تولید اقتصادی گرافن کوانتوم دات (نقاط کوانتومی)  وگرافن اکساید

مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب موفق به تولید اقتصادی گرافن اکساید و کوانتوم دات شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر لاله ملک نیا عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی واحد تهران جنوب و مهندس احمد ده دست محققین مرکز تحقیقاتی فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب موفق به تولید اقتصادی نانو کوانتوم دات و نانو گرافن اکساید شدند که ضمن کاهش هزینه‌های تولید، قابلیت تجاری‌سازی نیز دارد.

دکتر لاله ملک نیا رئیس مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب با اشاره به اهمیت و کاربردهای گرافن کوانتوم دات و گرافن اکساید در حوزه‌های پزشکی، محیط زیست، انرژی، الکترونیک و منسوجات گفت: نقاط کوانتومی گرافن و گرافن اکساید به عنوان اعضای جدید خانواده کربن توجه زیادی را بدلیل پتانسیل های بالقوه خود برای برنامه های کاربردی مربوط به حوزه بیولوژیک، اپتیک، الکترونیک و انرژی جذب کرده اند که از جمله کاربردها میتوان به مواردی همچون دیودهای نوری، آشکارسازهای نوری، سلول های خورشیدی، فوتو کاتالیز، سنسور ها و بیوسنسورها اشاره کرد.

وی صنایع تولید صفحه نمایشگر نازک برای دستگاه های تلفن همراه ارزان قیمت، باتری یون لیتیومی با قابلیت شارژ سریع، نمک زدایی کم هزینه آب و طراحی سنسورو بیوسنسور را از حوزه‌های کاربردی گرافن اکساید نام برد و اظهار داشت: موارد فوق و سایر ویژگی های گرافن و قابلیت بالای صنعتی شدن آن سبب می شود که علاقه مندی به کاربرد صنعتی آن هر روز بیشتر شود. بطوری که بازار گرافن اساسا توسط افزایش تولید گرافن با خواص مناسب برای کاربرد قطعی هدایت خواهد شد و این شرایط برای دهه آینده ادامه خواهد یافت.

ملک نیا، کاهش هزینه‌های تولید را یکی از مهم ترین ویژگی های این مطالعات عنوان کرد و گفت: با توجه به روش خاصی که در این پروژه استفاده شده هزینه تولید این فرایند به طور چشمگیری کاهش یافته است بطور مثال تهیه یک گرم گرافن اکساید در حال حاضر مبلغی بالغ بر 450.000-400.000 ریال هزینه دارد که با تولید اقتصادی آن در این مرکز امکان تولید یک گرم آن با هزینه هر گرم حدود 50.000 ریال وجود دارد و ارزش طرح انجام شده نیز به اقتصادی بودن روش و تجاری شدن آن است.

وی افزود: در زمینه کوانتوم دات که قیمت بسیار بالا تری دارد می توان گفت : بعنوان هزینه خرید یک سی سی کوانتوم دات 7.000.000-5.000.000ریال است که در این مرکز و توسط این کار تحقیقاتی تولید یک سی سی کوانتوم دات هزینه ای حدود 100.000 ریال خواهد داشت.

در ادامه گفتگو مهندس احمد ده دست عضو مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب با تاکید بر این که دستاوردهای این مرکز قابلیت تجاری‌سازی را دارد، افزود: کاری که در این مرکز انجام شده یک کار گروهی است ، این همکاری منجر شد تا این محصول به بازار عرضه شود و اساساً از اهداف مرکز این است که طرح های تحقیقاتی سمت بازار سوق داده شده و اقتصاد محور باشد.

مهندس ده دست در خصوص زمان مطالعات و بهینه سازی این اختراعات اظهار داشت: تقریبا بیش از شش ماه زمان برد تا مطالعات آزمایشگاهی را شروع کردیم و روش های مختلفی برای سنتز مورد آزمایش قرار گرفت اما در روش آخر که یک روش کاملاً مقرون به صرفه و اقتصادی بود نتایج مطلوب حاصل شد.

وی افزود: دنیای علم و فناوری به تولید مقاله اهمیت می دهد اما چیزی که در کشورهای صنعتی بیشتر از تولید مقاله به آن اهمیت می دهند انجام تحقیقات با قابلیت ارائه به صنعت است.

وی بیان داشت: تمامی مراحل طراحی و سنتز این محصول در همین مرکز (مرکز تحقیقاتی فناوری نانو تهران جنوب) انجام شده در این مرکز افراد کاملا بصورت گروهی فعالیت می کنند و تمامی ایده ها در بین محققین مرکز ارائه و نکات ضعف و مثبت ایده سنجیده میشود که در صورت تایید اجرایی شده به سمت فاز تحقیقاتی خواهد رفت. در این مرحله شاید به شاخه های متعددی برخورد کنیم که نهایتاً فازی که قابلیت تجاری شدن را دارد انتخاب و در آن مسیر حرکت می کنیم.

وی در پایان افزود: نگاه مسئولین و حمایت هایی که از تیم تحقیقاتی صورت گرفت سبب شد تا در این بازه زمانی کوتاه که از عمر مرکز می گذرد، بتوانیم گام بزرگی برای تولید یک محصول برداریم و همین جا از حمایت های دکتر دانشیان و حوزه پژوهش دکتر شیخان و دکتر گیاهی تشکر می کنیم.

203

کد خبر: 807009

وب گردی

وب گردی