شلیک وزارت علوم به  نقش توسعه ای دانشگاه آزاد اسلامی

***بیتا فریقی

به گزارش ایسکانیوز، یکی از عوامل توسعه کشورها، توسعه تحصیلات تکمیلی است که در منویات مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید شده است، کشوری که دارای رشد بالایی از افراد با تحصیلات عالی است از شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... بهتری برخوردار خواهد بود چراکه ‌‌ میزان تحصیلات افراد جامعه علاوه بر توسعه کشور ها ، به عنوان یکی از عوامل توسعه انسانی نیز به حساب‌‌ می‌آید. هر چقدر سواد افراد در کشوری افزایش پیدا کند، تولید علم، تولید کالا و خدمات نیز ارتقا پیدا ‌‌می‌کند.

امروزه کشورهای جهان سعی در توسعه تحصیلات تکمیلی و‌ایجاد ارتباط‌‌ میان صنعت و دانشگاه‌ها و ارتقای دانش و فناوری دارند، بعبارتی دیگر ‌‌می‌توان گفت که یکی از پر ارزش‌ترین منابعی که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، دانشگاه است. امروزه کشورهای جهان سوم به‌ این باور رسیده اند که عامل اصلی توسعه‌ی ملی، گسترش کمی و کیفی سریع فرصت‌های آموزشی است. هر چه آموزش بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه شود، توسعه ملی سریع‌تر و در راستای آن سرمایه انسانی با سوادتر و بازدهی اقتصادی بالاتری صورت خواهد پذیرفت.

با اولویت قائل شدن به استراتژی علمی مورد نظر مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز کشور، تحصیلات تکمیلی را باید شاه‌بیت مطالبات مقام معظم رهبری، مردم و نظام دانست. ماموریتی که بنا به دارا بودن زیرساخت‌ها و وجود ده‌ها هزار نفری استادان، مسئولیت بخش قابل توجهی از آن به‌عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.

اهمیت علم و علم آموزی بر کسی پوشیده نیست. کشورهای دنیا از طریق تاسیس دانشگاه ها توانستند به جایگاه امروز خود دست پیدا کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای پاسخ به نیاز تحصیل جوانان در سال های ابتدایی انقلاب تاسیس شد بطوریکه امروز این دانشگاه بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیش از 5 میلیون فارغ التحصیل و بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو مطرح است.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات عالی در مقاطع مختلف

دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع زمانی مختلف، چه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی پایین بود و دانشگاه آزاد اسلامی امکان ورود برای علاقه مندان را فراهم کرد و چه امروز که با توسعه تحصیلات تکمیلی گام موثری در زمینه توسعه علمی متوازن کشور برداشته نقش ارزنده‌ای را ‌ایفاد کرده‌است.

دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه تحصیلات عالی و فراهم آوردن امکان تحصیل علاقمندان به تحصیلات تکمیلی نقش مهمی را در کاهش نابرابری‌های اجتماعی و توسعه مناطق محروم داشته‌است. چراکه فراهم آوردن امکان تحصیل در مناطق محروم موجب افزایش سطح سواد آن منطقه و بدنبال آن موجب بالابردن سطح فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در آن شهر‌‌ می‌شود. به طور کلی آموزش عـالی بـا فـراهم کـردن زمینه‌های تحرک اجتماعی و شغلی از نابرابری‌های اجتماعی‌‌ می‌کاهد،‌ زیرا آموزش عـالی در جامعـه ارتباط تنگاتنگی با امکان اشتغال افراد در سطح بالاتر و مطلوب تر دارد.

نقش دانشگاه در توسعه علمی

دانشگاه ها در تمامی جوامع انسانی نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه کشورها داشته و با تربیت افراد متخصص توانسته اند در میان جوامع به جایگاه بالایی دست یابند. یکی از عوامل پیشرفت کشورهای جهان سوم توجه به آموزش عالی و توسعه علم و تحصیلات تکمیلی است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای تحقق این مهم گام برداشته به طوریکه امروز بیش از 40 درصد بار آموزش عالی کشور و 56 درصد سهم تحصیلات تکمیلی کشور به عهده این دانشگاه است.

در محیط کنونی رقابت بین الملل،تولید نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار است و دانش جزء مهمی از نوآوری محسوب می شود، دانشگاهها در مقام تولید کننده دانش و نهاد انتشار آن، نقش وسیعتری را در نوآوری صنعتی بازی می کنند. دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد توانسته در پیشرفت پژوهش و فناوری کشور نقش مهمی را ایفا و موجب ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاری سازی محصولات شود.

نقش دانشگاه در توسعه فرهنگی

دانشگاه ها علاوه بر توسعه علمی یک کشور در توسعه فرهنگی آن نیز بی اثر نبوده و نیستند. هرچه در کشوری افراد تحصیل کرده افزایش یابد بالقوه سطح فرهنگ آن کشور نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 350 واحد دانشگاهی در سراسر کشور حتی در شهرهای کوچک موجب توسعه فرهنگی در آن شهرها شده است.

نقش دانشگاه درتوسعه عمرانی

دانشگاه آزاد اسلامی مقیاس توسعه یافتگی شهرهای ایران است. دانشگاه آزاد اسلامی یعنی کاراگاه های عمرانی برای جذب معماران، مهندسین و کارگران بومی . امروز می توان مدعی بود که هرجا دانشگاه آزاد اسلامی قدم برداشته و واحدی را تاسیس کرده موجب رونق عمرانی و اقتصادی در آن شده است.

از نمونه های بارز توسعه عمرانی توسط دانشگاه آزاد اسلامی می توان به احداث و راه اندازی شهرک های شفا در واحدهای سراسر کشور اشاره کرد. شهرک‌های شفا، محلی برای استقرار مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیانی مرکب از دانش‌آموختگان و اعضای هیأت علمی است.

نقش دانشگاه در توسعه مدیریت منابع انسانی

دانشگاه ها می توانند با تربیت نیروهای متخصص در توسعه منابع انسانی نقش بسزایی داشته باشند چراکه به طور حتم یک مدیر تحصیل کرده و متخصص بهتر می تواند سازمان را به تعالی رساند.

با یک نگاه به تعداد مدیران کشور در دولت ، مجلس و قوه قضائیه و بخش های غیردولتی که از دانشگاه آزاداسلامی فارغ التحصیل شده اند می توان به نقش بی بدیل این دانشگاه در پرورش مدیران فعلی و آینده نظام پی برد .

حال با توجه به مطالب گفته شده در خصوص نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی، عمرانی، نیروی انسانی، اقتصادی، فرهنگی و ... باید دید که حذف تعداد زیادی از رشته/ محل های دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم چه آثار و پیامدهایی را به بار خواهد آورد؟

دفاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی/ ارائه طرح دو فرویتی به مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای اقدام وزارت علوم نسبت به حذف رشته های دانشگاه آزاد اسلامی طرح دو فوریتی را با امضای بیش از 200 نماینده به مجلس شورای اسلامی ارائه داده اند که در زیر به بخشی از گزیده نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این راستا اشاره خواهیم کرد.

محمد علی پور مختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی این اقدام وزارت علوم را سیاسی دانست و گفت: تصمیمی که وزارت علوم بمنظور حذف تعدادی از رشته/ محل های دانشگاه آزاد اسلامی گرفته تصمیمی کاملا غیر منطقی است که موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای دانشگاهی می شود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، با بیان اینکه حذف رشته های دانشگاه ازاد اسلامی موجب یک بحران اجتماعی و امنیتی خواهد شد، گفت: دانشگاه آزاد خانواده ای چند میلیونی است و شوخی با این خانواده یعنی ایجاد یک زلزله در دل آن که قطعا دامن تمام کشور را خواهد گرفت.

همچنین میرحمایت میرزاده نماینده گرمی در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفـت: مطمئنا مجلس شورای اسلامی برای برطرف شدن این مشکل اگر نیاز به قانون‌گذاری باشد اقدام خواهد کرد.

اکبر ترکی نماینده مردم فریدن و چادگان و فریدون‌شهر در مجلس شورای با بیان اینکه برخوردهای اخیر با دانشگاه آزاد اسلامی یک روند کاملا سیاسی و منفعت طلبانه داشته است، اظهار کرد: ارزیابی نظام اسلامی سیاسی کشور بر این مبناست که اکثر مسئولان ما مدعی هستند که باید در حوزه علمی و پژوهشی پیشرفت داشته باشیم و به گسترش هرچه بیشتر آن کمک کنیم و این موضوع در حالی است که برخی از افراد به دلیل منافع سیاسی خود دست به کارشکنی می زنند.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دیگر نمایندگانی است که در خصوص این اقدام وزارت علوم، گفت: وزارت علوم با حذف رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد این دانشگاه بسته شود، این رویکرد شایسته نیست، دانشگاه آزاد سابقه طولانی در آموزش عالی دارد و باید به این دانشگاه کمک کنیم که به ماموریت‌های خود ادامه دهد

غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام وزارت علوم در حذف برخی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ناصحیح و غیر علمی است ، گفت: در استان های کشور بار آموزش عالی بر دوش دانشگاه آزاد بوده است. این دانشگاه بدون اتکا به منابع دولتی و صرفا با اتکا به درآمدهای مالی خودشان فعالیت می کند که اگر در این اقدام وزارت علوم تجدید نظر نشود، دانشگاه آزاد زمین‌گیر خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری بر پیکره دانشگاه وارد خواهد آمد.

همچنین امیر خجسته نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی کارشناسانه نیست و این کار مخالفت با اصل این دانشگاه است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک موسسه علمی به منظور جوابگویی به نسل جدید و نیازهای دانشگاهی راه‌اندازی شده است ،بر طبق اصل 44 قانون اساسی نیز به فعالیتهای بخش خصوصی تأکید شده است که در همین خصوص این دانشگاه از معدود بخش های خصوصی موفق در سطح ایران و حتی خاورمیانه است، این دانشگاه در همه زمینه‌ها موفق بوده و نیاز جوانان را پاسخ داده است.

سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی است که در این باره اظعار داشت: هیچ شکی در اقدام سیاسی وزارت علوم در حذف رشته های دانشگاه آزاد وجود ندارد.

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با بیان اینکه قطعا اجازه تعدی به رشته‌های دانشگاهی را نمی‌دهیم، گفت: توسعه علمی استان بدون توسعه رشته‌های علمی و دانشگاهی ممکن نیست بنابراین نباید اجازه داد با کارهای غیرکارشناسی استان اردبیل که هنوز در مراحل ابتدایی توسعه علمی است، از این رشته‌ها محروم شود.

203

کد خبر: 805782

وب گردی

وب گردی