وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس دستورالعمل جدیدی که اخیراً از سوی وزارت علوم ابلاغ شد استادان ممتاز دانشگاه های کشور می توانند در مقطع دکتری دانشجوی خارجی جذب کنند که با اجرایی شدن آن شاهد افزایش میزان جذب دانشجوی خارجی در کشور خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی در جمع روسای دانشگاه های عضو کارگروه ملی همکاری های علمی بین المللی گفت: برگزاری دوره های تحصیلی مشترک، پژوهش های مشترک و پذیرش دانشجوی خارجی در رتبه بندی دانشگاهها در سطح بین الملل تاثیر زیادی دارد و برای رشد علمی کشور نیز ضروری است.

وزیرعلوم اظهار داشت: تشکیل کارگروههای ملی همکاری های علمی بین المللی و انتخاب تعدادی از دانشگاههای بزرگ کشور به عنوان نقطه تماس و مرکز هماهنگی با دانشگاههای خارجی اقدام مثبتی است و به تسهیل دیپلماسی علمی کشور کمک می کند.

وی افزود: به زودی سند همکاری های علمی و فناوری ایران با کشورهای دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد حمایتی مطرح می شود و با تصویب و ابلاغ آن، چارچوب های مجاز دیپلماسی علمی کشور روشن می شود.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات پژوهشی دانشگاههای کشور به عنوان زیرساخت علمی همکاری های علمی بین المللی گفت: در بودجه سال جاری، اعتبارات ریالی و ارزی خوبی در بخش پژوهشی پیش بینی شده است که امیداوریم با تحقق آن، هم تجهیزات پژوهشی در کل کشور نوسازی شود و هم بتوانیم ده آزمایشگاه علمی مرجع را تاسیس کنیم.

دکتر فرهادی افزایش تعداد و پشتیبانی مناسب از رایزنان علمی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورهای دنیا را از برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت: ایجاد دفاتر کنسولی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور نیز به توسعه همکاری های علمی بین المللی کمک می کند.

وی با اشاره به رشد استقبال دانشگاههای خارجی برای همکاری با ایران بویژه پس از برجام گفت: رساندن تفاهم نامه ها به قرارداد نکته مهمی است و اجرایی شدن تفاهم نامه های گذشته بر انعقاد تفاهم نامه جدید اولویت دارد.

وزیر علوم گفت: علاوه بر دانشگاههای معتبر اروپایی و آسیایی، نباید از دانشگاههای مستقر در کشورهای همسایه و کشورهای کوچک غافل شویم چرا که در برخی از این کشورها، موسسات علمی و پژوهشی ممتازی وجود دارد.

وی درپایان با اشاره به افتتاح نسل سوم شبکه علمی کشور در هفته گذشته، بر استفاده همه دانشگاههای کشور از امکانات این شبکه و مشارکت در تولید محتوا برای آن تاکید کرد.

201

کد خبر: 805427

وب گردی

وب گردی