باور به تولید محصولات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور بارور شده است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: نمونه‌های موفق تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته ساخت داخل نشان می‌دهد که باور به توانستن تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در جوانان کشور ایجاد شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین گشایش آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی دانشگاه تهران نخستین آزمایشگاه پری‌کلینیکال با بهره‌گیری از تجهیزات ساخت ایران گفت: نمونه‌های موفق تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته ساخت داخل نشان می‌دهد که باور به توانستن تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در جوانان کشور ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که تجهیز آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه تهران الگوی موفقی از ایجاد فضای مساعد برای شکل‌گیری کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناورانه است افزود: برخی از تجهیزاتی که ساخت آن‌ها در حد رویا بود اکنون به دست دانشگاهیان کشور ممکن شده بر مبنای یک دانش فنی داخلی و با تعداد بالا ساخته می شود.

ستاری، مهم‌تر از ساخت چنین آزمایشگاه‌هایی را کسب دانش فنی تولید تجهیزات راهبردی و ضروری دانست و گفت: با کسب دانش فنی یک محصول و موفقیت در تولید آن، روند رشد فناوری‌های پیرامونی به صورت توانی ادامه پیدا می‌کند. اما برای توسعه مستمر و تولید محصولات پیشرفته‌تر باید شرکت های فعال این حوزه وارد فضای رقابتی و بازار تجاری شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ورود به بازارهای بین‌المللی و رقابت در این عرصه را مستلزم رعایت پیش‌نیازها از جمله ایجاد فضای لازم خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: کسب استانداردهای بین‌المللی یکی از لازمه‌هایی به‌شمار می‌رود که ورود به بازارهای جهانی را دشوار می‌کند بنابراین برای ورود شرکت‌ها به عرصه رقابت بین‌المللی، فضای لازم ایجاد شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشورمان را نیازمند بازساخت فرهنگی برشمرد و گفت: مهم‌ترین چالش فراروی ورود به عرصه‌ی تولید تجهیزات آزمایشگاهی به دیدگاه‌ها و نگرش عمومی برمی‌گشت اما با برگزاری 4 دوره موفق نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، جریان خارق‌العاده‌ی فرهنگی و صنعتی برای تولید تجهیزات در داخل کشور به‌راه افتاده است.

ستاری، رسالت این نمایشگاه را ترویج و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی لازم برای توجه به توانمندی‌ها موجود در عنوان کرد و گفت: این امر موجب شد تا شرکت‌های فناور دانشگاهی برای تولید محصولات داخلی انگیزه و اعتماد به‌نفس لازم را برای ورود به بازار تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیدا کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای مساعد برای شکل‌گیری پروژه‌های فناور میان رشته‌ای گفت: راه پروژه‌های میان رشته‌ای در حوزه آزمایشگاه ها بیش از گذشته باز است.

آزمایشگاهی برای رفع نیاز مطالعات پیش‌بالینی حیوانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: اگر آزمایشگاه جامع پیش بالینی این دانشگاه به طور کامل فعال شود، قسمتی از خلا موجود برای انجام تحقیقات حیوانات کوچک را می توانیم پر کنیم.

علی جعفریان صرفه‌جویی ارزی را یکی از مزیت‌های راه‌اندازی این آزمایشگاه جامع عنوان کرد و افزود: وارد کردن نمونه خارجی دستگاه‌های موجود این آزمایشگاه حدود 2.7 میلیون دلار هزینه ارزی به همراه داشت اما با صرفه‌جوی 40درصدی، برای این تجهیزات حدود یک میلیون دلار هزینه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، کسب دانش فنی بومی را مهم‌تر از صرفه جویی ارزی دانست و افزود: این مجموعه آزمایشگاهی بخش قابل توجهی از نیازهای آزمایشگاهی پیش‌بالینی کشور را تأمین می‌کند و با بهره‌برداری کامل از این آزمایشگاه، می‌توانیم بخش از فاصله علمی و فناوری موجود در حوزه مطالعات حیوانی را پر کنیم.

آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، کمال خرازی دبیر ستاد علوم شناختی و علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی به بهره‌برداری رسید.

200

کد خبر: 804877

وب گردی

وب گردی