کوئید یا کوییک؟ افتخار جانشینی پراید نصیب کدام می شود؟

بعد از حرف و حدیث های فراوان در نهایت تصمیم بر این شد که امسال آخرین سال حیات خط تولید پراید در سایپا باشد و به زودی باید چشم ها را به خودرو یا خودروهای جانشین این محصول پرفروش عادت داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ بالاخره زمان از رده خارج شدنش معلوم شد؛ دی ماه 1397. درست که حساب و کتاب کنیم، دقیقاً می‌شود یک سال و شش ماه دیگر. داریم درباره زمان از رده خارج شدن پراید صحبت می‌کنیم. پرفروش‌ترین محصول صنعت خودرو و البته یکی از پرحاشیه‌ترین‌های آن. کیفیت جنجالی‌اش همیشه محل بحث و جدل فراوانی بوده و در کنار آن قیمتی که هیچ‌گاه مورد قبول مشتری قرار نگرفت.

حالا بعد از بیگر و ببندهای فروان قرار است سایپا نیز دردی که ایران‌خودرو سال‌ها پیش با از رده خارج کردن پیکان تجربه کرد را بچشد. اما این نمی‌تواند پایان‌بخش کار باشد. خروج پراید از این بازار و عدم وجود جانشینی برای آن صدالبته چالش‌هایی را به‌ وجود می‌آورد. تا اینجای کار تنها دو گزینه مطرح شده است. یکی رنو کوئید است و دیگری سایپا کوئیک.


Kwid؛ از دیار خروس‌ها
از سال 2014 میلادی، گروه بزرگ رنو-نیسان این جوینت‌ونچور فرانسوی-ژاپنی محصول جدیدی را برای بازارهای در حال توسعه معرفی کرد. خودرویی مدرن، زیبا، ایمن و البته ارزان به اسم کوئید. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که شرکت‌های نام‌دار دیگر با تولیدات خود به‌طرزی چشم‌گیر در این میدان در ظاهر بی‌خیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده بودند. شاخص‌ترین نام سوزوکی آلتو است که فروشش در بازارهای آسیایی و آمریکای لاتین و هم‌چنین آفریقا خیره‌کننده است.

البته رنو پیش از این با لوگان (ساخت داچیای رومانی) از زیرمجموعه‌هایش یک‌بار مزه حضور در بازارهای نه‌چندان ثروتمند را تجربه کرده بود. کوئید در چنین شرایطی تولید شد. این خودرو را نمی‌توان یک سدان (چهار درب صندوق‌دار) تلقی کرد. بهتر است که آن را یک شاسی‌بلند ریزاندام بدانیم.

رنو برای کاهش هزینه‌هایش،‌کوئید را تنها در کارخانه‌ چنای هندوستان خود می‌سازد. هندی‌ها با آن جمعیت فزاینده‌شان به‌تنهایی بخش بزرگی از بازار خودروهای اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند.


در طراحی این خودرو یک ویژگی بارز دیده می‌شود و آن این است که برخلاف رقبای آمریکایی و آسیایی‌اش، چهره‌ای قدیمی و پیش پا افتاده ندارد. زبان طراحی کوئید برگرفته از مبانی مدل‌های دست بالاتری مانند کپچر و یا حتی تلیسمان نامید. حداقل در نسخه‌های عرضه‌شده در بازار برزیل این‌طور برمی‌آید که رنو این وسواس در طراحی را با استفاده از متریال نه‌چندان باکیفیت در قسمت داخلی برهم زده است. هرچه هست شما نمی‌توانید کوئید را یک خودروی از مد افتاده قلمداد کنید. از این خودرو توقع آپشن‌های عجیب و غریبی که کره‌ای‌ها فراهم می‌کنند را نداشته باشید. یادتان باشد این خودرو یکی از نامزدهای جایگزینی پراید است؛ خودرویی که آنتن برقی روزی برایش یک اتفاق بزرگ به حساب می‌آ‌مد.


مشخصات فنی آن شاید کمی توی ذوق بزند. رنو برای این محصول از دو نوع پیشرانه استفاده کرده است. یکی 0.8 لیتری 54 اسب‌بخاری و دیگری نمونه یک لیتری 67 اسب‌بخاری. هر دو نسخه 3 سیلندر هستند. تعجبی ندارد اگر بگوییم این خودرو دارای یک جعبه‌دنده دستی است. البته این قدرت نه‌چندان خیره‌کننده در کنار وزنی که زیر 700 کیلوگرم است،‌ هم‌‌خوانی مناسبی دارد. گفته می‌شود در بهترین حالت شتاب صفر تا صد کوئید حدود 15 ثانیه و سرعت نهایی‌اش حدود 150 کیلومتر در ساعت است.


هنوز نمی‌توان درباره قیمت قابل عرضه این خودرو در بازار اظهار نظر کرد. اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به قیمت 4000 تا 5000 دلاری این محصول در بازارهای جهانی، شاید در صورت مونتاژ داخلی شاهد قیمت‌گذاری 27 تا 30 میلیون تومانی آن باشیم. در حالی‌که از گوشه و کنار خبر می‌رسد این عدد به بیش از 32 میلیون تومان خواهد رسید.


Quick؛ ساینا با سس مایونز
سایپایی‌ها از سال‌ها پیش نشان داده‌اند که در بحث انتخاب نام و اسم‌گذاری متخصص هستند. یادتان می‌آید که وقتی نارنجی‌پوش‌های جاده مخصوص می‌خواستند اولین خودروی ملی خودشان را عرضه کنند، چه جنجالی شد؟ آن روزها قرار بود سایپا از یک سدان جدید به اسم مینیاتور پرده‌برداری کند. خودرویی که با موجی از انتقادات روبه‌رو شد. چراکه نه اسم آن ایرانی بود و نه حتی دیکته آن صحیح. بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، این محصول به تیبا تغییر داده شد. حالا هنرمندان و متخصصین شرکت یک‌ بار دیگر دست به کار شده‌اند و با محصول جدید خبرسازی کرده‌اند.

قرار است که خودروی جدید سایپایی‌ها کوییک یا با نگارش لاتین Quick‌ نام داشته باشد. عبارتی که در نگاه اول به‌خوبی نشان می‌دهد که از ریشه‌ای انگلیسی به‌معنی سریع الهام گرفته شده است. این نام‌گذاری حتی صدای رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی را نیز درآورد. اما شرکت می‌گوید که این نام برگرفته از نام دو روستا در کردستان و هرمزگان است. درست مانند همان بهانه‌ای که برای رونیز و سرانزا در پروژه پارس‌خودرو آورده بودند.


از حواشی که بگذریم، کوییک محصولی است درست با معیارهای خودروسازان ایرانی. یعنی با تغییراتی اندک و کاملاً سازگار با جریان محافظه‌کاری. این محصول با آن همه شور و هیجان تبلیغاتی حرف جدیدتری نسبت به ساینا ندارد. حداقل چراغ‌های جلویی‌اش که این‌طور نشان می‌دهد. کوییک به‌طرز معناداری شبیه به کوئید شده است. چراغ‌های عقبی این دو خودرو به‌شدت شبیه هم هستند.


در قسمت قوای محرکه، این ایرانی‌ها هستند که نسبت به فرانسوی‌ها برتری دارند. استفاده از یک پیشرانه 1.5 لیتری با قدرت 87 اسب‌بخاری یک سر و گردن از حریف بالاتر خواهد بود. سایپا با استفاده از توانایی‌های داخلی‌سازی‌اش، آپشن‌های بهتری را فراهم کرده است. اگرچه گفته می‌شود روی کوییک نمایشگر 7 اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، خروجی USB و آینه‌های برقی تعبیه شده، ولی به این اشاره‌ای نشده که امکانات فوق تنها روی نسخه فول آن خواهد بود. از برخی منابع خبرهایی مبنی بر قیمت35 میلیون تومانی کوییک به گوش می‌رسد. قیمتی که دیگر او را از دایره رقابت با پراید خارج و به مدار پژو 206 نزدیک می‌کند.

400

کد خبر: 805209

وب گردی

وب گردی