دکتر ولایتی: تعلیم علوم انسانی نباید از فرهنگ ایرانی اسلامی خارج باشد/دکتر نوریان: ساخت انسان‎های عالم و مجهز به علم روز از وظایف دانشگاه به شمار می‎آید

دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه اسلامی ادبیات ایران را در دنیا غنی دانست و گفت: علوم انسانی باید پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در قسمت یازدهم از مجموعه تلویزیونی مجله دانشگاه که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد گفت:‌ همه ما باید بدانیم که علوم انسانی مورد نظر غرب چیست؟ که البته در سال‌هایی این رشته ترجمه‎ای بوده است و افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند تا حدود زیادی می‎دانند که علوم انسانی غربی چگونه است. اما باید بگویم که علوم انسانی در کشورمان به صفت ایران یکی از بانیان فرهنگ بشری است. یعنی فرهنگ عمیق ایرانی اسلامی در جاهایی از دنیا کمیاب است.

او افزود: علوم انسانی ایران باید پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشد و نقشه راهی که درباره تعلیم و تعلق علوم انسانی عرضه می‎کنیم نباید از فرهنگ بومی کشورمان که همان «ایرانی اسلامی» است، خارج باشد.

رییس هیات امنای و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: خوشبختانه غنی‎ترین ادبیات دنیا به ایران تعلق دارد. بنابراین افراد زیادی در دانشکده‎های ادبیات تحصیل کرده‌اند و بهتر از هر کسی می‎دانند که ادبیات‎مان در رتبه و مرحله‎ای قرار دارد.

دکتر ولایتی افزود: اگر بخواهیم رشته‎هایی مانند روانشناسی اجتماعی یا جامعه شناسی را در دانشگاه‎ها تدریس کنیم عینا ترجمه کتاب‎های بیگانه است. بنابراین تهاجمات یا نفوذهای فرهنگی از سوی غربی‌ها علیه کشورمان صورت گرفته است.

او گفت: آیا به این نتیجه رسیده‎ایم که جامعه ایران با جامعه کشوری اروپایی مانند فرانسه فرق دارد؟ کسی که صورت مساله و مشکلات جامعه را نشناسد چگونه می‎خواهد راه حلی را ارائه دهد؟

در ادامه این برنامه دکتر علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: در آموزه‎های دینی، تزکیه قبل از تعلیم آمده است. بنابراین در ساختار نظام اسلامی، ساخت انسان‌های تزکیه شده و بعد ساخت انسان‎های عالم و مجهز به علم روز از وظایف دانشگاه به شمار می‎آید چراکه اگر علم را بدون توجه به تفکر و ایده خدایی پیش ببریم حاصلش چیزی جز بمباران ناکازاکی و هیروشیما نمی‎شود.

200/202

کد خبر: 806136

وب گردی

وب گردی