افغانستان پیشگام مبارزه با تروریسم/تفکیک ترویست‌ها بهای سنگینی را برای کشورهای منطقه دارد

رئیس اجرایی دولت افغانستان در ولایت بامیان در مرکز این کشور گفت که رفتار برخی کشورهای منطقه در رابطه با تروریسم و تفکیک قائل شدن بین گروه‌های تروریستی بهای سنگینی را برای همگان دارد.

به گزارش ایسکانیوز، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان در کنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوهای افغانستان و آسیای مرکزی» از کم‌کاری کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد.

وی اظهارداشت که بدلیل این کوتاهی نه تنها افغانستان بلکه همه متضرر شده‌اند.

چهارمین کنفرانس گفت‌وگوهای افغانستان و آسیای مرکزی با محوریت چگونگی همکاری برای مبارزه با تروریسم از صبح امروز در شهر بامیان در مرکز افغانستان آغاز شد.

عبدالله تصریح کرد که اعضای گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان از کشورهای مختلف منطقه هستند. این در حالی است که بخش بزرگی از بار مبارزه با تروریسم به عهده افغانستان است.

وی اظهار کرد: اگر کسی از قفقاز با ما در افغانستان می‌جنگد، دعوایش با ما چیست؟ دعوای او در جایی دیگر است.

عبدالله در ادامه نیز از کمبود و نبود همکاری برای مقابله با پدیده تروریسم انتقاد کرد و گفت: همکاری‌ها در جایی کم است، در جایی وجود ندارد و در جایی حتی با چالش مواجه هستیم زیرا از گروه‌های تروریستی حمایت صورت می‌شود.

وی اظهار کرد افغانستان باوجود سیاست صلح‌آمیز خود تفاوتی میان گروه‌های تروریستی قائل نمی‌شود بدلیل منافع زودرس، یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهند که این کار اشتباه محض است و بهای سنگینی را در پی خواهد داشت.

به عقیده عبدالله، رویکرد برخی کشورها به خاطر پیگیری منافع محدود آنها بر این مساله روشن، سایه ‌افکنده و سبب شده تا کشورها اشتباهات بزرگی را مرتکب شوند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان با اشاره به تحولات جهانی در دهه‌های اخیر از جمله پایان جنگ سرد، بحران تروریسم در آغاز قرن 21، وضعیت افغانستان، رشد القاعده و داعش و دیگر مسائل، اظهار کردکه گفت‌وگوهای کشورهای منطقه باید با توجه به این موضوعات برای تامین منافع تمام مردم در منطقه شکل بگیرد.

منبع: تسنیم

۸۰۱

کد خبر: 806254

وب گردی

وب گردی