اردوهای جهادی؛ تبلور خدمت و سازندگی "بدون منت"

اردوهای جهادی و سازندگی در استان خراسان رضوی همچون سنوات اخیر با شور و شوق در مناطق محروم استان در حال پیگیری است.

به گزارش ایسکانیوز، اردوهای جهادی در تابستان به اوج خود می‌رسد و در آن دانش‌آموزان، مهندسان، کارگران، پزشکان طلاب و دیگر اقشار محروم حضور دارند تا با انجام خدمت بدون دریافت حقوق در مناطق محروم از میزان محرومیت‌ها بکاهند؛ اردوهایی که با اخلاص و خدمت‌رسانی و بدون هیچ هیاهویی انجام می‌شود.

در خراسان‌رضوی از هشتم تیرماه در مشهدمقدس اردوهای جهادی آغاز شده و در این راستا اقشار مختلف بسیج با یکدیگر همکاری دارند. در سال جاری 55 هزار نفر روز فعالیت توسط تمامی اقشار بسیج در مناطق کم‌برخوردار استان انجام می‌شود. در قالب یکی از این اردوهای جهادی، گروهی رسانه‌ای برای بازدید از مناطق حاشیه شهر در منطقه "پنجتن" مشهد حاضر شدند.

حضور در مدارس مناطق محروم مشهد

فرمانده بسیج دانش‌آموزی ناحیه میثم در ارتباط با اقدامات انجام شده در مناطق حاشیه‌شهر مشهد اظهار داشت: در سال جاری بسیج دانش‌آموزی و سازندگی خراسان‎رضوی در اجرای بازسازی و خدمات‌رسانی در حاشیه‌شهر همکاری می‌کنند.

رضا رباط‌جزی تصریح کرد: در تابستان‌ 16 مدرسه برای تعمیرات و بازسازی درخواست کرده‌اند که در حال حاضر در 7 مدرسه مطهری، والفجر، حجاب، عارفه، برونسی، مهدیزاده و ام‌ابیها جهادگران دانش‌آموز حضور پیدا کرده و در حال انجام مرمت و رنگ‌‌آمیزی مدارس هستند.

وی در ارتباط با مدرسه ام‌ابیها که در آن اصحاب رسانه حضور پیدا کردند، بیان کرد: در این مدرسه که 30 کلاس درس دارد، 28 جهادگر فعالیت کرده و حدود 12 روز است که در حال رنگ‌آمیزی، بازسازی و مرمت کلاس‌ها هستند.

رباط‌جزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای انجام کارهای جهادی در مدارس 5 گروه که تعداد آنها 52 نفر است، فعالیت دارند و 112 جهادگر دیگر آماده آغاز فعالیت در مدارس دیگر هستند.

فرمانده بسیج دانش‌آموزی ناحیه میثم اظهار داشت: تامین هزینه مصالح توسط مدارس و آموزش و پرورش انجام و تامین نیرو و انجام کار توسط نیروهای بسیجی انجام می‌شود.

صرفه جویی در هزینه‌ها

کارشناس مسئول متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز اظهار داشت: با انجام اردوهای جهادی و کمک این عزیزان صرفه‌جویی قابل توجهی در انجام هزینه‌ها انجام می‌شود که این میزان صرفه‌جویی به 80 درصد می‌رسد.

علیرضا کاویانی با بیان این که فعالیت گروه‌های جهادی تا 15 شهریورماه در مدارس ناحیه یک ادامه دارد، گفت: برای تامین هزینه‌های این مدرسه مبلغ 10 میلیون تومان نیاز بود که با حضور جهادگران این عدد به 900 هزار تومان رسیده است. در ناحیه یک بیش از 350 مدرسه وجود دارد و در سال جاری 30 مدرسه متقاضی حضور جهادگران در آنها بودند که با توجه به زمان محدود، 15 مدرسه در اولویت قرار گرفتند.

220 هزار نفر روز اقدام جهادی

مسئول بسیج رسانه خراسان‌رضوی اظهار داشت: اردوهای رسم هجرت در استان طبق سنوات گذشته در سال جاری نیز انجام می‌شود که در اردوهای امسال 220 هزار نفر روز اقدام در مناطق حاشیه‌شهر مشهد و استان صورت می‌گیرد.

عباس محمدیان گفت: اقشار بسیج از قبیل بسیج سازندگی، دانش‌آموزی، پزشکی، جامعه زنان، صنعت، کشاورزی و عمران در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم در مشهد و استان از 8 تیرماه آغاز تا 20 شهریورماه ادامه دارد.

وی با بیان این که هدف از برگزاری این اردوها پوشش تمام نواحی محروم در استان است، بیان کرد: بسیج سازندگی در استان به اندازه یک دولت در راستای محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کند.

فعالیت 11 پایگاه بسیج سازندگی معنوی

مسئول بسیج طلاب خراسان‌رضوی نیز که در این اردو همراه اصحاب رسانه حضور داشت، گفت: در منطقه حاشیه‌شهر مشهد در منطقه حاشیه‌شهر مشهد 11 پایگاه بسیج سازندگی معنوی فعالیت داشته و در منطقه پنجتن دو پایگاه فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام سید رضا سرور بیان کرد: در این پایگاه‌ها علاوه بر انتقال مفاهیم دینی، توانمندسازی خانواده‌ها از طریق مهارت‌آموزی برای مشغول به فعالیت شدن آنها انجام می‌شود تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خانوار خود را پوشش بدهند.

وی با بیان این که خدمت‌رسانی توسط بسیج طلاب رایگان است، تصریح کرد: در این مسائل آموزش به کودکان در استفاده از وسایل دور ریختنی و ساخت وسیله به آنها آموزش داده شده و در کنار کلاس‌های درسی مشکلات موجود در منطقه بررسی و برای حل آنها اقدام می‌شود. بررسی مشکلات با برگزاری کارگاه‌هایی در مساجد الگویی مطرح و تحلیل می‌شود.

به گزارش تسنیم، مسئول بسیج طلاب خراسان‌رضوی بیان کرد: در سال جاری بیش از دو هزار طلبه در قالب 64 گروه جهادی در مناطق کم‌برخوردار حضور پیدا کرده و علاوه بر استان‌ خراسان‌رضوی در استان‌های کرمان و سیستان‌ و بلوچستان نیز حضور پیدا خواهند کرد.

901

کد خبر: 806843

وب گردی

وب گردی