همکاری دوجانبه زمینه‌ساز توسعه سلول‌های بنیادی است

 دبیر ستاد علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست کانون اندیشه و نوآوری (ایرانیان مقیم خارج از کشور) سلول‌های بنیادی که با حضور جمعی از دانشمندان و فعالان ایرانی داخلی و مقیم خارج از کشور برگزار شد، همکاری‌های دو جانبه و مشترک را زمینه‌ساز توسعه این حوزه دانست و گفت: تمامی بخش‌ها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، با همکاری دانشمندان ایرانی داخل و خارج کشور زمینه پیشرفت بیشتر در این حوزه را فراهم آورد.

به گزارش ایسکانیوز، در نشست کانون اندیشه نوآوری (ایرانیان مقیم خارج از کشور) که با حضور امیرعلی حمیدی دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، سید محمود مسیحا هاشمی مسوول کانون اندیشه نوآوران و کاوه بقایی از اعضا این کانون برگزار شد، دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور به ارائه دستاوردهای خود و راه‌های همکاری و ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور پرداختند.
سپس روسا و معاونین و نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور امکانات و ظرفیت های دانشگاه های ایران را جهت جذب و همکاری بیشتر با این دانشمندان مطرح کردند. پس از آن طرفین به بررسی مسائل و روش‌های انتقال دانش ایرانیان خارج از کشور پرداختند.
در آخر نیز مشاور آموزش دانشگاه رشت، معاون شورای شهر کرج، رییس مرکز تحقیقات دانشگاه تهران و نماینده دانشگاه شهید بهشتی تهران برای همکاری هرچه بیشتر با ایرانیان مقیم خارج از کشور و هموار کردن همکاری های فعالیت علمی اعلام آمادگی کردند.
نشست اندیشمندان و فعالان سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با حضور بیش از 3۰ دانشمند، پزشک و فعال این حوزه که از کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، فرانسه، انگلیس و هلند دعوت شدنه بودند برگزار شد و زمینه‌های تعامل و همکاری مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست شرکت‌کنندگان به معرفی خود فعالیت‌های انجام شده، دستاورد‌ها و ظرفیت‌های همکاری پرداختند.

رشد سلول های بنیادی با همکاری دوجانبه سرعت می‌گیرد
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: هدف این ستاد برای ارزش‌افزایی این حوزه و همچنین کمک به نجات بیماران با استفاده از این فناوری است و علت گرد هم آمدن دانشمندان و پزشکان از سراسر کشور توجه به زمینه های مشترک موجود در این حوزه است.
وی با تأکید بر این‌که می‌بایست نگاه به عرصهٔ پژوهش دست‌خوش تحول و بازساخت جدی شود، افزود: ایران در حوزه فناوری‌ سلول‌های بنیادی به کمک دانشمندان و فعالان این عرصه به جایگاه خوبی دست یابد و این مشارکت برای کشور و فعالان این عرصه سودمند خواهد بود.
حمیدیه افزود: رشد صعودی پژوهش در این کشور نشان داده است که علی‌رغم وجود تمامی مشکلات در طول ۴۰ سال گذشته، در صورت وجود داشتن بستری برای هماهنگی و هم‌فکری، پژوهش مسیر خود را ادامه داده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: معاونت علمی و فناوری با ایجاد ستادهای توسعه فناوری ایجاد شده است تا زمینه‌ چرخش کار تحقیق و ارتباط آن با صنعت را تسهیل کند چراکه این عرصه دچار پیچیدگی‌ها و مشکلات فراوانی بود و اکنون حرکت در این مسیر آغاز شده است اما برای تحقق این چرخه گام‌های زیادی پیش روی قرار دارد.
حمیدیه، به آمادگی کامل برای توسعهٔ ظرفیت‌های همکاری اشاره کرد و گفت: باید این ظرفیت‌ها به خوبی از سوی هر دو طرف شناسایی شود و مبنای همکاری قرار بگیرد. این امر نیازمند یک تعامل دوطرفه است و کشورهای پیشرفته‌ای که اکنون در حوزه فناوری حرفی برای گفتن دارند از این قائده مستثنی نبودند. در این راستا معاونت علمی و فناوری و همچنین بنیاد ملی نخبگان بستری را فراهم کرده‌اند تا زمینه تسهیل حضور فعالان علمی و پژوهشی ایرانی از سراسر دنیا و جذب آسان‌تر آنان در مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی فراهم شود.
وی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، تمام تلاش خود ر جهت پیشبرد اهداف این حوزه از علم معطوف کرده است اما این مهم به تنهایی کافی نیست و در این راه نیازمند همکاری و مشارکت تمامی فعالان این عرصه هستیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه، بر توجه به بازار سلو. ل‌های بنیادی تأکید کرد و گفت: بازار سلول‌های بنیادی جدید و دارای ظرفیت‌های نهفته‌ای است که با توجه به گام‌های آغازین این حوزه، سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری صحیح می‌تواند زمینه‌ساز تحقق سهم ایران به بازار ۲۰میلیارد دلاری این حوزه فناوری شود.
دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

200/202

کد خبر: 806496

وب گردی

وب گردی