تصحیح تازه ای از علیرضا قزوه در راه است

علیرضا قزوه از انتشار تصحیح تذکره «مقالات الشعرا» به قلم یک شاعر هندی خبر داد.

علیرضا قزوه در گفت و گو با ایسکانیوز، اظهار داشت: تصحیحِ تذکره «مقالات الشعرا» نوشته یک شاعر هندی با نام حیرت اکبرآبادی که از شعرای هم دوره حزین، نادر و محمد شاه گورکانی بوده به زودی توسط انتشارات مجلس شورای اسلامی روانه بازار نشر می شود.


وی افزود: تصحیح این تذکره به تازگی به اتمام رسیده و می توان گفت این سومین تذکره ای است که در فضای نسخ خطی و تذکره های قدیم چاپ شده و ظرف چند ماه آینده منتشر می شود.


نویسنده کتاب «قدم زدن در کلمات» در توضیح این اثر بیان کرد: دو تذکره با نام مقالات شعرا وجود دارند که تذکره متعلق به حیرت اکبرآبادی، مقالات الشعرای کوچک نام گرفته و مقالات الشعرای بزرگ که تقریبا سه برابر این تذکره مطلب دارد، متعلق به میر قانع تتوی است.


قزوه اضافه کرد: آثار زیادی از شاعران گمنام ایرانی و هندی در این تذکره وجود دارد که با مطالعه با این کتاب با اسامی و آثارشان آشنا می شویم. برخی از این شعرا ایرانیانی هستند که به هند مهاجرت کرده اند و احوال و آثار، ابیات و خاطراتشان در این تذکره نقل شده است.


وی افزود: این سومین تذکره ای است که به کوشش من تصحیح و روانه بازار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، تذکره «کلمات الاشعرا» نوشته محمد افضل سرخوش که از دوستان بیدل دهلوی بوده و «تذکره مردم دیده»، نوشته حاکم لاهوری از شاگردان شاه آفرین لاهوری و معاصر محمد شاه گورکانی و نادرشاه و پیش از این توسط توسط علیرضا قزوه و انتشارات مجلس شورای اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شده بود.

502

کد خبر: 806857

وب گردی

وب گردی