اقلیم کردستان عراق:‌ تشکیل "پیشمرگ‌های عرب" در موصل صحت ندارد

اقلیم کردستان عراق اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش اربیل برای ایجاد نیروی "پیشمرگ‌های عرب"‌ در موصل و خرید اراضی عشایر الشبک و ایزدی جهت الحاق آنها به اقلیم را تکذیب کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه عکاظ چاپ عربستان، اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای رسمی آنچه درباره تلاش اربیل برای ایجاد تشکل "پیشمرگ‌های عرب" در شهر موصل و نیز خرید اراضی از عشایر "الشبک" و ایزدی جهت الحاق آنها به اربیل و توسعه مرزهایش را دروغ‌هایی خواند که با هدف مانع‌تراشی در مسیر برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم دامن زده می‌شوند.

حنین قدو، یکی از نمایندگان شبکی‌ها در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اطلاعات منتشر شده از سوی دولت بغداد مبنی بر تلاش اربیل برای تشکیل نیروی "پیشمرگ‌های عرب" را تایید کرد و گفت:‌ اربیل سعی دارد اراضی کردهای شبک و نیز ایزدی‌ها را از آنها خریداری کرده و به مناطق خود ملحق سازد.

قدو در ادامه گفت:‌ نیروهای کرد و چهره‌هایی از اقلیم کردستان نقشی آموزشی در مناطق حضور آوارگان و اطراف نینوا ایفا کرده و تلاش می‌کنند جوانان و برخی اشخاص ضعیف را به تشکیل نیروی "پیشمرگ‌های عرب"‌تشویق کنند. ما این گونه حوادث را پیشتر در کرکوک نیز شنیده بودیم اما بسیار اندک بودند اما این روزها افزایش یافته‌اند و هدف آنها متوجه مناطق نینوا واقع در مجاورت مرز با اقلیم کردستان شده است.

این نماینده شبکی‌ها در پارلمان عراق ادامه داد:‌ فشارها بر شهروندان برای ترک اراضی‌شان و یا فروش آنها به کردها مساله‌ای غیرقابل قبول است.

وی در ادامه از دولت خواست کمیته‌ای برای تحقیقات در این زمینه تشکیل داده و موضعگیری مخالفی در برابر این رفتارها و شیوه‌های طماعانه در پیش گیرد.

از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد که در عملیات بازپس‌گیری موصل نزدیک به ۵۰۰ ساختمان تخریب شده و حدود ۵۰۰۰ ساختمان نیز در بخش قدیمی موصل خسارت دیدند.

سازمان ملل اعلام کرد، در این درگیری‌ها که برای بیش از هشت ماه ادامه داشت، ۹۰۰ هزار تن از ساکنان موصل آواره و هزاران تن از غیرنظامیان کشته شدند. هزینه‌های بازسازی موصل در حدود چند میلیارد دلار تخمین زده شده‌اند.

منیع: ایسنا

802

کد خبر: 804370

وب گردی

وب گردی