طرح «ایراپن» اجرا می‌شود/ طرح پیشگیری از چهار بیماری

معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه ایراپن عوامل خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌‌های تنفسی و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی را در جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال کشور مدنظر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، باقر لاریجانی اظهار داشت: اسناد زیادی طی زمانی که از آغاز به کار کمیته ملی می‌گذرد با مشارکت تمامی کارگروه‌ها تدوین شده و لازم است این اسناد، چارچوب‌ها و بخشنامه‌ها در دانشگاههای علوم پزشکی کشور عملیاتی شود.

وی یادآور شد: از زمانی که این اسناد به دانشگاهها ابلاغ شده اقداماتی توسط مسئولان دانشگاهها صورت گرفته؛ که برخی از این اقدامات می‌تواند در سایر دانشگاهها نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بنابراین لازم است تجربیات موفق دانشگاهها گردآوری و با سایر دانشگاهها به اشتراک گذاشته شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: طرح ایراپن در جهت اهداف بلندمدت سازمان ملل متحد برای کاهش عوامل خطر در ایران مدتی است که طراحی شده و در چند شهرستان کشور به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است.

وی افزود: برنامه ایراپن عوامل خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌‌های تنفسی و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی را در جمعیت 30 تا 70 سال کشور مدنظر قرار می‌دهد.

لاریجانی با تأکید بر اجرای این طرح در برخی استان‌ها، عنوان کرد: ضروری است ارزیابی دقیقی از اجرای این طرح در شهرهای پایلوت صورت پذیرد و با رفع چالش‌ها، شرایط اجرای آن در کل کشور فراهم آید.

نایب‌رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر از تجربه پایلوت طرح ایراپن در برخی استان‌های کشور نظیر زنجان، فارس، مازندران و البرز سخن گفت و افزود: باید از این تجارب در گسترش طرح ایراپن در کل کشور استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: در گسترش طرح ایراپن لازم است تمامی حوزه‌های وزارت بهداشت همکاری کنند و با تقویت نظام ارجاع زمینه‌های هدایت افراد خطرسنجی شده به مبادی مناسب در سطوح بالاتر ارائه خدمات فراهم آید.

لاریجانی گفت: با توجه به تجربیات پایلوت طرح ایراپن، در کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تصویب شد که این طرح در یک منطقه تعریف‌شده از هریک از دانشگاههای علوم پزشکی کشور اجرایی شود.

نایب‌رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح توسط کمیته‌های دانشگاهی بیماری‌های غیرواگیر پیگیری خواهد شد و لازم است همه ذی‌نفعان داخلی و برون‌بخشی در اجرای این برنامه مشارکت داشته باشند.

وی تأکید کرد: اجرای این طرح طی گزارش‌های رسیده از دانشگاهها در کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر پیگیری خواهد شد.

702

کد خبر: 806853

وب گردی

وب گردی