استاد دانشگاه آزاد : ساختمان ها زبان گویای  شهرهستند

یک استاد دانشگاه معتقد است:ساختمان ها در یک محیط شهری یک سیستم یا سامانه معماری شهری معین را تعریف و  آن را کامل می کنند.این تعریف با استفاده از خلق تعادل در پراکندگی حوزه های محیطی صورت می گیرد.

داوود شهیدی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره تاثیر موسیقی بر معماری ایرانی گفت: در درجه اول می توان گفت معماری ایرانی بیانی از موسیقی ایرانی است و فرهنگ معماری ایرانی در برگیرنده برداشت های متفاوت از تعاریف معمارانه است.

وی ادامه داد: با حرکت و گردش در میدان نقش جهان می توان رنگ آمیزی، سازمان بندی و ارکستراسیون موسیقی فضای معماری را به راحتی درک کرد ، بی دلیل نیست که گوته معماری را موسیقی منجمد نامیده است.

این استاد دانشگاه گفت: طاق نمای موزون در خلق معماری بر مبنای فضای محدود, هندسۀ تعریف شده, یک تکرار وحدت دهنده است که پیش درآمد دستگاه شور را تداعی می کند که به عنوان مثال میتوان از شاهکارهایی مانند عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله و... یاد کرد.

وی اضافه کرد: اهمیت زمینه آسمان آبی و خط افق در گردش به سمت نت های پایه به همراه فراز و فرودها است و که آن را در دستگاه شور نمایندگی می کنند و در مجموعه سامانه فضائی در معماری انعکاسی ذهنی از سامانه موسیقیایی است.

شهیدی بیان کرد: نظم و ترتیب زیباشناختی در معماری،موسیقی و ادبیات ایرانی بیان وحدت است همچنین در طراحی ها باید سیستم تناسبات ریاضیات فیثاغورث را از یکسو و فلسفه ذوق،حس و دریافت زیبائی ناب را از سویی دیگر در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: در معماری تکرار، ریتم، تضاد، سلسله مراتب،حرکت،خلق و گفتمان در سیستم مدولاسیون مبتنی بر فاصله بندی ها و نقاط برخورد حاوی جهش ها و تلاقی ها هستند که باعث پیوند بنا با محیط و فضای شهری را ایجاد می کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: من معتقدم معماری تداوم ناشی از روابط احجام و پیوستگی گرافیک بر مبنای نشانه های عناصر بدن است از بافت همجوار خود تاثیر می گیرد .

وی با اشاره به معماری شهرها افزود: ساختمان ها در یک محیط شهری یک سیستم یا سامانه معماری شهری معین را تعریف و آن را کامل می کنند.این تعریف با استفاده از خلق تعادل در پراکندگی حوزه های محیطی صورت می گیرد که شامل حوزه های کاربری در معماری باز و معماری بسته است.

شهیدی بیان کرد: کشف و تشخیص سامانه کاربری در ارتباطات و خلق یک مجموعه کامل ، یک شبکه ارتباطی در بستر زیرساخت های فرهنگی و تاریخی یک شهر یا روستا و محیط اطراف آن است.در بیان عملکرد شهری در فرم خارجی می توان از کنارهم گذاری المان ها، سطوح شفاف شیشه ای و خلق یک پیوند و ارتباط دیداری درون و بیرون بنا در پروژه ها استفاده کرد و عوامل پویایی در آن ها را ایجاد کرد.

701

کد خبر: 805704

وب گردی

وب گردی