بازرگانان ایران و لوکزامبورگ برای رفع موانع بانکی پیش‌قدم می‌شوند

همایش تجاری مشترک ایران و لوکزامبورگ با حضور هیات 35 نفره ایرانی در لوکزامبورگ برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس اتاق ایران با اشاره به روابط تجاری دو کشور تاکید کرد که سرمایه گذاری در بخش صنعت از اولویت های بخش خصوصی ایران است.
شافعی گفت: دو کشور در سایر زمینه‌ها مانند همکاری‌های هوایی، ایجاد مراکز تفریحی و همکاری در بخش گردشگری که هر دو کشور دارای پتانسیل قابل توجهی در آن هستند نیز می توانند ثمر بخش باشند.
او ادامه داد: در بخش فاینانس علاوه بر امکان تامین اعتبار لازم جهت پروژه‌های نیمه‌تمام داخل ایران و خرید سهام صنایع بزرگ ایران، دو کشور می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای ثالث نیز همکاری سازنده‌ای داشته باشند.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد:‌در دیدار سال گذشته وزیر خارجه لوکزامبورگ با رئیس‌کل بانک مرکزی نیز برقراری ارتباطات کارگزاری بانکی میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و از این رو حوزه مناسب دیگری برای توسعه همکاری های دوجانبه ایران و لوکزامبورگ را می توان «نهادهای مالی و بازار سرمایه» دو کشور برشمرد که رابطه بین نهادهای مسئول دو کشور می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. اکنون بیشترین بازدهی و کمترین ریسک سرمایه گذاری در منطقه، مربوط به ایران با نرخ تورم هشت درصدی و سود اوراق نزدیک به 18 درصدی است که چنین نرخ بازدهی را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت.

قراردادهای امنیت‌ساز

در ادامه این همایش، پیمان سعادت، سفیر ایران در بروکسل گفت: هیات های تجاری زیادی به ایران رفته و با شرکت های مختلف مذاکره کرده و به توافق رسیدند و این روند در حال توسعه است.
سعادت در همایش تجاری ایران و لوکزامبورگ افزود: اتحادیه اروپا موضع محکمی علیه آمریکا در خصوص برجام اتخاذ کرده و این نقطه امیدوار کننده‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری و مراودات بین‌المللی در ایران است.
او ادامه داد: مشکلاتی که در خصوص مراودات مالی وجود دارد ضروری است که با یک راه حل فوری راه را برای ارتقای همکاری باز کند.
او خطاب به تجار لوکزامبورگی حاضر در همایش گفت: برای شکستن یخ‌ها همانطور که قبلا هم به ایران رفتید باید باز هم به ایران سفر کنید و امنیت و تسامح مردم سرزمینم را از نزدیک مشاهده کنید.
سعادت ادامه داد: برغم جوسازی‌هایی که در دوران تحریم و قبل از آن برخی کشورها علیه ایران انجام دادند، اما همه جهان پس از حضور ناظران انرژی اتمی در ایران شاهد بودند که ایران انگیزه صلح جویانه داشته است.
سفیر ایران در بروکسل گفت: ایران هیچ وقت به همسایگانش حمله نکرده و کشوری را مورد هجوم قرار نداد و فقط پس از حمله از خود دفاع کرده که نمونه بارز آن حمله صدام به ایران است.
او گفت: پس از حمله صدام بسیاری از کشورهای جهان از صدام دفاع کردند درحالی‌که با حمله عراق به کویت به مخالفت با وی پرداختند.
سفیر ایران تصریح کرد: ما شاهد افزایش سرمایه گذاری و ورود هیات های تجاری به ایران هستیم و قطعا کسانی که زودتر در این خصوص گام بردارند نتیجه بهتری خواهند گرفت.
سعادت اظهار کرد: بیزینس فقط پول نیست بلکه ما درجهانی متنوع زندگی می‌کنیم و ارتباط و تبادل فرهنگی هم در این خصوص مهم است.

ایران و لوکزامبورگ در کشاورزی و ساخت و ساز می‌توانند همکاری کنند

ژانو ارپلدینگ مدیر روابط بین الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ در همایش تجاری ایران و لوکزامبورگ که مدیریت آن را نیز بر عهده داشت افزود: لوکزامبورگ در زمینه مالی بسیار فعال است و این امر یکی از مزیت‌های برجسته و مهم تعامل اقتصادی لوکزامبورگ با جهان به شمار می‌رود.
او با بیان اینکه ایران و لوکزامبورگ در زمینه خودروسازی هم می‌توانند همکاری خوبی داشته باشند، افزود: در زمینه کشاورزی نیز لوکزامبورگ در پی یافتن شرکای تجاری است.
مدیر روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ گفت: در حوزه فضایی و مدیریت آب و انرژی نیز در پی یافتن شریک تجاری هستیم ضمن آنکه در لجستیک نیز پتانسیل بالایی داریم.
ارپلدینگ ادامه داد: ایران و لوکزامبورگ می‌توانند شرکای تجاری خوبی باشند.
او گفت: خطوط هوایی زیادی از جهان در فرودگاه لوکزامبورگ حضور دارند و در مناسبات تجاری محدودیتی نداریم.
او با تشکر از سفیر و هیات تجاری بلندپایه ایرانی گفت: حضور در بازار ایران برای فعالان اقتصادی لوکزامبورگ بسیار مهم است.
مدیر روابط بین الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ تاکید کرد: برخی کشورها تصویری از ایران ارایه می‌دهند که واقعیت ندارد و هرکدام از همکاران من که برای مذاکرات اقتصادی به ایران سفر کردند، کاملا تایید می‌کنند که آن تصویری که برخی‌ها در مورد ایران ارایه می‌دهند صحت ندارد.
ارپلدینگ گفت: بدون تردید ورود سرمایه گذاران به ایران رفتارها را با این کشور سنجیده‌تر خواهد ساخت.
او با اشاره به مشکلات بانکی و مالی بر سر راه همکاری ایران و اروپا گفت: ما به عنوان اتاق بازرگانی به دنبال راه حل برای این موضوع از طریق مذاکره هستیم.
او از تشویق اتاق بازرگانی لوکزامبورگ برای ورود سرمایه گذاران به بازار ایران خبر داد و گفت: اگر چه بانک‌ها در خصوص ایران محتاطانه گام بر می‌دارند اما ما به عنوان سرمایه‌گذار و شرکای تجاری نباید معطل بمانیم و باید از یک جا کار را شروع کنیم.
مدیر روابط بین الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ با بیان اینکه اگر بانک‌ها سختگیری می‌کنند ما باید به دنبال حل این مساله باشیم، افزود: اتاق بازرگانی اگرچه نفوذی روی این نهادها ندارد اما همیشه در حال مذاکره و پیشنهاد به آنها درباره ایران هستیم. به تصمیم‌گیران پولی و بانکی هم اعلام کردیم که خطرات و ریسک ایران کم است و مشکلی از این نظر وجود ندارد. ضمن اینکه به آنها راه حل می‌دهیم تا گام‌های مثبتی برای حل این مشکلات بردارند.
او گفت: اتاق بازرگانی لوکزامبورگ تلاش خود را برای حل مسایل بانکی و مراودات با ایران قطع نمی‌کند و همچنان این روش را ادامه می‌دهد و پیگیری می‌کند.
ارپلدینگ اظهار داشت: ما امیدواریم از اولین کشورهایی باشیم که از فرصت های اقتصادی موجود در ایران بهره مند شویم.
مدیر روابط بین الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ افزود: فعالان اقتصادی لوکزامبورگ با دستان باز از مراوده اقتصادی با ایران استقبال می کنند.
او افزود: برای مراودات تجاری به دنبال تسهیل صدور روادید هستیم و اقداماتی را
انجام خواهیم داد.
ارپلدینگ ادامه داد: ما قطعا فقط به دنبال صادرات به ایران نیستیم بلکه در پی شریک و مراودات تجاری مشترک، عرضه و تقاضای متقابل و سودآوری دو طرفه هستیم.

401

کد خبر: 806802

وب گردی

وب گردی