با صرفه جویی در مصرف گازوئیل سه میلیارد تومان پس انداز شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به راه‌اندازی سامانه آیفن اظهار کرد: پس از اجرای طرح عرضه نفت به گاز براساس پیمایش در مهرماه سال ۱۳۹۴ و راه اندازی سامانه آیفن حدود سه میلیارد لیتر به ارزش ۳۱۰۰ میلیارد تومان در مصرف گازوئیل صرفه جویی شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ منصور ریاحی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به فعالیت بخش پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: در این بخش اقدامات اساسی انجام شده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی زیرساخت‌های خوبی در تکنولوژی اطلاعات فراهم کرده و برای عرضه سوخت براساس پیمایش از این زیرساخت‌ها استفاده می‌شود.

او با اشاره به طرح عرضه نفت گاز براساس پیمایش، گفت: طرح عرضه نفت گاز براساس پیمایش در ۱۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ به تصویب هیات دولت درآمد. این طرح به منظور روان سازی تامین سوخت ناوگان حمل و نقل تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ذیربط کشور ابلاغ شد پس از این که این مصوبه ابلاغ شد جلسات به صورت مرتب برگزار شده و در نهایت طرح از مهرماه سال ۱۳۹۴ اجرا شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در این راستا سیستم جدیدی به نام آیفن طراحی شد و در این سیستم عرضه نفت گاز به صورت هوشمند مورد ارزیابی قرار گرفت. هدف اصلی راه اندازی آیفن کسب اطلاعات مسافت‌هایی است که توسط بارنامه‌های برون شهری از پایانه اخذ می‌شود و این اطلاعات تبدیل به سهمیه تخصیصی شده و به کارت سوخت خودروها منتقل می‌شود.

ریاحی با اشاره به نتیجه مثبت عملکرد سامانه آیفن، اظهار کرد: قبل از اجرای این سامانه روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر نفت گاز به خودروها تخصیص داده می‌شد، در حالی که میانگین مصرف ۵۱ میلیون لیتر بود. به عبارتی دیگر شکاف بین تخصیص و مصرف ۷۰ میلیون لیتر بود که بعد از طراحی آیفن و اجرای این طرح به صورت پلکانی سهمیه تخصیصی کاهش داده شد و به ۶۷.۸ میلیون لیتر رسید. میانگین مصرف روزانه نیز ۴۲.۵ میلیون لیتر شد. به عبارتی دیگر فاصله بین تخصیص و مصرف به ۲۵ میلیون لیتر کاهش یافته است و روزانه هفت میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی شد.

او افزود: با اجرای این طرح حدود سه میلیارد لیتر در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی شد که براساس قیمت‌های صادراتی که ۱۰۷۰ تومان بوده است، حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان در مصرف گازوئیل صرفه جویی شده است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان این که نفت گاز در دو حوزه برون شهری و درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: حدود ۸۳۰ هزار خودرو در دو بخش برون شهری و درون شهری وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۳۰ هزار خودرو برون شهری و ۵۰۰ هزار درون شهری هستند. ۳۳۰ هزار خودرو از آنجایی که براساس بارنامه فعالیت می‌کنند سهمیه عملکردی می‌گیرند، اما از ۵۰۰ هزار خودروی درون شهری هنوز ۲۰۰ هزار تا در سامانه UTCMS ثبت نام نکرده‌اند و اگر تا مهرماه سال ۱۳۹۶ ثبت نام نکنند سهمیه آنها به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند.

ریاحی با تاکید بر این که دو سهمیه پایه وعملکردی وجود دارد، تصریح کرد: سهمیه پایه به صورت ماهیانه به خودروها داده می‌شود. میزان این سهمیه هر ماه در کمیته راهبردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سهمیه پایه در حوزه درون شهری چهار کلاس خودرو و در حوزه برون شهری ۹ کلاس خودرو وجود دارد.

اقدامات شرکت ملی پخش در حوزه جلوگیری از قاچاق فرآورده

او در ادامه با اشاره به اقدامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه پیشگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی، گفت: یکی از طرح‌های انجام شده طرح دیسپچینگ است که اطلاعات صنعتی را کنترل می‌کند. به عبارتی دیگر این طرح میزان فرآورده‌هایی که در انبار شرکت ملی پخش و انبارهای جایگاه سوخت موجود است را اندازه‌گیری می‌کند و از این طریق بین عرضه و مصرف اطلاعات مفیدی به دست می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: ظرف یک ماه آینده ۵۰۰ جایگاه سوخت وارد مناقصه می‌شود و از این طریق اطلاعات ۵۰۰ جایگاه سوخت دیگر رصد می‌شود. به طور کلی قرار است اطلاعات ۳۴۰۰ جایگاه سوخت سراسری کشور رصد شود. همچنین براساس این طرح اطلاعات خودرو از طریق نصب دوربین پلاک خوان به دست خواهد آمد تا از عرضه خارج از شبکه فرآورده‌ها جلوگیری شود.

ریاحی در مورد طرح فروش مرزی برای پیشگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی نیز، توضیح داد: هدف طرح فروش مرزی که مصوبه هیات دولت است فروپاشی زنجیره قاچاق بوده که در این راستا سه طرح انجام می‌شود. طرح نخست فروش سوخت در پایانه‌های مرزی است که براساس این طرح سوخت داخل باک خودروهایی که از مرز خارج می‌شوند کنترل می‌شود و مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود.

او افزود: طرح دوم فروش سوخت در بازارچه‌های مرزی به منظور صادرات با یک نرخ تعادلی و طرح سوم فروش سوخت به خانوارهای مرزنشین در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز است. این طرح‌ها باعث ایجاد اشتغال و انگیزه برای مرزنشینان می‌شود. در طرح فروش مرزی روزانه ۲.۵ میلیون لیتر نفت گاز اختصاص داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که طرح دیگر راه‌اندازی سامانه تجارت آسان است، تصریح کرد: در این طرح درخواستی که توسط مصرف کنندگان نفت گاز اعلام می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر کدام از این مصرف کنندگان زیرمجموعه سازمانی هستند. بر این اساس سازمان‌های متولی درخواست این مصرف کنندگان به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌کنند. این درخواست در کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه تایید شد صدور حواله صورت می‌گیرد.

ریاحی تاکید کرد: قیمت فرآورده‌ای که به مرزنشینان تعلق می‌گیرد در هر مرز با توجه به قیمت فرآورده در کشورهای همجوار متفاوت است. این نرخ براساس طرحی تحت عنوان نرخ تعادلی تعیین می‌شود.

۶۰ تا ۷۰ درصد جایگاه‌ها خصوصی سازی می‌شوند

او در ادامه با اشاره به طرح خصوصی سازی جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: ۱۸۰ تا ۱۹۰ جایگاه شرکتی طبق دستوری که وجود داشت به سازمان خصوصی سازی واگذار شد و به طور کلی ۶۰ تا ۷۰ درصد جایگاه‌های سوخت در حال واگذاری هستند.

بدهی ایرلاین‌ها به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: میزان بدهی ایرلاین‌ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت هواپیمایی آسمان در حال تسویه بدهی ۲۰۰ میلیاردی خود است بدهی هواپیمایی‌ جمهوری اسلامی ایران نیز دنبال می‌شود.

ریاحی با اشاره به طلب شرکت‌های هواپیمایی از دولت، گفت: با توجه به طلبی که شرکت‌های هواپیمایی از دولت داشتند قرار است این بدهی بین آنها و دولت تهاتر شود که این موضوع از طریق نهاد ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد و دارایی در حال پیگیری است.

آمار دقیقی از قاچاق گازوئیل در دست نیست

او در مورد میزان قاچاق گازوئیل، بیان کرد:‌آمار دقیقی از قاچاق گازوئیل در دست نیست. به طور کلی عرضه گازوئیل ۷.۵ تا ۸ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده که این میزان قبلا قاچاق می‌شد. باید گفت قاچاق گازوئیل کاهش پیدا کرده، اما نمی‌توان گفت کلا ریشه کن شده است. در حال حاضر آمار مصرف گازوئیل ۷.۸ درصد در کل کشور است.

خروج از نظام کارمزدی در جایگاه‌های سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت، گفت: اجرای هر طرحی نیاز به الزامات و زیرساخت‌هایی دارد. در راستای برندسازی جایگاه‌های سوخت جلسات متعددی برگزار می‌شود. اولویت نخست وزارت نفت خروج از نظام کارمزدی و ورود به حق‌العمل کاری است که احتمالا ظرف سه تا چهار ماه آینده نهایی شده و طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت به صورت پایلوت و داوطلبانه انجام می‌شود.

عرضه ۲۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور

ریاحی از عرضه ۲۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کل کشور خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد بنزینی که در کشور عرضه می‌شود یورو ۴ است. به طور کلی در هشت شهر بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود و شهرهایی که در مسیر این هشت شهر قرار دارند نیز از بنزین یورو بهره مند هستند. به تازگی اهواز و آبادان نیز تحت پوشش بنزین یورو ۴ در آمده‌اند.

منبع:ایسنا

400

کد خبر: 804456

وب گردی

وب گردی