اعتراض ایران نسبت به نتایج تحقیقات خان‌شیخون

هیات ایرانی حاضر در دادگاه لاهه نسبت به منابع و روش تحقیق درباره حملات شیمیایی خان‌شیخون اعتراض کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق الاوسط، مسئول تیم رسیدگی به پرونده شیمیایی خان شیخون گفت: بهتر است به جای دیکته کردن چگونگی روش تحقیق ، دست از سر ما بردارند و اجازه دهند کار خودمان را انجام دهیم و بی طرفانه و مستقل عمل کنیم.

این در حالی است که هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لاهه تاکید کرده کرده بود: گزارش هیأت حقیقت یاب در ارتباط با حادثه خان شیخون سوریه دارای ابهاماتی در زمینه منابع، نحوه دریافت اطلاعات، نمونه برداری و عدم انجام بازرسی از محل حادثه است و امیدواریم ابهامات این گزارش با همکاری دولت سوریه برطرف شود.

هیأت ایرانی افزود: به رغم اینکه دولت سوریه از ابتدای این حادثه اعلام کرده که آماده است همکاری کاملی را با دبیرخانه فنی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به منظور اعزام کمیته حقیقت یاب به خان شیخون و پایگاه هوایی الشعیرات و جمع آوری اطلاعات انجام دهد، اما متاسفانه برخی کشورها از اعزام هیأت جلوگیری و از منابع و نمونه‌های غیرمستقیم استفاده شد.

روسیه نیز که از متحدان سوریه محسوب می شود، درباره این تحقیقات پرس و جوهایی دارد و یافته های مربوط به حمله شیمیایی خان شیخون را برای انجام یک عملیات نظامی علیه بشار اسد کافی نمی داند.

طی این حمله شیمیایی که در تاریخ 4 آپریل انجام شده است، ده ها نفر کشته شده اند. طرف های غربی دولت بشار اسد را عامل این حمله می دانند. در حالی که ایران و روسیه این اتهامات را مبهم و فاقد اعتبار توصیف کرده اند.

303

کد خبر: 804260

وب گردی

وب گردی