برخورد با صیادان غیر مجاز از سوی تمامی پنج کشور حاشیه خزر، باید جدی گرفته شود

مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به شناسایی 750 شناور غیر مجاز صید و صیادی در سواحل مازندرانی خزر ، گفت: بیشتر این صیادان دام های خود را شبانه با هدف صید ماهیان خاویاری در پهنه خزر پهن می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، حسینعلی رستمی روز یکشنبه در جلسه کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت مبارزه با قاچاق کالا مازندران افزود: 70 فروند از قایق و شناورهای صیادی ماهیان خاویاری دارای مجوز هستند که زمان ورود ،خروج و نحوه فعالیت آنان در دریا بر اساس دستورالعمل مشخص و تحت نظارت است.
وی با اشاره به اینکه شناورهای غیر مجاز فاقد پلاک و هویت هستند، اظهار داشت :سازمان کشتیرانی، دریابانی و یگان حفاظت شیلات باید با هماهنگی نسبت به برخورد جدی فعالیت صیادان غیر مجاز اقدام کنند.
وی به خطر دستبرد صیادان غیر مجاز به ماهیان پرورش ماهیان خاویاری در قفس سواحل استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: با وجود اینکه ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری دریای خزر به صورت جدی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است، برخورد با صیادان غیر مجاز از سوی تمامی پنج کشور حاشیه این دریاچه بزرگ جهان ، باید جدی گرفته شود.
مدیر کل شیلات مازندران گفت: ماهیان خاویاری در چهار ماه مهر ،آبان، فروردین و اردیبهشت بیشترین مهاجرت را به سمت ساحل دارند که باید در این زمان ها برخوردها و مراقبت ها دوچندان شود.
وی جمهوری اسلامی ایران را مسئولیت پذیر تر از دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر برای حفظ ذخایر ژنتیکی دانست و بیان داشت:
طرح ها و برنامه های مختلفی از سوی شیلات ایران برای باز سازی ذخایر آبزیان و حفاظت زیست محیطی دریای خزر درحال اجرا است.
از آنجا که مازندران 338 کیلومتر ساحل دریای خزر ، 756 قطعه آببندان و 23 رشته رودخانه مهم شیلاتی دارد ،فرآوری و بسته بندی محصولات شیلاتی یکی از نیازهای اساسی در استان است.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون پنج هزار حلقه چاه کشاورزی مستعد آبزی پروری در مناطق جلگه ای استان وجود دارد و 54 تعاونی پره هم برای صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران فعالیت دارند.
وجود 44 فروند شناور صیادی ویژه کیلکا ، 2 بندر صیادی بابلسر و امیرآباد بهشهر ، استقرار 27 واحد صنایع شیلاتی ، 15 بازار جدید و سنتی و 16 جایگاه عرضه ماهی و آبزیان هم از دیگر ظرفیت های شیلاتی مازندران است.
فعالیت 2 مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری و باهنر رامسر و مرکز تحقیقاتی اکولوژی دریای خزر و سردآبی دو هزار تنکابن هم از ظرفیت های زیرساختی تحقیقاتی بخش شیلات در مازندران به شمار می رود.
بر اساس آمارهای رسمی ،هم اکنون مازندران تولید 19 درصد ماهیان پرورشی و 6 درصد فرآوری آبزیان کشور را در اختیار دارد .
همچنین 75درصد صید ماهی کیلکا معادل 22 هزار تن و 43 درصد صید ماهیان استخوانی استان های شمالی کشور معادل 7 هزارتن هم در این استان انجام می شود.

کد خبر: 804701

وب گردی

وب گردی