۱۵.۵ درصد روستاییان و ۱۴ درصد مردم شهردخانیات مصرف می کنند/ارتباط سیگار با سرطان قطعی است

معاون فنی بهداشت خوزستان گفت: ارتباط سیگار با سرطان ریه، دهان و حلق، سرطان روده بزرگ، معده و مری قطعی است و جای شک و شبهه ای نداریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، ناصر ضیغمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه شعار امسال «دخانیات تهدید برای توسعه است«، اظهار کرد: در سال گذشته مطالعه ای برای سنین بالای ۱۸ سال کل کشور انجام شد؛ سندی تحت عنوان پیشگری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آن پیش بینی شد. ۱۳ هدف برای کشور ما تعیین شد که یکی از آنها کاهش خطر مرگ های زودتر (زیر ۷۰ سال سن) به میزان ۲۵ درصد تا سال ۱۴۰۴ است.

وی افزود: یکی از عللی که می تواند باعث خطر مرگ زودرس شود؛ بیماری های غیرواگیر است که یکی مسائل مرتبط نیز مصرف دخانیات است.۳۰ درصد کاهش شیوع مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۵ سال را برای کاهش مرگ های زودرس برنامه ریزی کردیم. با آن مطالعات سال گذشته در سطح ملی، سابقه مصرف دخانیات در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان هشت درصد سابقه و در مردان نیز ۳۸ درصد بود. میانگین هر دو جنسیت نیز ۲۲ درصد بود.

ضیغمی با اعلام اینکه در خوزستان کمتر از سه درصد بانوان و کمتر از ۳۰ درصد مردان سیگاری هستند، گفت: بر اساس آن مطالعات انجام شده، سال گذشته سابقه مصرف دخانیات در روستاها نیز نزدیک به ۲۴ درصد و در شهر هم حدود ۲۰ درصد بود. استان خوزستان در زمینه سابقه مصرف نسبت به سایر کشور وضعیت بهتری دارد ولی باز هم این ارقام موجود در استان باید کاهش پیدا کند.

معاون فنی بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه ۱۵.۵ درصد روستاییان و ۱۴ درصد مردم در شهر سابقه مصرف دخانیات در حال حاضر را دارند، گفت: کسانی که مصرف دخانیات را به تازگی تجربه می کنند نیز بین بانوان چهار درصد و در بین مردان هم ۲۵ درصد است. در هر دو جنسیت میانگین مصرف به تازگی ۱۴ درصد هست.

ضیغمی تصریح کرد: بیماری های غیرواگیر از سن بالای ۵۰ سال خودش را نشان می دهد و به همین دلیل نیز در این سنین شروع به ترک دخانیات می کنند.۱۲ بیماری های قلبی عروقی مرتبط با مصرف دخانیات، ۶۶ درصد برونشیت و سرطان ریه و ۳۸ درصد بیماری های حاد تنفسی نیز با این مصرف ارتباط دارند.

وی بیان کرد: قبلا به راحتی در وسایل نقلیه استعمال دخانیات انجام می شد ولی اکنون فرهنگ سازی بهتر شده است چون سیگار تنها برای مصرف کنندگان ضرر ندارد و بر افراد کنار آن فرد هم تأثیر می گذارد. دود دسته اول برای مصرف کننده، دود دسته دوم برای افراد کنار آن و دود دسته سوم نیز روی وسایل نشسته و باعث ابتلا به بیماری ها می شود.

مصرف قلیان قبح ندارد

ضیغمی گفت: قبح عمل مصرف قلیان در جامعه ما نسبت به سیگار کمتر و متاسفانه افراد به صورت خانوادگی این استفاده را دارند. خانواده ها فرزندان را برای سیگار سرزنش می کنند در صورتی که هر بار استفاده از قلیان معادل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون نخ سیگار است.

معاون فنی بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه قلیان مضراتش به مراتب بسیار بدتر از سیگار است، گفت: باعث انتقال بیماری های سل و هپاتیت می شود. تنباکو و معسل آغشته به برخی مواد سرطانزا هست. این معسل به بنزن آغشته می شود و بیماری سرطان مثانه را شامل می شود. ۶۹۳ آنالیز روی تنباکوهای وارداتی انجام و برای همین اعلام می کنیم که قلیان مضرات و بیماری های بسیاری را دارد.

ضیغمی افزود: اگر به قانون و راهکاری های ۶ گانه کنترل دخانیات توجه شود تا اندازه بسیاری می توان مشکلات دخانیات را حل کرد. هرنوع تبلیغ و تشویق به مصرف دخانیات ممنوع هست ولی در جامعه با این مسئله برخورد نمی شود که حتی متأسفانه اتاق مصرف سیگار را هم در فرودگاه داریم.

وی با بیان قوانین مختلف در ارتباط با دخانیات گفت: با اصرار بسیار دنبال تاسیس و راه اندازی اتاق شیر در اماکن عمومی، تفریحی و تجاری هستیم ولی اتاق سیگار به راحتی آن هم با دیوارهای شیشه ای ساخته می شود. مسئولیت اجرای قانون ممنوعیت مصرف دخانیات برعهده مدیران، کارفرمایان و متصدیان اماکن مربوطه است و آنها مؤظف هستند تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف دخانیات را در معرض عموم نصب کنند.

ضیغمی اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت راهکار ۶ گانه ای برای مبارزه با مصرف دخانیات دارد که اگر آنها را عملی کنیم بسیار موفق خواهیم بود. محافظت مردم از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، کمک به مردم برای ترک دخانیات جامعه هزینه های کمرشکنی را صرف و هزینه های هنگفتی برای درمان بیماری های غیرواگیر ناشی از مصرف دخانیات تحمیل می شود. در جهان هر ۶ ثانیه یک نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد دخانی از دست می دهد.

معاون فنی بهداشت خوزستان بیان کرد: بسته خدماتی ایراپن یک حرکت خوب برای کاهش بیماری های غیرواگیر است و باید بتوانیم خدمات ارائه دهنده از جمله در زمینه ترک دخانیات را در کمترین زمان و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار بدهیم. تاکنون ۱۶۲ پروژه برای ساخت واحدها مثل پایگاه های غیرضمیمه و مراکز خدمات جامع سلامت به ویژه در اهواز تعیین شده است. بحث دسترسی مردم به خدمات بسیار مهم و تأثیرگذار هست و باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

ضیغمی افزود: «قلیان ها را گلدان کنیم» نیز با همکاری مسئولان اجرایی در استان پیگیری شد و افراد تأثیرگذار به این طرح زیبا ورود پیدا کردند.

ارتباط سرطان و سیگار قطعی است

وی با اشاره به اینکه خلاء قانونی نداریم و فقط در بحث اجرا با آن مشکل داریم، گفت: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و یا عرضه قلیان و دخانیات با شماره ۱۹۰ تماس و موارد را گزارش دهند. در کنار انجام اقدامات قانونی مثل امحای ۱۸ هزار قلیان یک سری فعالیت هایی نیز به صورت آموزشی برای کاهش تقاضا انجام می دهیم.

ضیغمی اظهار کرد: ارتباط سیگار با سرطان ریه، دهان و حلق، سرطان روده بزرگ، معده و مری به صورت قطعی هست و جای شک و شبهه ای نداریم. سیگار سمی هست که عوارض چند ساله دارد و مجر به مرگ تدریجی افراد مصرف کننده می شود. از تمام ظرفیت های قانونی خود برای مبارزه با مصرف دخانیات استفاده و اقدامات لازم را انجام می دهیم.


704

کد خبر: 804349

وب گردی

وب گردی