مسئولان حل مساله گرد و غبار در سیستان را مورد توجه قرار دهند

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله گرد و غبار سیستان به راحتی حل نمی شود گفت: برای حل مساله گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان مسوولین به صورت مرتب باید برنامه داشته و این موضوع مورد توجه خود قرار دهند.

احمدعلی کیخا در خصوص وضعیت گرد و غبار در سیستان و بلوچستان و راهکار کاهش آسیب‌ها، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 1396 اعتبار 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و بیش از 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور و همچنین از محل درآمدهای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مبلغی برای مقابله با گرد و خاک مصوب کرده است. با مجموع شرایط امکان انجام کار جهشی در حوزه تثبیت شن‌های روان وجود دارد که با توجه به اعتباراتی که از محل اعتبار اختصاصی این سازمان است در مجموع امسال نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های کنترل فرسایش شده در کشور ما وجود دارد.

وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان مسئله گرد و غبار و ریزگرد در طول سال‌های گذشته وجود داشته با اما با خشک شدن تالاب های بین المللی هامون و کاهش کشاورزی در منطقه سیستان و خشکسالی پیاپی که در سال های اخیر وجود داشته و همچنین دخالت بشر در خاک افغانستان برای انحراف آب با وزش بادهای 120 روزه عملا می شود گفت به نوعی بارانی از گرد و خاک بر سر مردم فرود می آید و زندگی را خیلی سخت کرده است.

کیخا همچنین تاکید کرد: دولت در زمینه گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان تلاش هایی کرده است اما تلاش هایش کافی نیست و باید این آنها را افزایش دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات دولت برای رفع پدیده گرد و غبار همچنین اظهار کرد: دولت در این زمینه در چند حوزه می توان کمک کند؛ در سطح بین الملل، وزارت امور خارجه ایران باید رایزنی خود را در ارتباط با اجماع دولت افغانستان به واسطه تالاب های بین المللی هامون ادامه دهد و میان نهادهای دو کشور همکاری به صورت جدی ادامه پیدا کند.

کیخا تصریح کرد: در سطح منطقه ای وزارت جهاد کشاورزی باید نظارتش را در بخش کشاورزی با برنامه ریزی های جدی تری بیشتر کند و تمام دستگاه ها به همراه یکدیگر بسیج شوند و برای کمک به مردم تلاش بیشتری انجام دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله گرد و غبار به راحتی حل نمی شود در پایان گفت: برای حل مساله گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان مسوولین باید به صورت مرتب برنامه داشته و این مسئله را مورد توجه خود قرار دهند.

900/901

کد خبر: 806842

وب گردی

وب گردی