خاموشی در کشور مد می شود/برق گرفتگی مشترکان بعد از افزایش قیمت

با توجه به افزایش دمای هوا طی چند روز گذشته پیک مصرف برق در کشور به شدت افزایش یافت، به گونه ای که می توان گفت شاهد ثبت رکورد بی سابقه ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، براساس آمار ارائه شده پیک مصرف برق در روز چهارشنبه هفته گذشته رکورد بی سابقه ای را تجربه کرد اما روز 5شنبه و جمعه به دلیل خنک شدن هوا تا حدودی از میزان مصرف برق کاسته شد که همین امر منجر به کاهش پیک مصرف در آخرهفته گذشته شد.

گفتنیست افزایش مصرف برق نه تنها در تهران بلکه در سایر استان ها وجود داشته و طعم خاموشی را چشیده اند، تاجایی که بسیاری از مسئولین هشدارهایی را در خصوص قطعی برق به شهروندان دادند.

پیش تر امرالله پاراد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اظهار کرده بود: در روزهای گذشته با توجه به افزایش مصرف برق در سطح استان، شاهد رسیدن به اوج یک‌هزار و 770 مگاواتی برق بودیم که با توجه به این که خط قرمز مصرف برق یک‌هزار و 760 مگاوات است، به احتمال فراوان شاهد خاموشی‌های نوبتی در سطح استان بوشهر و مشکلات بی‌برقی خواهیم بود.

همچنین در بخشی دیگر، فرحناکیان، مدیرکل دفتر راهبری وزارت نیرو در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که وزرات نیرو تا چه میزان افزایش قیمت برق را در دستور کار قرار داده است، گفت: هزینه تولید برق برای وزارت نیرو هر کیلو وات 100 تومان تمام می‌شود در حالی که متوسط هزینه‌ای که از مردم بابت هرکیلو وات دریافت می‌شود بین 60 تا 65 تومان است، بنابراین سیاست وزارت نیرو بر آن است که حداقل قیمت فروش به میزان قیمت تمام شده یعنی 100 تومان برسد.

فرحناکیان گفت: البته این افزایش قیمت "که میزان 35 تا 40 تومان" خواهد بود به طور آرام و پلکانی خواهد بود تا حتی المقدور به اقشار ضعیف و کم درآمد آسیبی وارد نشود.

همچنین مدیرکل دفتر راهبری وزارت نیرو ادامه داد: سیاست وزارت نیرو بر آن است که حداقل قیمت فروش به میزان قیمت تمام شده یعنی 100 تومان برسد، البته این افزایش قیمت "که میزان 35 تا 40 تومان" خواهد بود به طور آرام و پلکانی است تا حتی المقدور به اقشار ضعیف و کم درآمد آسیبی وارد نشود.

هوشنگ فلاحتیان از رشد مصرف برق در کلانشهرها مانند استان های تهران، خوزستان، فارس، خراسان، اصفهان و آذربایجان و نیز احتمال قطعی در این شهرها خبر داد.

صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز درخصوص متوسط سرانه خاموشی برق در کشور و دنیا گفت: در این مورد آمار دقیقی را نمی توان ارائه داد اما از لحاظ تولید برق، ایران در جایگاه 14 کشور اول دنیا قرار دارد اما از لحاظ سرانه نیز پیک مصرف بسیار بالا است و تاکنون 55 هزار مگاوات را گذراندیم بنابراین این آمار نشانگر پرمصرف بودن ایران نسبت به سایرکشورها است.

او در ادامه بیان کرد: بسیاری از خاموشی های صورت گرفته در کشور به دلیل نقص های فنی بوده است، در صورتی که در ادامه تابستان با افزایش دمای بالا و نیز پیک مصرف برق روبرو شویم برنامه ریزی های دقیقی جهت خاموشی صورت خواهد گرفت که این نکته به نوعی مربوط به بخش صنعت است.

به گفته صالحی، چند رو گذشته مشکلاتی در خوزستان پیش آمد که این امر می توانست با مدیریت صحیح برطرف و از این بحران عبور کند، اما برخی از بی تدبیری ها باعث گسترده شدن این مشکل در خوزستان شد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه ایران با کمترین خاموشی نسبت به سایر کشورها روبرو بوده است، افزود: به دلیل اینکه در برخی از کشورهای صنعتی میزان مصرف برق بسیار بالاست و چون در راستای رشد و توسعه حرکت می کنند بنابراین قیمت برق صنعتی در این کشورها ارزان تر از قیمت برق خانگی است.

او به استان هایی که به عنوان استان پرمصرف برق محسوب می شوند، اشاره کرد و گفت: خوزستان به دلیل گرمای فراوان و افزایش استفاده کولر گازی با بیشترین مصرف روبرو بود و باید گفت، قیمت برق در برخی از استان ها مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و نیز بوشهر به دلیل گرمای هوا و بالا بودن میزان مصرف برق بسیار کمتر از سایر استان هاست که این امر در مجلس مطرح و بعد از مدتی نیز به تصویب رسیده است.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر تناقض های موجود در صحبت های وزیر نیرو و نیز معاون وزیر در راستای خاموشی هایی که به احتمال زیاد طی یک ماه آینده صورت خواهد گرفت، گفت: وزیر نیرو به عنوان وزیر سیاسی به حساب می آید بنابراین معاون وزیر نیرو به دلیل فنی بودن و ارتباط بیشتر با مسایل مربوط به برق اظهار نظر دقیق تری را ارائه خواهد کرد، بنابراین معاون وزیر نیرو به دلیل گذر پیک مصرف برق از 55 هزار مگاوات پیش بینی دقیق تری را در خصوص خاموشی ارائه داده است.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: پیش بینی های معاون وزیر باعث اتخاذ تدابیری در راستای مدیریت برق صنایع شده است که منجر به کاهش مصرف برق در این حوزه شده است.

او در خصوص احتمال افزایش قیمت برق طی چند روز آینده که به طور قطع در راستای افزایش پیک مصرف برق رخ خواهد داد، گفت: اگر نرخ برق با شیب اندک افزایش نداشته باشد با رشد زیاد مصرف برق مواجه خواهیم شد بنابراین در صورتی که قیمت برق افزایش پیدا کند بسیاری از خانوارها درصدد صرفه جویی آن خواهند بود.

لازم به ذکر است، حمید چیت چیان، وزیر نیرو دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت برق در خوزستان گفت: با وجود بالا رفتن گرما در خوزستان، تولید برق در این استان مشکلی ندارد و تاکنون برق به خوبی به مردم رسیده است.

چیت چیان در ادامه گفت: خوشبختانه اکنون در موضوع تولید برق به ویژه در منطقه خوزستان مشکلی نداریم و شبکه به خوبی کار خود را انجام می دهد. درجه حرارت به شدت بالا رفته و میزان مصرفبیشتر از آن چیزی بود که ما پیش بینی کردیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه گرما دو هفته در خوزستان ادامه دارد، گفت: میزان مصرف به بیش از هفت هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیده ولی نیروگاه های ما با آمادگی کامل این برق را تولید و شبکه ها نیز آمادگی کامل دارند.

این در حالیست که طی چند روز گذشته خبری مبنی بر خاموشی دو روزه اهواز در اوج گرما منتشر شد که براساس آن شرکت توزیع نیروی برق اهواز در اطلاعیه‌ای برنامه خاموشی‌های برق اهواز در روز پنج‌شنبه و جمعه، اول و دوم تیرماه را اعلام کرده بود.

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده از پیک مصرفی برق در روز یکشنبه حاکی از عبور مصرف برق از مرز ۵۳ هزار مگاوات است و می توان گفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 11 هزار مگاواتی همراه بوده است همچنین میزان مصرف برق صنایع نیز به ۳ هزار و ۹۰۸ مگاوات رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۳۰۰ مگاوات کاهش داشته است.

با توجه به اینکه ساعات اولیه شب به عنوان اوج مصرف برق در کشور محسوب می شود بنابراین پیشنهاد ما به مصرف کنندگان صرفه جویی در این برهه زمانی و جلوگیری استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند کولرهای گازی، لباسشویی و جاروبرقی است.

401

کد خبر: 804622

وب گردی

وب گردی