قطر بهانه اردوغان برای احیای رابطه با اعراب

رئیس‌جمهور ترکیه برای کاهش تنش‌ و حل بحران میان قطر و کشورهای تحت نفوذ عربستان، سفری به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه که میانه خوبی با قطر دارد می‌خواهد در این باره میانجی‌گری کند. او حین بازگشت از هامبورگ به خبرنگاران گفت: پس از ۱۵ژوئن یک سفر ویژه دیپلماتیک خواهم داشت و می‌خواهم بار دیگر به منطقه خلیج فارس سفر کنم. ممکن است بتوانیم با سفر به منطقه به احیای مجدد مذاکرات کمک کنیم. قصد داریم به قطر، کویت و خصوصا عربستان برویم.

او گفت، درباره بحران قطر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کرده و به تمام رهبرانی که در نشست گروه ۲۰ در آلمان با آنها دیدار داشته درباره لزوم یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره تاکید کرده است.

البته اردوغان تاکید کرد، نباید سفر آتی او به منطقه را به منزله تلاشی برای "میانجی‌گری" میان دو طرف تعبیر کرد. او گفت: کویت نقش میانجیگر را بر عهده دارد و ما از تلاش‌های آنها حمایت می‌کنیم. منظورم این است که هدف از سفرم احیای مجدد مذاکرات میان طرفین است.

به نوشته روزنامه حریت،‌ قطر از سوی عربستان، امارات، مصر و بحرین به تامین مالی اقدامات تروریستی و جانبداری از ایران متهم شده است و این چهار کشور تحریم‌های گسترده‌ای را علیه دوحه وضع کرده‌اند. آنها۱۳ شرط برای از سرگیری روابط برای قطر تعیین کردند که دوحه آن ها را نپذیرفت.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور ترکیه گفت، در دیدارهایی با پوتین و ترامپ درباره تلاش‌های کنونی برای ایجاد مناطق کاهش تنش در داخل سوریه و نیز نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره حضور یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در امتداد مرزهای کشورش گفت‌وگو کرده است. او افزود: ما همچنین درباره مذاکرات آستانه و توافق‌های ژنو گفت‌وگو کردیم.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 804868

وب گردی

وب گردی