال، حرکت آزاد به بلژیکی‌ها اجازه رفت‌وآمد می‌دهد بنابراین اگر حرکت آزاد متوقف شود این چوب لای چرخ کارها می‌گذارد.

این کارگردان که تا به حال برنده دو جایزه نخل طلای کن شده، گفت آکادمی فیلم اروپا می‌تواند نقشی در مذاکره کردن حقوق جنبش فعالان صنعت فیلم داشته باشد.

این هنرمند ۸۱ ساله حامی جرمی کوربین رهبر حزب کار بریتانیا است و تا به حال فیلم‌های کوتاهی برای او درست کرده است. او مدت‌هاست که از فیلم‌هایش به منظور مبارزه برای اهداف اجتماعی استفاده می‌کند. فیلم سال ۱۹۹۶ او با عنوان «کتی بیا خانه» که درباره بی‌خانمان‌ها بود، باعث خلق شدن بنیاد خیریه «بحران» در حمایت از افراد بی‌خانمان شد.

انستیتوی فیلم بریتانیا در سال ۲۰۱۶ گزارشی منتشر کرد که نتیجه آن مبنی بر این بود که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌تواند باعث رشد یا کاهش چشمگیر تعداد شغل‌ها در صنعت فیلم بریتانیا شود، اما این مساله ارتباطی مستقیم با این خواهد داشت که رهبران بریتانیا چه نوع تفاهمی با اتحادیه اروپا امضا کنند.

اگر قراردادی بسته نشود، ممکن است بیش از ۱۴ هزار شغل از بین برود و به این ترتیب بریتانیا و اتحادیه اروپا تحت قوانین سازمان تجارت جهانی عمل خواهند کرد. با این حال، در این گزارش آمده که اگر دو طرف بتوانند به توافقی به سبک سوییسی‌ها برسند که در آن آزادی حرکت هنوز وجود داشته باشد، بیش از ۵ هزار شغل می‌تواند افزوده شود.

البته با توجه به اینکه هر دو حزب کار و محافظه‌کار می‌گویند پایان حرکت آزاد ضروری است، سناریوی دوم به شدت غیرمحتمل به نظر می رسد.

منبع: مهر

502

کد خبر: 804030

وب گردی

وب گردی