شبیه­ ساز راکتور آموزشی در واحد علوم و تحقیقات نصب و راه اندازی شد/عکس

"شبیه ساز راکتور آموزشی دانشگاهی"به همت گروه مهندسی هسته ای دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات  این واحد راه اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محسن خردمند سعدی مدیر گروه مهندسی هسته ­ای و سرپرست آزمایشگاه سمیولاتور (شبیه ساز نیروگاه) این واحد گفت: هدف از توسعه شبیه­ سازها، آموزش کاربران، بالا بردن سطح آمادگی آنها در برابر حوادث و در نهایت سنجش و کنترل سطح استرس آنها است.

دکتر خردمند افزود: از آنجایی که رسالت دانشگاه، آموزش دانشجویان به عنوان بازوی بالقوه صنعت است، راه­اندازی و تجهیز یک شبیه­ساز آموزشی دانشگاهی در دستورکار واحد علوم و تحقیقات و گروه مهندسی هسته­ ای این واحد قرار گرفت. این دستگاه که " شبیه ساز راکتور آموزشی دانشگاهی" خوانده می­شود، شبیه­ساز یک نیروگاه هسته­ای PWR با توان حرارتی 100 مگاوات و توان الکتریکی 30 مگاوات است.

وی افزود: بدلیل حساسیت تجهیزات، ابزارها و دستگاه های مورد استفاده در صنایع با تکنولوژی بالا و پیشرفته، لازم است تا نیروهای انسانی و کاربران این دستگاه‌ها قبل از مواجهه با شرایط واقعی، آموزش­های تئوری و عملی داشته باشند.

دکتر خردمند با بیان اینکه شبیه­سازها ابزارآموزشی بسیار قدرتمندی هستند که قادرند پدیده­های سیستم در زمان واقعی را شبیه‌سازی کنند، افزود: شبیه­ سازهای مورد استفاده در صنایع هوایی و فضایی برای آموزش خلبان­ها، شبیه­سازهای اتاق کنترل نیروگاه، پالایشگاه­ها و کارخانجات پتروشیمی مهمترین شبیه­سازهایی هستند که در صنایع بالادستی مورد استفاده قرار می­گیرند. این شبیه­سازها قادرند تا از طریق حل معادلات حاکم بر پدیده­های مختلف، شرایط سیستم واقعی و توالی وقایع را شبیه­سازی کنند.

وی ادامه داد: شبیه­سازها بگونه­ای طراحی و ساخته می­شوند تا بیشترین شبیه سازی شرایط واقعی را برای کاربر ایجاد کنند، به طوریکه اگر چشم کاربر را ببندیم و او را وارد محیط شبیه­ساز کنیم قادر به تشخیص آن از محیط واقعی نیست.

سرپرست آزمایشگاه سمیولاتور (شبیه ساز نیروگاه) با بیان اینکه کاربران قبل از مواجهه با شرایط واقعی که درآن هر خطای احتمالی می­تواند منجر به فاجعه­ شود، در محیط شبیه­ساز آموزش­های لازم را کسب می کنند، تصریح کرد: راکتورها و نیروگاه­های هسته­ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: وجود بخش آموزش و شبیه­ساز نیروگاه، جزء جدانشدنی در هر نیروگاه است. حساسیت ابزارها، تجهیزات و قطعات گران قیمت مورد استفاده از یک سو و تبعات منطقه­ای و فرا منطقه­ای حوادث ناشی از خطای نیروی انسانی از سوی دیگر، اهمیت آموزش و وجود شبیه­سازهای نیروگاه های هسته­ای را دوچندان می ­کند.

وی با اشاره به اینکه شبیه­ساز راکتور آموزشی دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات قادر است تمامی فرآیندهای مربوط به فیزیک راکتور، دینامیک راکتور، انتقال حرارت قلب و ترمودینامیک مدار را در زمان واقعی مدلسازی کند، اذعان داشت: تجهیزات شبیه­سازی شده در این دستگاه شامل قلب راکتور، پمپ های مداراول، مولدهای بخار، فشارنده، توربین­های فشار بالا و فشار پائین، ژنراتور، کندانسور، گرمکن های آب تغذیه و پمپ­های آب تغذیه است.

مدیر گروه مهندسی هسته ای واحد علوم و تحقیقات افزود: هم اکنون در واحد علوم و تحقیقات بخشی از آموزش­های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب "شبیه­ساز راکتور آموزشی دانشگاهی" این واحد ارائه می شود که این امر در حوزه آموزش تجربی دانشجویان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه پس از افتتاح کامل شبیه­ ساز "راکتور آموزشی دانشگاهی" ، در نظر است با همکاری آژانس بین­المللی انرژی اتمی "مرکز تحقیقات و آموزش شبیه­سازهای نیروگاهی" در واحد علوم و تحقیقات راه­اندازی شود. بر همین اساس و با توجه به رایزنی­های صورت گرفته مقرر شده تا آموزش­های آژانس در سطح خاورمیانه از طریق این مرکز ارائه شود.

دکتر خردمند با بیان اینکه نسخه کامل این شبیه ساز تنها در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد موجود است، ادامه داد: این شبیه ساز به صورت کامل نصب شده است اما هنوز آزمایشگاه مدنظر افتتاح نشده است که در دست اقدام است.

200/202

کد خبر: 806953

وب گردی

وب گردی