وقتی آسیب های اجتماعی  گریبان جامعه را می گیرد /مرگ تلخ آتنا جامعه را در غم فرو برد

یک رفتارشناس وآسیب شناس اجتماعی گفت :جامعه هنوز از غم و اندوه پروانه ده ساله و ستایش 5 ساله خارج نشده بود که غم بزرگی به نام آتنا بر سینه ها نشست. متاسفانه در اینگونه حوادث نمی‌توان انگشت اشاره را به یک موضوع خاص یا یک فرد جداگانه ای گرفت بلکه مجموعه ای از عوامل خانواده، جامعه و عوامل فرهنگی باعث وقوع این گونه حوادث دلخراش می‌شود.

دکتر مجید ابهری به خبرنگار ایسکانیوز گفت :جامعه هنوز از غم و اندوه پروانه 10ساله و ستایش 5 ساله خارج نشده بود که غم بزرگی به نام آتنا بر سینه ها نشست. متاسفانه در اینگونه حوادث نمی‌توان انگشت اتهام را به یک موضوع خاص یا یک فرد اشاره رفت بلکه مجموعه ای از عوامل مانند خانواده، جامعه و عوامل فرهنگی باعث وقوع این گونه حوادث دلخراش می‌شود.

او گفت :درابتدا باید به خانواده ها هشدار داد مراقب ظاهر کودک ازجمله پوشانیدن لباس‌های نامناسب و بدن نما به کودکان واستفاده طلاجات و وسایل گران قیمت به اطفال به طور جدی خودداری کنند. بعضی از مادران و پدران متاسفانه کمبودها و کاستی‌های دوران کودکی خود را در رسیدگی غیر معقول به کودکان خود می بینند که این رفتار مناسب و منطقی نیست به این معنی که در جامعه ای که بعضی از بیماران جنسی وجود دارند این کودکان طعمه‌های مناسبی برای آنها هستند.


ابهری افزود: پرکردن اوقات فراغت کودکان مخصوصا کودکان خانواده‌های کم درآمد مثل آتنا، در دوران تابستاان می‌تواند کمک موثری به خانواده‌ها باشد چرا که گویا این دختر به خاطر سر نرفتن حوصله به همراه پدر دست فروش خود به خیابان می‌رفته و چه بسا اگر کلاس های رایگان یا ارزان قیمت ورزشی، هنر و آموزشی در محله این کودک وجود داشت شاید امروز شاهد این مصیبت نبودیم.


این رفتارشناس وآسیب شناس اجتماعی افزود: مرحله دوم امور فرهنگی جامعه است،به این نحو که این فرد خاطی ظاهراً دارای سوابق آزارهای جنسی متعددی بوده و سوال اینجا مطرح می شود که چرا اینگونه افراد به طور آزادانه در جامعه حرکت و زندگی می‌کننددرصورتی که این افراد تهدید بزرگی برای آحاد جامعه هستند. در گزارشات مطرح شده که متاسفانه ظاهرا خود این فرد نیز به همراه اقوام کودک دنبال کودک می گشته در اینجا از قوه قضائیه باید صمیمانه صادقانه و صمیمانه تشکر کرد که با سرعت عمل قاتل را دستگیر کرد اما به راستی چه مجازاتی می تواند حق این طفل معصوم و خانواده داغدار او را بگیرد؟

وی گفت:با اعدام یک قاتل این حوادث تلخ ریشه کن نمی‌شود بلکه جامعه ما نیازمند آموزش های لازم به خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما وآموزش به کودکان در سطح گسترده است . باید شناسایی وجداسازی افرادی که دارای مشکلات روحی و روانی در جامعه هستند صورت بگیرد و به عنوان ابزار پیچیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیردو با شناسایی وکنترل این بیماران خطرناک از پیش آمدن اینگونه حوادث تا حد امکان جلوگیری کرد.


او در پایان گفت: متاسفانه ملاحظه می شود هر کس به خود اجازه می‌دهد در این گونه مسائل اظهارنظر کند. باید رسانه‌ها دقت کنند از انعکاس نظریات افراد غیرمتخصص به طور جدی خودداری کنندچرا که بخش بزرگی از آشفتگی فکری و اجتماعی در جامعه اظهارنظرهای افراد غیرکارشناس است.

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 806623

وب گردی

وب گردی