به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که برای ادامه بررسی خط 7 مترو تهران در سیصدو پنجاه و نهمین جلسه شورا حاضر شده بود پس از استماع نظرات اعضای شورای شهر در خصوص توسعه مترو با بیان این مطلب افزود: ما خودمان را نیاز مند تذکر میدانیم و از تمام انتقاداتی که اعضای شورای شهر تهران انجام میدهند؛ تشکر میکنم. برخی از این انتقادات به حق است و برخی نیز متاسفانه از خارج از مواضعی است که قابلیت پاسخگویی آن نیز به سختی انجام میشود.
معاون شهردار تهران با اشاره به نکات مطرح شده در جلسه گفت: باید به این مساله اشاره کنم گزارش ما در مورد آمارهای مترو به عنوان رفرنس ارائه شده است در مورد آمارهایی که اعضای شورای شهر تهران میخواهند در خصوص مترو به آن اشاره کنند؛ گزارشهایی که بنده در شورای شهر ارائه کردهام و روی سایت شورای شهر قرار دارد؛ استفاده کنند.
وی با بیان اینکه 192 کیلومتری که مدیرعامل شرکت مترو به عنوان طول خطوط مترو به آن اشاره کردند در واقع اشاره به طول خطوط مسافرگیری مترو است؛ ادامه داد: این میزان ریل زیر پای مسافران است. در حالی که میزان ریل گذاری ما بیشتر از این میزان است. در طراحیها ضریب ریل گذاری 1.6 است. به عبارت ساده تر اگر 10 کیلومتر ریل مسافری قرار است ایجاد شود؛ در مجموع 16 کیلومتر در نظر گرفته میشود.
مازیار حسینی اضافه کرد: طول خط 7 مترو 27 کیلومتر با 22 ایستکاه است. قرار است این خط یک بخش توسعهای داشته باشد که این خط را به منطقه 5 برساند. به این صورت که با گذر از روی روددره کن به دانشگاه آزاد حصارک میرسیم. اگر این طرح توسعه ای اجرا شود طول این خط به 32 کیلومتر میرسد. در حال حاضر 22 کیلومتر آن با 7 ایستگاه به بهره برداری رسیده و به زودی ایستگاه بریانک نیز اضافه میشود.
وی با تاکید بر اینکه در یک دهه اخیر تمامی تلاشمان افتتاح خطوط مترو به صورت کامل بوده است؛ یادآور شد: من به عنوان عضو هیات مدیره سه مدیر عامل مترو را دیدهام و همیشه بهره برداری از مترو در گذشته بر همین روال بود. که هر چهار تا پنج کیلومتر یک ایستگاه مترو ایجاد شود تا مردم بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: البته آلودگی هوای تهران با هر 4 کیلومتر یک ایستگاه حل نمیشود بلکه استاندارد مورد نیاز در این زمینه برای شهر تهران هر یک کیلومتر یک ایستگاه است. اما زمانی که شرایط برای استفاده مردم فراهم است نباید برای حداقل ها منتظر بمانیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: خوشبختانه مترو به گونهای است که با حوزه صنعت ساختمان متفاوت است. به این صورت که وقتی ساختمان به پیشرفت 90 درصد میرسد قابل بهره برداری موقت است. ما در صنعت مترو نمیتوانیم به این صورت عمل کنیم. نمیتوانیم ریل سوم مترو، سیگنالینگ و .... را نداشته باشیم و مسافرگیری کنیم اگر خطی بهره برداری میشود شرایط لازم برایش فراهم شده است.
وی با اشاره به گران بودن هزینه ساخت و بهره برداری مترو که برخی از اعضای شورای شهر به آن اشاره کردند نیز توضیح داد: هر کیلومتر مترو ما حدود 50 میلیون دلار هزینه داشته است. به عبارت ساده تر200 تا 250 میلیارد تومان هزینه ساخت هر ایستگاه مترو است. برخی از اعضای شورای هر تهران مطرح کردند مترو گران است و چرا در روی زمین اجرا نمی شود باید بگویم که مترو در زمان ساخت گران قیمت است. اگر دوره بهره برداری که میتواند 100 سال در مورد تاسیسات و تجهیزات و 30 سال در ناوگان باشد، را در نظر بگیریم، مشخص میشود مترو یک مد حمل و نقل عمومی ارزان است که حتی در طول زمان، بهره برداری آن از بهره برداری خطوط اتوبوسرانی نیز ارزان تر است.
حسینی با اشاره به رتبه جهانی مترو پایتخت بیان کرد: براساس گزارش های سایت UITP مترو تهران براساس جابه جایی 3.2 میلیون نفر مسافر رتبه نهم دنیا را داریم و با احتصاب طول خطوط مترو رتبه ششم را در دنیا داریم. از نظر زیبایی و تمیزی نیز جزو مترو برتر دنیاست. انصاف قضیه این است که شورای چهارم در خصوص توسعه مترو تلاش زیادی کردند.
701