معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از نخستین فب دانشگاهی بازدید کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از پروژه فب نیمه صنعتی آزمایشگاهی در دانشکده برق دانشگاه تهران که در تولید حس‌گرها و سامانه‌های میکروالترونیک کاربرد دارد دیدن کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از نخستین فب دانشگاهی نیمه‌صنعتی که توسط جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران پیاده‌سازی می‌شود بازدید کرد.

به گفته شمس‌الدین مهاجرزاده مجری پروژه فب دانشگاهی، این پروژه در 3 بخش مینی‌فب، نانوفب و ال‌ای‌دی فب اجرا می‌شود که بخش نخست آن در مراحل پایانی است.

ورود یک تحقیق جالب دانشگاهی به عرصه صنعتی

استاد برق دانشگاه تهران با بیان این‌که فب نیمه‌صنعتی دارای کارکردهای گوناگونی در ابعاد آزمایشگاهی و صنعتی است که ساخت حسگرها، عملگرها و مدارات میکروالکترونیک تنها بخشی از ظرفیت فب‌ها به شمار می‌رود، گفت: رشد فناوری میکروالکترونیک و به‌ویژه سامانه‌های میکروالکترومکانیک به علت توانایی بسیار ویژه این تکنولوژی ها در کوچک‌سازی و مجتمع سازی حسگرها، عملگرها و مدارهای الکترونیک، جهش عظیمی در تنوع حسگرها و عملگرهای مختلف پدید آورده و قیمت این عناصر نیز به طرز محسوسی کاهش یافته است.

مهاجرزاده گفت: این فناوری در آغاز خود در دنیا از یک تحقیق جالب دانشگاهی آغاز شد و اکنون به فناوری تولید حس‌گرها و سنسورها بدل شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به نقش ویژه فب‌ها در خودکفایی و توانمندی صنایع مهمی چون نفت و گاز افزود: با توجه به شرایط خاص کشور از جمله تحریم های بین المللی صنایع مهمی چون نفت و گاز، خودکفایی محصولات مهم و پرکاربرد این حوزه‌ها ضروری است، بنابراین تاسیس و راه اندازی مرکزی پیشرفته جهت تولید میکروسنسورها و میکروعملگرهای مبتنی بر فناوری پیشرفته MEMS با تکیه بر توانایی ها و فرصت های داخلی را در دستور کار خود قرار دادیم.

مهاجری، با اشاره به اجرایی شدن طرح نانوفب با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو در فاز 2 پارک فناوری پردیس در 1400 متر مربع، افزود: سنسورهایی همچون شتاب‌سنج‌های MEMS و تیپ میکروسکوپ AFM، فلومترهای MEMS و سنسورهای با کاربرد پزشکی، که همگی مبتنی بر فناوری پیشرفته و نوظهور MEMS هستند در اولویت های تولید قرار دارند.

مهاجری، با بیان این‌که سنسورها و عملگرهای مبتنی بر فناوری MEMS جزو جدانشدنی ابزارآلات آینده و کنونی هستند، ابراز کرد: نیاز به خودکفایی در چنین محصولات مهمی امری ضروری است و بر هیمن اساس با جمعی از متخصصان دانشگاه تهران، بر اساس مولفه هایی همچون میزان مصرف افزاره از نظر فروش، در مسیر این فناوری که امروزه به فناوری غالب ساخت حسگرها و عملگرها تبدیل شده و نقش تعیین کننده‌ای را در دنیای امروز بازی می‌کند برداریم.

بر اساس این گزارش، محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری و سعید سرکار دبیر ستاد نانو، ستاری را در این بازدید همراهی کردند.

200

کد خبر: 804874

وب گردی

وب گردی