کواکبیان: اراده سیاسی در ایران و پرتغال برای همکاری‌های گمرکی و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل وجود دارد

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال گفت: اراده سیاسی در ایران و پرتغال در زمینه همکاری‌های گمرکی و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی کواکبیان در ملاقات رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال با رییس کمیسیون امور خارجه و جوامع پرتغالی با اشاره به اهمیت گفت و گوهای پارلمانی و تاثیر آن بر توسعه همکاری های دو کشور این مطلب را اعلام کرد.

وی افزود: هدف از سفر گروه دوستی ایران و پرتغال به لیسبون ارتقاء سطح مناسبات پارلمانی و تسهیل و تسریع همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف دیگر است.

در این دیدار اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال بر تقویت زمینه‌های همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف به خصوص در راستای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

مصطفی کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال که به همراه علی نجفی خوشرودی، احمدعلی کیخا و یوناتن بت کلیا به لیسبون سفر کرده‌اند، در ادامه دیدارهای خود در پرتغال با سرجیو سوزا پینتو رییس کمیسیون امور خارجه و جوامع پرتغالی مجلس این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

کواکبیان در این دیدار گفت : گفت و گو و رایزنی مقامات دو کشور تاثیر مستقیمی بر افزایش تفاهم و درک مقامات و مردم دو کشور از یکدیگر خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تهدید تروریسم برای صلح جهانی را یادآور شد و گفت: یکی از زمینه های مهم همکاری دو کشور، مبارزه با تروریسم و افراطی گری و اتخاذ مواضع مشترک در مقابل این تهدید جهانی است که تاثیر به سزایی در صلح و امنیت جهانی خواهد داشت.

کواکبیان در ادامه این دیدار با اشاره به موضوعات مورد علاقه دو طرف برای توسعه همکاری های فیمابین گفت: توسعه صنعت گردشگری، تسهیل صدور ویزا، برقراری پرواز مستقیم و انعقاد قراردادهای دو جانبه در زمینه همکاری های گمرکی، حمل و نقل هوایی امور بیمه ای، حمایت از سرمایه گذاری های متقابل و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از موضوعاتی است که اراده سیاسی در دو طرف برای عملیاتی کردن آنها وجود دارد که امیدواریم با تلاش مقامات دو کشور این امر سریع تر به وقوع بپیوندد.

** سیاست معتدل ایران توجیهی جهت تقویت روابط سیاسی با پرتغال

علی نجفی خوشرودی عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار به لزوم توسعه همکاری های سیاسی دو کشور در کنار تقویت روابط اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی از جمله پرتغال اشاره کرد و گفت: سیاست متعادل ایران در روابط خارجی و امنیت بالای ایران در میان کشورهای منطقه و ظرفیت بالایی که کشور ما در زمینه های مختلف دارد، ضرورت تقویت روابط سیاسی فیمابین را توجیه می کند.

** تاکید بر تقویت همکاری ایران و پرتغال در حوزه محیط زیست/ لزوم همکاری بنادر پرتغال با بندر چابهار

احمدعلی کیخا دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت همکاری های تجاری و اقتصادی میان بخش ها و استان های دو کشور از مقامات پارلمانی و دولتی پرتغال دعوت کرد که از بندر چابهار و قلعه پرتغالی ها دیدن کرده و علاوه بر دیدن قابلیت های گردشگری این منطقه با ظرفیت های بالای بندر چابهار در همکاری با بنادر پرتغال آشنا شوند.

وی افزود: با توجه به اهتمام ویژه دولت و مجلس ایران به مسایل آب و محیط زیست، خواستار همکاری های مشترک با پرتغال در این زمینه ها نیز هستیم.

** سوء استفاده غربی‌ها از موضوع حقوق بشر/ اقلیت‌ها در ایران آزادی کامل دارند

همچنین یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار از مواضع متعادل پرتغال در موضوعات مربوط به حقوق بشری تقدیر کرد و گفت: اقلیت های دینی در ایران از آزادی کامل در امور مختلف برخوردار هستند ولی متاسفانه بعضا غربی ها با سواستفاده از موضوع حقوق بشر، خود را مدافع حقوق و آزادی های اقلیت ها نشان داده و آن را تبدیل به عاملی برای فشار به کشور می کنند، در حالی که اظهارات و ادله آنها مبنای درست و متقنی ندارد.

**لزوم رفع موانع اداری و اجرایی روابط بین ایران و پرتغال/ تولید انرژی‌های تجدیدپذیر زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی

سرجیو سوزا پینتو رییس کمیسیون امور خارجه و جوامع پرتغالی مجلس پرتغال نیز در این دیدار با اشاره به گفتگوهای مفید مقامات پرتغالی با گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در لیسبون گفت: ما معتقد و متعهد به توسعه روابط خود با ایران هستیم و از گفت و گوی مقامات دو کشور استقبال می کنیم.

وی همچنین با تایید صحبت های رییس گروه دوستی پارلمانی کشورمان در خصوص زمینه های مستعد همکاری دو کشور، گفت: در برخی از زمینه های همکاری دو کشور، مشکلاتی در پروسه اداری و اجرایی وجود دارد که دو طرف باید تلاش خود را برای حل آنها بکارگیرند.

سرجیو سوزا پینتو گفت: قابلیت های بالای پرتغال در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر و نو نیز می تواند از فرازهای مهم همکاری ها باشد که باید مورد توجه و اهتمام مقامات دو کشور در توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین قرار گیرد.

کد خبر: 804144

وب گردی

وب گردی