هشدار قطر درباره عواقب گزینه نظامی حل بحران  عربی

وزیر امور خارجه قطر با تاکید بر اینکه کشورش هرگز به خواسته‌هایی که ناقض قوانین بین‌المللی باشند، تن نخواهد داد، به عربستان درباره پیامدهای گزینه نظامی برای حل بحران هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون فرانسه تاکید کرد، قطر هرگز به هیچ خواسته‌ای که قوانین بین‌المللی را نقض کند و نیز هر اقدامی که تنها محدود به قطر باشد، تن نخواهد داد و هر راه حلی باید شامل همه طرف‌های درگیر و نه فقط قطر باشد.

عبدالرحمن آل ثانی در ادامه نسبت به پیامدهای راه حل نظامی برای بحران این کشور هشدار داد و در پاسخ به سوالی درباره احتمال بالا گرفتن تنش‌ها میان دوحه و ریاض در این بحران و تبدیل آن به درگیری مسلحانه علیه قطر گفت: هیچ بحرانی را نمی‌توان با درگیری و مقابله مستقیم حل کرد بلکه بحران‌ها با گفت‌وگو و مذاکره حل می‌شوند و گفت‌وگوها باید مبتنی بر اصولی روشن باشند.

وزیر امور خارجه قطر افزود: اگر عربستان از احتمال درگیری‌های مسلحانه سخن می‌گوید باید بداند که تنش نظامی پیامدهای بسیار سنگینی برای منطقه خواهد داشت.

وی در این گفت‌وگو تمامی اتهاماتی که چهار کشور عربی تحریم کننده متوجه دوحه کرده‌اند از جمله حمایت از تروریسم و گروه‌های تکفیری در سوریه و لیبی را رد کرد و گفت: قطر با تمام توانش برای مبارزه با تمامی اشکال تروریسم تلاش می‌کند و عربستان و امارات نباید به ما درس بدهند چراکه خودشان شهروندانی دارند که در عملیات‌های تروریستی و حمایت مالی از آنها دست داشته‌اند.

بحران میان قطر و عربستان، امارات، مصر و بحرین از پنجم ماه گذشته میلادی بالا گرفت و این چهار کشور عربی روابط خود را با قطر قطع کرده و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کردند. کویت به عنوان کشور میانجی لیستی از خواسته‌ها و شروط چهار کشور عربی تحریم کننده شامل ۱۳ بند را به قطر ارائه کرد تا با اجرای آنها روابط این کشورها به حالت عادی خود بازگردد اما دوحه این خواسته‌ها را نپذیرفته و آنها "غیر عملگرایانه" خواند.

منبع: ایسنا

802

کد خبر: 805348

وب گردی

وب گردی