راه‌آهن قزوین ـ رشت اسیر بدقولی یک شرکت داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل آنکه یکی از فولادسازان داخلی نتوانست ستون های فولادی پل خاص کیلومتر ۵۵ خط آهن قزوین ـ رشت را به موقع تحویل دهد، اتمام این پروژه به تعویق افتاد.

به گزارش ایسکانیوز؛ خیرالله خادمی درباره علت تأخیر در اتمام راه آهن قزوین ـ رشت گفت: بیشتر مسیر ریل گذاری شده و تنها کمتر از ۴ تا ۵ کیلومتر آن باقی مانده است. علت اینکه در این مسیر با مشکل مواجه شده ایم، وجود یک پل خاص در کیلومتر ۵۵ است که اجرای آن به سختی در جریان است.

او با بیان اینکه ساخت این پل به دلیل استفاده از ستون های فولادی خاص که در ساخت پایه پل کاربرد دارد، سبب تأخیر در اتمام پروژه راه آهن قزوین ـ رشت نسبت به موعد زمانی اعلام شده قبلی شد، افزود: از آنجایی که وزارت راه و شهرسازی علاقه مند بود تا مصالح مورد نیاز اجرای پروژه ها تولید داخل باشد و یک شرکت داخلی این ستون فولادی را تولید می کرد به همین دلیل با این شرکت قرارداد ۱۲ میلیارد تومانی تولید و خرید ستون فولادی بستیم اما این شرکت فولادی نتوانست در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کند. به همین دلیل پروژه که قبلا اعلام شده بود در پایان تابستان به بهره برداری می رسد، به احتمال زیاد در نیمه نخست آبان ماه به بهره برداری خواهد رسید.

می‌توانستیم سرستون‌ها را از خارج وارد کنیم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این در حالی است که می توانستیم ستون های فولادی را از خارج وارد کنیم تا پروژه در زمان قبلی به اتمام برسید ولی چون به تولید و اشتغال زایی داخلی متعهد بودیم، تصمیم گرفتیم تا زمان افتتاح را یک ماه تا چهل روز به تعویق بیندازیم اما وسایل مورد نیاز از محل تولید داخل تأمین شود.

او با اشاره به سختی اجرای راه آهن قزوین ـ رشت گفت: در کیلومتر ۲۴ این مسیر ریلی تونلی قرار دارد که ریزش های بسیار زیادی داشت و ما مجبور بودیم حفاری را به صورت نیم متر به نیم متر انجام دهیم و پس از اطمینان از عدم ریزش حفاری های انجام شده و ثابت کردن دیواره تونل، به حفر بقیه تونل مشغول شویم.

به گفته خادمی در حال حاضر ساخت ابنیه در خط آهن قزوین ـ رشت کاملا به پایان رسیده و تنها باید ساخت پل موجود به اتمام برسد که به محض آنکه ستون های فولادی در محل پروژه تحویل داده شوند، کار ساخت این پل خاص نیز به اتمام خواهد رسید.

نتایج کمیسیون بررسی اشکالات راه آهن تهران ـ همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن تهران ـ ساوه ـ همدان گفت: وزیر راه و شهرسازی در زمان افتتاح این خط آهن اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده بهره برداری کامل از آن انجام خواهد شد که با توجه به تعهدی که شرکت ساخت داشت، این پروژه قبل از زمان اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی (۲ ماهه) تحویل شرکت راه آهن به عنوان بهره بردار شد و امروز نیز اولین قطار وارد مسیر می شود.

او افزود: مشکلی که سبب شد تا میان افتتاح اولیه و بهره برداری نهایی، فاصله زمانی بیفتد، لزوم تشکیل کمیسیون بررسی اشکالات خط آهن بود. معمولا در هر پروژه ای پیش از تحویل مسیر به بهره بردار، کمیسیون بررسی اشکالات به صورت کارگاهی وارد مسیر شده و کیلومتر به کیلومتر آن را بررسی می کند. این کمیسیون دو بار طی دو ماه گذشته تشکیل شد و اشکالات مد نظر کارشناسان راه آهن به کارشناسان شرکت ساخت منتقل و اصلاحات مد نظر اعمال شد. علت وجود این اشکالات نیز این است که در هنگام ساخت، قطارهای باری و فوق سنگین ادوات ریل گذاری را به پروژه منتقل می کنند که معمولا در هر شرایطی می توانند حرکت کنند اما قطار مسافری به دلیل نیازی که به ایمنی بالا دارد، باید هر اشکالی حتی کوچکترین ایرادات نیز برطرف شود که در حال حاضر این مسیر ایمن سازی کامل شده است.

تصمیم وزیر مبنی بر انتقال پروژه قطار سریع السیر به راه آهن

خادمی درباره انتقال پروژه ساخت قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت راه آهن اظهار کرد: شرکت ساخت با این تغییر مخالفتی نداشت و ما تابع تصمیمات کلان وزارت راه و شهرسازی هستیم.

او خاطرنشان کرد: شرکت ساخت، مجری هر پروژه ای است که به آن داده شود؛ گرفتن پروژه قطار سریع السیر از ما نیز یک تصمیم گیری کلان بود و نهایتا قرار شد که به شرکت راه آهن داده شود. چون در طول مسیر قرار بود علاوه بر زیرسازی و ریل گذاری که از وظایف شرکت ساخت بود، برخی ایستگاه های راه آهن هم بازسازی شود که از وظایف شرکت راه آهن است، به همین دلیل وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفت برای ایجاد هماهنگی بیشتر، کل پروژه به راه آهن داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حساسیتی نسبت به اینکه مایل باشیم پروژه ها در دست ما باقی بماند یا خیر، نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر نیز روند اجرای این کار روی ریل افتاده و دولت نیز در شش ماه اخیر تمام تلاش خود را برای اجرای برنامه های پروژه ساخت راه آهن قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان انجام داده است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 805370

وب گردی

وب گردی