ظهره‌ وند: امریکایی ها نمی توانند در خصوص برجام حرف و موضعی تازه داشته باشند/برجام هسته اصلی شکاف میان اروپا و امریکا

کارشناس مسائل بین الملل و از چهره‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه گرفتاری امریکایی ها بیش از این مسائل است گفت: در حال حاضر شرایط امریکایی ها شرایطی است که نمی توانند در خصوص برجام حرف و موضعی تازه داشته باشند و این اتفاق یقینا به تبع همان گسست روابط امریکا با متحدان اروپایی خود از جمله فرانسه،آلمان و انگلیس است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را به اذعان چند باره آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل انجام داده است ضمن آنکه سرنوشت برجام در طرف مقابل اما فراز و فرود های بسیاری را تجربه کرد.از برخی سستی ها به عمل به تعهدات و لغو تحریم ها تا نقض آشکار روح و جسم برجام اتفاقاتی بود که در برای این توافق نامه در اردوگاه 5+1 افتاده است.

در آمریکا که با روی کار آمدن دولت جدیدی لحن ها دوباره در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک تغییر کرد و در اظهار نظرهایی حتی در خصوص خروج از برجام مطرح شد که البته موضع رسمی دولت آمریکا در گفتار تضاهر به پایبندی برجام است تا زمان تکمیل بررسی ها.

در عمل ولی اقداماتی نظیر تصویب تحریم های ضد ایرانی انجام شده که آشکارا در خلاف جهت تعهدات برجامی است.از سویی دیگر اقلامات خلاف برجام تنها از سوی دولت جدید امریکا نیست بلکه در دولت قبل هم سابقه داشته است.

در دومین سالگرد توافق برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 5+1 ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل و از چهره‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با خبر 21 در سالگرد برجام درخصوص تصمیم نهایی دولت امریکا در قبال برجام اظهار کرد: با توجه به عملکرد روشن آمریکایی ها مبنی بر بد عهدی و بی اعتنایی به تعهدی که یک تعهد بین المللی است ضمن اینکه تلاشهایی هم صورت دادند تا بتوانند تا با چانه زنی جدید را در این توافق داشته باشند که در حال حاضر چنین زمینه ای برای این ها فراهم نیست ضمن آنکه کماکان سعی بر اداره چنین وضعیتی را دارند جرا که امریکاییها در سایر حوزه هایی که در سیاست خارجی دارند با بحران روبرو هستند.

وی خاطر نشان کرد:نباید فراموش کرد که امریکایی ها توافق برجام را با عنوانی که به سمت یک دنیای امن تر قدم خواهند گذاشت پیگیری کردند و امروز شاهد این هستیم که بحران در روابط امریکا با کشورهایی همچون روسیه،چین و در شبه جزیره کره نادر بر این است که خود امریکاییها منشاء نا امنی هستند و امروزه ما با دنیایی مواجه هستیم که مملو از ناامنی است که زائیده تفکر امریکایی است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه امریکایی ها در ظاهر خود را متعهد توافق هسته ای برجام می دانند اما این موضوع را منوط به تکمیل بررسی های بیشتر است اظهار کرد: این گفتمان هایی که از سوی غرب و امریکا منتشر می شود کاملا یک بلوف سیاسی است و اینها با این ترفند در صدد خرید زمان برای مشخص شدن وضعیت خودشان در حوزه های مطرح شده است چرا که علل الظاهر موقعیت امریکایی ها با متعهدین غربی خودشان دچار گسست شدیدی شده است.

وی با اشاره به نشست اخیر هامبورگ بیان داشت: این نشست امریکا را در یک جناح و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را در سمت دیگر قرار داد و این یک موضع انزوا گرایانه به امریکایی ها تحمیل شده بود و این مسئله بسیار از اهمیت بالایی برخوردار بود که از امریکا گرفته شد

ظهره وند در ادامه تاکید کرد: اساسا تحریم ها از سمت امریکایی ها وضع نشد برای اینکه لغو شود بلکه تحریم ها به تصور اینکه می تواند در یک فرآیند مورد نظر به یک نقطه برسند وضع شد که اخیرا آقای ماتیس علنا اظهاراتی را ابراز کرد که بیانگر اهداف پشت پرده امریکا است در حال مطرح کردن آن هستند.

وی بیان داشت: گرفتاری امریکایی ها بیش از این مسائل است و بنابر این شرایطشان شرایطی است که نمی توانند در خصوص برجام حرف و موضعی تازه داشته باشند و این اتفاق یقینا به تبع همان گسست روابط امریکا با متحدان اروپایی خود از جمله فرانسه،آلمان و انگلیس است.

این چهره‌ دیپلماتیک وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: مقرر بود امریکایی ها در سایه توافق برجام به یک رویه ای برای محروم کردن کشورها از ظرفیت هسته ای برسند که امروز در شبه جزیره کره این اتفاق نشانگر این است که آنها با درس گرفتن از آموزه های برجام، استراتژی های متناسب را با ماهیت امریکایی ها ترتیب داده اند تا در قالب مسیر های بازدارندگی اهداف خود را پیش می برند.

وی در پایان با بیان اینکه دورنمای این مسئله تنها افزایش این شکاف در اردوگاه غربی ها است گفت: تصور می کنم با این رویه و تفکراتی که امریکا دارد و تداخل موضعی که میان اروپا و امریکا بوجود آمده مواضع اروپایی ها در قبال برجام پررنگ تر است و این فضا زمینه ساز قابل تحملی را ایجاد خواهد کرد.

301

کد خبر: 806328

وب گردی

وب گردی