برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد سرانجام نهایی می‌شود

گسترش نفوذ صنعت ریلی ایران و تلاش برای رقابت‌پذیر کردن آن با دیگر حوزه‌های حمل و نقل باعث شده در طول سال‌های گذشته دولت برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای وارد کردن امکانات نوین به این حوزه داشته باشد. موضوعی که به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین محورهای آن ظرف روزهای آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

به گزارش ایسکانیوز؛ با وجود آنکه عمر راه‌آهن در ایران به حدود یکصد سال می‌رسد و در طول تمام دهه‌های گذشته خطوط ریلی در تمام مناطق کشور فعال بوده‌اند، اما یکی از اصلی‌ترین مسائلی که همواره چالش‌های قابل توجهی ایجاد کرده، نبود مزیت نسبی قابل اتکا در صنعت حمل و نقل ریلی ایران در قیاس با دیگر مدل‌های حمل و نقل بوده است.

پوشش محدود شبکه ریلی کشور در بسیاری از مناطق ایران، سرعت پایین جابه‌جایی قطار ها در بعضی از محورهای پرتردد و همچنین نیاز به بازسازی خطوط قدیمی بخشی از اتفاقاتی بوده که در طول سال‌های گذشته نسبت به اجرای آنها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته و دولت به دنبال آن است که با نهایی کردن این طرح‌ها شانس قطار را در رقابت با دیگر عرصه‌ها افزایش دهد.

یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در این زمینه از سوی دولت طراحی شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است، بحث افزایش سرعت تردد قطارها در مسیرهای پرترافیک است. این مسئله در طول ماه‌های گذشته به نهایی شدن سه طرح متفاوت منجر شده است. از یک سو قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان به عنوان یکی از مدرن‌ترین مسیرهای ریلی منطقه در دستور کار قرار گرفته و طبق برآوردهای ابتدایی امکان آن وجود دارد که ظرف چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد. با افتتاح این مسیر امکان اتصال ریلی تهران به اصفهان در زمان تقریبی یک ساعت و ۳۰ دقیقه ممکن شود.

در کنار آن دولت دو پروژه برقی‌سازی ریلی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. از یکسو خط آهن گرگان به اینچه‌برون و از سوی دیگر مسیر تهران به مشهد در راستای این اهداف کلان برقی‌سازی خواهد شد.

مسئله برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد یکی از برنامه‌هایی است که در طول سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و حتی بارها با مشارکت طرف‌های خارجی به مرحله امضای نهایی قرارداد و آغاز به کار نزدیک شده است. در طول تمام این سال‌ها سرمایه‌گذاران چینی با عنوان اصلی‌ترین متقاضیان ورود به این حوزه مطرح بوده‌اند و به نظر می‌رسد در نهایت نیز شانس بالایی برای حضور در این پروژه خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در آخرین اظهارنظر خود خبر از پایان بلاتکلیفی چند ساله این پروژه داده و اعلام کر ده است که می‌توان انتظار داشت ظرف دو هفته آینده قر اراد نهایی برقی‌سازی این پروژه نهایی شود. هر چند محمدزاده جزئیاتی از چگونگی نهایی شدن این قرارداد اعتبارات مورد نیاز و سرمایه‌گذارهای احتمالی ارائه نکرده، اما صرف این خبر نشان می‌دهد که شانس اجرایی شدن این طرح بسیار مهم به بالاترین میزان خود در ماه‌های گذشته رسیده است.

با اجرایی شدن این طرح مهم می‌توان انتظار داشت که زمان تردد میان پرترافیک‌ترین مسیر ریلی ایران به شکل قابل توجهی کاهش یابد و البته وضعیت تردد قطارها نیز در این محور با مدیریتی نوین همراه شود. احتمالا این طرح در طول سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و به این ترتیب شانس قرار گرفتن دیگر پروژه‌ها در اولویت‌بندی برقی‌سازی خطوط و توسعه شبکه ریلی با امکانات مدرن افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

400

کد خبر: 804445

وب گردی

وب گردی