بزرگداشت دکتر مریم میرزاخانی در رسانه ملی

تشریح جایگاه بالای علمی و شخصیتی مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی، در جهان و تجلیل از جایگاه علمی وی در رسانه ملی بررسی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، از روز گذشته که خبر درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی منتشر شد، موجی از اندوه فضای علمی و فرهنگی کشورمان و جهان را فرا گرفته است. پس از پوشش این خبر در پخش اخبار رسانه ملی، امروز بخشی از برنامه حالا خورشید با حضور دکتر امیر جعفری، هم دانشگاهی میرزاخانی در دانشگاه شریف به این بانوی دانشمند اختصاص داشت.

جعفری در این گفت وگو با بیان اینکه مریم میرزاخانی و رویا بهشتی اولین دختران ایرانی بودند که صاحب مدال طلای المپیاد ریاضی شدند گفت: در سانحه تصادف اتوبوس دانشجویان شریف، هفت نفر از بهترین ها را از دست دادیم که هر کدامشان یک مریم میرزاخانی بودند.

وی با اشاره به علاقه زیاد میرزاخانی به کشورش گفت: مریم میرزاخانی در همه مصاحبه هایش از ایرانی بودنش صحبت کرده و به آن افتخار کرده است. او یک همسر مهربان و یک مادر فوق العاده ای برای آناهیتا دختر 7 ساله اش بود.

این استاد دانشگاه شریف در مورد سوق پیدا کردن میرزاخانی به ریاضیات گفت: میرزاخانی حضور در فرزانگان را یکی از دلایل موفقیت اش می دانست. جالب است اگر بدانید او در دوران راهنمایی از ریاضی خوشش نمی آمدبلکه معلمان او در این علاقه تاثیرگذار بودند.

در همین رابطه برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما امشب به بزرگداشت مرحوم دکتر مریم میرزاخانی نابغه ریاضی اختصاص دارد. شب گذشته نیز این برنامه به مریم میرزاخانی تقدیم شده بود و در این زمینه ارتباط تلفنی با دکتر ایمان افتخاری (ریاضیدان) که مقاله ای درباره دستاوردهای علمی مریم میرزاخانی نوشته است، برقرار شد.

مجله علمی و عصرگاهی شبکه چهار سیما امشب با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل به بررسی جایگاه علمی مرحوم میرزاخانی و نقش و اهمیت المپیادهای علمی کشور می پردازد.

مریم میرزاخانی متولد13 اردیبهشت 1356 در تهران، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

زمینه تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال 2005 از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد.

مریم میرزاخانی دوران تحصیل خود را در دبیرستان فرزانگان تهران پشت سر گذاشت و همان زمان برندهٔ مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 (هنگ‌کنگ) و 1995 (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمرهٔ کامل را به دست آورد. وی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ و نخستین دانش آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت.

او سپس در سال 1999 مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ ریاضی از دانشگاه شریف و دکتریِ خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز، گرفت.

از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال 2005 از سوی نشریهٔ پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 و جایزهٔ کلی بود. وی از یازدهم شهریورماه 1387 (اول سپتامبر 2008) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود. این نابغه ریاضی ایران از چهار سال قبل به سرطان مبتلا شد و در نهایت 24 تیرماه دار فانی را وداع گفت.

برنامه «چرخ» به تهیه کنندگی مریم فیروزی تلاش می کند تا با حضور چهره‌های علمی و پژوهشی به رویدادهای علمی بپردازد،این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت 19 به صورت زنده پخش و روز بعد ساعت 8 باز پخش می شود.

500

کد خبر: 806980

وب گردی

وب گردی