ترکش حذف رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم به واحد های بین المللی هم رسید!/ دانشگاه نقطه مشترک فرهنگی کشورها

حذف بیش از 2800 رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی دغدغه این روزهای جوانان و خانواده های آنان شده است. اما نکته ای که کمتر به آن پرداخته شد، حذف رشته محل های واحد لبنان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، «برخی از رشته محل‌های واحد لبنان دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی‌ارشد از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم حذف شده است.» این متن خبری بود که در روزهای گذشته و در پی حذف 2800 رشته دانشگاه آزاد اسلامی از سوی وزارت علوم شنیده شد.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، می تواند یکی از راهبردهای کشور برای توسعه فرهنگی در منطقه و حتی سطوح بین المللی باشد. همانطور که تا امروز شعبه هایی مانند لبنان این اتفاق به نوعی رخ داده است.

با توجه به شرایط منطقه و روابط دیپلماتیک کشورمان با همسایگان و کشورهای مسلمان‌نشین، دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی مشی خود را برای گسترش و تقویت این ارتباطات بنا کرده است.

دکتر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد نیز پس از انتصاب از جانب مقام معظم رهبری، خبر از توسعه و تقویت این روابط داد و در اولین اقدام نیز با مقامات عراق قراداد ایجاد شعبه هایی در شهر های بغداد، موصل، کربلا، نجف و ... منعقد شد.

در روز گذشته و در نشست سراسری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر ولایتی از رایزنی برای ایجاد شعبه های دانشگاه در برخی کشورهای همسایه خبر داد.

بدون شک پس از حضور داعش یکی از چالش هایی که منطقه با آن روبرو شد، به خطر افتادن فرهنگ اسلامی بود. دانشگاه به عنوان اصلی ترین نهاد آموزشی هر جامعه می تواند برطرف کننده این کمبود باشد. لذا با ایجاد دانشگاه های مشترک می توان سطح فرهنگ ها را به یکدیگر نزدیک کرد. همسایگی اقلیم کردستان عراق نیز یکی دیگر از مواردی است که از مدت ها قبل این روابط را با واحد هایی مانند سنندج و سقز آغاز کرده است. از طرفی حضور نیروهای انسانی متخصص می تواند یکی دیگر از راهبردهای کشور باشد که به اقتصاد هر دو کشور کمک می کند. چراکه دانشگاه ها می توانند با تربیت نیروهای متخصص در توسعه منابع انسانی نقش بسزایی داشته باشند.

واحد لبنان هم نیز یکی از مراکز راهبردی و استراتژیک در منطقه بوده و هم‌اکنون حدود 800 دانشجو دارد. این واحد هم به عنوان یک مرکز آموزشی و فرهنگی می تواند تاثیرات فرهنگی و اقتصادی مناسبی هم برای کشور و هم برای دانشگاه آزاد نیز داشته باشد.

اما در پی حذف نزدیک به 3 هزار رشته محل دانشگاه آزاد که رشته های واحد لبنان نیز جز این رشته بوده است، خسارات جبران ناپذیری به لحاظ مالی به دانشگاه وارد می شود که شاید علاوه بر خسارات جبران ناپذیر داخلی مانند محروم شدن جوانان علاقه مند به تحصیل در مناطق محروم، توسعه این روابط را به مخاطره بیاندازد. باید دید وزارت علوم در رفتار خود با دانشگاه آزاد، تمام جوانب را بررسی کرده است یا خیر؟

200/202

کد خبر: 805813

وب گردی

وب گردی