حمایت مالی برخی کشورهای منطقه از اندیشه تکفیری

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه: اندیشه تکفیری منبع اصلی و الهام بخش افراط گرایی و تروریسم در منطقه و جهان است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسین دهقانی که در راس هیاتی در ابیجان ساحل آج به سر می برد در جمع وزرا و روسای هیات های شرکت کننده در چهل و چهارمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی گفت: جای تاسف است برخی کشورهای منطقه باوجود گذشت یک دهه از تجربیات تلخ ، هنوز به حمایت های مالی و سیاسی خود از اندیشه تکفیری و پرورش آن ادامه می دهند.

رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در ادامه با اشاره به اذعان برخی گزارش های کشورهای اروپایی مبنی بر این که مقصر اصلی گسترش تفکرات تکفیری و افراط گری خشونت امیز کشور عربستان سعودی است، اضافه کرد: این کشور در 50 سال گذشته فقط به طور مستقیم مبلغ 87 میلیارد دلار خرج تولید و باز تولید این اندیشه کرده است.

وی گفت: این در حالی است که کشورهای بزرگ به خاطر انعقاد قراردادهای نظامی و منافع سرشار از آن حاضر به درز بیشتر اطلاعات و انتشار این قبیل گزارش ها نیستند. در این شرایط سخن از اتهام زنی به ایران در حمایت از تروریسم مایه تمسخر است. تاسف بیشتر از این است که این کشورهارهبریت آمریکا را در تکرار ادعاهای بی اساس و بدون پایه بر علیه ایران را پذیرفته اند و آن را در سازمانی که بمنظور تقویت همبستگی و اتحاد میان کشورهای اسلامی شکل گرفته، تکرار می نمایند.

دهقانی افزود: این مساله بویژه در مورد بیانیه ریاض و مفاد آن بیشتر صادق است که در مغایرت کامل با روح و اصول و مفاد منشور سازمان همکاری اسلامی است. لازم است در اینجا تاکید شود که هرگونه احساس حمایت از طرف این سازمان برای حاکمان آل سعود پیش بیاید ممکن است باعث گمراهی جبران ناپذیر آنان شود و احساس اعتماد به نفس به آنان داده شود تا سیاست های افراط گرایانه و تروریسم پرور و خشونت آمیز خود را طبق محاسبات نسنجیده در جهت پیشبرد و اجرای سیاست های فرقه گرا در میان کشورهای اسلامی بیش از پیش دنبال کنند که فرجام آن تضعیف همبستگی اسلامی است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه تصریح کرد: همه می دانند که علت طرح این اتهامات علیه ایران توسط امریکا، حمایت از آرمان مقدس فلسطین و مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی است که جمهوری اسلامی ایران بر پایه سیاست های اصولی خویش در حمایت از مستضعفین و تقویت همسبتگی اسلامی آن را دنبال کرده است و حلا حکام سعودی همین اتهامات را علیه ایران مطرح می کنند.

دهقانی گفت: در سوریه هم مشخص است که ایران با هدف مقابله با تروریسم از دولت قانونی سوریه حمایت می کند . همگان کاملا آگاهند بحران یمن به خاطر محاصره غیرقانونی و غیر انسانی است که برخی از کشورهای منطقه به ملت مظلوم یمن تحمیل کرده اند و مردم یمن قربانی محاصره غیر انسانی انها هستند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه افزود: اعتبار و کارآیی سازمان همکاری اسلامی با تلاش یکجانبه عربستان در جهت تبیین و تعریف این سازمان به عنوان ضمیمه سیاست خارجی خویش در سال های اخیر شدیدا آسیب دیده است و باید هرچه زودتر آن را مورد بازسازی قرار داد.

وی افزود: بازسازی این اعتبار نیاز به این مقدمات دارد که اولا همه اعضاء به طور جدی تابع و پایبند مقررات ناظر بر تعامل در نهادهای بین المللی بوده ، ثانیا از اقدامات خارج از عرف و غیردموکراتیک نظیر تصویب فله ای اسناد و اتخاذ تصمیمات بدون انجام رعایت مقررات و روندهای قانونی و دموکراتیک پرهیز کرده و ثالثا از توسل به شیوه های غیرقانونی ساکت کردن دیگران جلوگیری شود.

دهقانی در خاتمه سخنانش افزود: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا با کشورهای اسلامی برای ارتقای اعتدال ، مهار افراط گرایی لجام گسیخته و پایان بخشیدن به درگیری ها در کشورهای عضو همکاری کند.

301

کد خبر: 806133

وب گردی

وب گردی