درخواست استخدام 12000  نیروی جدید در وزارت بهداشت/21 هزار تخت بیمارستانی جدید به بهره‌برداری رسید

معاونت توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموز پزشکی از راه‌اندازی 21 هزار تخت بیمارستانی جدید در دولت یازدهم خبر داد و گفت: برای فعالیت این بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم و درخواست استخدام 12 هزار نیروی جدید را به دولت داده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سید علی صدرالسادات روز یکشنبه در نشست خبری جشنواره عمران سلامت در وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نیاز به نیروی جدید برای بیمارستان‌های تازه تاسیس توضیح داد.
وی گفت: در دولت‌های گذشته حداکثر سالی 1800 تا دو هزار تخت بیمارستانی ساخته می‌شد و حداکثر آن در دولت قبل بود که 8200 تخت بیمارستانی جدید ساخته شد اما در این دولت 21 هزار تخت بیمارستانی جدید به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت تعداد این تخت‌های جدید به 25 هزار و 400 تخت بیمارستانی می رسد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: برای فعالیت مناسب این بیمارستان‌ها به نیروی انسانی کافی نیاز داریم، برای جبران کمبود نیرو سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مجوز استخدام 16 هزار نفر را داد، سال قبل از آن نیز -سال 94- مجوز استخدام 7 هزار نفر را گرفتیم و امسال نیز درخواست استخدام 12 هزار نیروی جدید را برای تکمیل نیروی مورد نیاز بیمارستان‌های جدید به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده‌ایم.
صدرالسادات گفت: امیدواریم مجوز استخدام این نیروها صادر شود اما به مردم قول می‌دهیم که هیچ بیمارستانی افتتاح نشده و نمی‌شود مگر اینکه نیروی انسانی مورد نیاز آن به صورت استخدام یا قراردادی تامین شده باشد.
وی افزود: ممکن است در برخی بیمارستان‌های افتتاح تعدادی از بخش‌های بیمارستانی به علت کمبود نیرو هنوز راه‌اندازی نشده باشد و بعدا با تامین نیروی لازم وارد مدار خدمت رسانی به مردم شوند.
معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه شاخص نسبت تعداد تخت بیمارستانی به جمعیت در ایران بسیار پایین و حتی از کشورهای همسایه نیز کمتر است به همین علت در دولت یازدهم با استفاده از مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص یک درصد از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده، اقدامات بزرگی برای جبران این عقب ماندگی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در کشور انجام شد.
وی گفت: این اقدام در قالب طرح تحول سلامت و به صورت بسته‌های خدمتی متفاوتی مانند، ایجاد تخت‌های بیمارستانی جدید، ایجاد کلینیک‌های ویژه سرپایی، نوسازی و گسترش فضای اورژانس های بیمارستانی، افزایش مراکز زایمان طبیعی و ایجاد مراکز جدید غربالگری سرطان دنبال شده است و سرمایه‌گذاری عظیمی نیز در نوسازی و توسعه خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز بهداشت شهری و روستانی و مراکز جامع سلامت در حاشیه شهرها انجام شده است.
صدرالسادات افزود: برای اجرای این برنامه بزرگ نهادهای غیر دولتی بزرگی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)؛ بنیاد برکت، بنیاد علوی، نهادهای خیریه و بخش خصوصی نیز استفاده کرده‌ایم.
وی گفت: اولویت توسعه و افزایش تخت‌های بیمارستانی در کشور مناطق محروم،حاشیه شهرها و مناطقی کمتر از برخوردار بوده است به عنوان مثال در استان البرز که یکی از محرومترین استان‌های کشور از نظر بیمارستان است، 1400 تخت بیمارستانی در دولت یازدهم در این استان ساخته شد.

وزارت بهداشت 170 هزار نیروی انسانی کم دارد
مصطفی پریدار، قائم مقام معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست گفت: توسعه و نوسازی مراکز بهداشتی ودرمانی در دولت یازدهم بر اساس سه اولویت کاهش هزینه های مردم، ارتقای کیفیت خدمات و ایجاد عدالت در سلامت دنبال شد.
وی افزود: نوسازی اورژانس‌های بیمارستانی یکی از اولویت‌های این برنامه بود زیرا 60تا 70 درصد مراجعات درمانی مردم به اورژانس‌های بیمارستانی است به همین علت اورژانس 122 بیمارستان بزرگ کشور که بیمارستان‌های تروما و بیمارستان های ارجاعی بودند؛ نوسازی شد و توسعه یافت به طوری که 193 هزار مترمربع به فضای اورژانس بیمارستان های بزرگ کشور اضافه شد.
وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت، 293 کلینیک ویژه درمانی در قالب 6هزار مطب و با زیربنای چهارهزار مترمربع ساخته شد.
پریدار گفت:‌ در این برنامه برای کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی، 288 مرکز تسهیلات زایمان طبیعی افتتاح شد.
وی افزود: تعداد تخت های مراقبت ویژه-ICU- تا قبل از طرح تحول سلامت در کشور 5400 تخت بود که در این دولت با ایجاد و افزایش دو هزار و 460 تخت آی سی یو جدید حدود 42 درصد به تعداد این تخت ها اضافه شد.
پریدار در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا تعداد تخت‌های مورد نیاز کشور را افزایش حدود 3 هزار تخت آی سی یو جدید اعلام کرد.
قائم مقام رئیس جشنواره عمران سلامت گفت: برای درمان بیماری سرطان، برنامه ساخت و تجهیز 111 مرکز جامع سرطان نیز در دولت یازدهم اجرایی و 462 دستگاه جدید تشخیص سرطان نیز خریداری شده است.
وی درباره تامین نیروی انسانی بیمارستان های جدید گفت: هیچ بیمارستانی بدون تامین نیروی انسانی به بهره برداری نرسیده است.
پریدار افزود: کمبود نیرو یکی از معضلات جدید بیمارستان ها و مراکز بهداشتی - درمانی کشور است و هم اکنون برای ارائه خدمات مناسب به مردم 170 هزار نیروی انسانی کمبود داریم، مجوزهای استخدام هفت هزار نفر در سال 94؛ 17 هزار نفر در سال 95 برای جبران این کمبود کافی نبوده و امسال هم درخواست مجوز استخدام 12هزار نفر را به دولت داده ایم.
مدیر کل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت ادامه داد: بیمارستان‌های جدید برای تامین نیروی انسانی خود با مجوز هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیروهای مورد نیاز خود را به صورت قراردادی جذب می‌کنند ولی امیدواریم روزی امکان استخدام 170 هزار نفر نیروی مورد نیاز وزارت بهداشت را به دست آوریم.
وی گفت: برای ساخت حدود 25 هزار تخت بیمارستانی جدید و مراکز بهداشتی و درمانی جدید، حدود 11 هزار میلیارد تومان در چهارسال گذشته هزینه شده است که بخش مهمی از آن از محل اعتبار یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
پریدار افزود: در دو سال گذشته حدود پنج هزار میلیارد تومان از محل یک درصد ارزش افزوده برای ساخت مراکز بهداشتی و درمانی جدید هزینه شده است که به عنوان مثال سال گذشته از 1500 میلیارد تومان این اعتبار هزار میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت و 500 میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مراکز بهداشتی- درمانی جدید هزینه شده است.
وی گفت: در سال 96 نیز از حدود 2هزار میلیارد تومان یک درصد ارزش افزوده که در اختیار بخش سلامت است، 1500 میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت و 500 میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی هزینه می‌شود.
پریدار افزود: بخشی از هزینه ساخت مراکز بهداشتی - درمانی نیز ممکن است به صورت وام یا فاینانس تامین شود.
وی گفت: اولویت ساخت مراکز جدید در مناطق محروم است و در این مناطق برنامه ای برای واگذاری مراکز بهداشتی - درمانی به بخش خصوصی وجود ندارد.
امیر ساکی، مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: در دولت یازدهم 17 هزار واحد بهداشتی بازسازی شده است و با ساخت و تجهیز چهارهزار و 515 واحد بهداشتی جدید، سه هزار و 400 خانه بهداشت، 365 مرکز بهداشت روستایی و 750 محل زیست پزشک رکوردی را در توسعه مراکز بهداشتی در دولت های پس از انقلاب ثبت کرده است.
وی افزود: در سه سال گذشته در مجموع دو میلیون مترمربع فضای بیمارستانی کشور نوسازی شده یا توسعه یافته است.
به گفته وی هزینه ایجاد هر تخت بیمارستانی جدید عادی 500 میلیون تومان و هزینه ایجاد هر تخت آی سی یو جدید یک میلیارد تومان است.

702

کد خبر: 804711

وب گردی

وب گردی