"ازن" جایگزین وارونگی هوا می‌شود / پدیده آلودگی هوا ویژه فصل تابستان

نوعی آلودگی هوا ویژه فصل تابستان سبب می‌شود شهروندان حاضر در کلانشهر‌ها و شهر‌های صنعتی در روز‌های گرم سال نیز با آلودگی مواجه باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، با وجود گرم شدن هوا در سراسر کشور، این طور به نظر می‌رسد که دیگر نباید خبری از وارونگی هوا و آلوده بودن هوا در شهر‌های صنعتی باشد، اما این تصور چندان صحیح به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر و در شرایطی که در بیست و یکمین روز از نخستین ماه فصل تابستان قرار گرفته ایم، برخی از کلانشهر‌های کشور درگیر آلودگی هوا هستند.

هوای شهر تهران، امروز در وضعیت ناسالم قرار گرفته و هوای مشهد نیز در مرز هشدار است. برخی دیگر از کلانشهر‌ها نیز با پدیده آلودگی هوا درگیر هستند.

علت این اتفاق، نوعی آلودگی مخصوص فصل تابستان اعلام شده است.

علی رضازاده، فعال حوزه محیط زیست در رابطه با آلودگی هوای خاص فصل تابستان به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزانمی‌گوید: معضل وارونگی هوا در فصل تابستان در کلانشهر‌ها دیده نمی‌شود، اما در این فصل به دلیل سکون نسبی جو با درصدی از آلودگی‌ها مواجه هستیم.

وی می‌افزاید: عدم بارندگی و همچنین وزش باد سبب می‌شود آلاینده‌ها در برخی نقاط تجمع کرده و همین موضوع نیز مقدمات آلوده شدن هوا را فراهم می‌کنند.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به تاثیرات نور خورشید در ایجاد نوعی گاز سمی می‌گوید: ازن که جزء آلاینده‌های ثانویه جوی به حساب می‌آید در پی تابش شدید نور خورشید، به نوعی گاز سمی تبدیل می‌شود. این گاز که بیشتر بر اثر شدت گرمای زیاد و تابش شدید نور خورشید تولید می‌شود، مقدمات آلودگی هوا را در فصل تابستان فراهم می‌کند.

رضا زاده در رابطه با افزایش گرد و غبار در برخی از استان‌های کشور می‌گوید: گرد و غبار موجود در هوا با آلودگی هوا متفاوت است، اما در فصل تابستان و با شروع باد‌های ۱۲۰ روزه، این گرد و غبار نیز مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تنفس ازن می‌تواند انواع مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را در افراد ایجاد کند.

ازن همچنین می‌تواند عاملی برای بروز بیماری برونشیت، آمفیزم و آسم در افراد مستعد شود.

در شرایطی که با آلودگی هوای ویژه تابستان مواجه هستیم، توصیه می‌شود که افراد از تردد‌های بی مورد در سطح شهر‌ها پرهیز کرده و گروه‌های حساس اعم از کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، ریوی و زنان باردار ساعات تردد‌های خود در سطح شهر‌ها را کاهش دهند.

703

کد خبر: 805694

وب گردی

وب گردی