رئیس سازمان توسعه تجارت: ۳.۵ میلیارد دلار صادرات به ترکیه داشتیم

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در سال گذشته 3.5 میلیارد دلار صادرات از ایران به ترکیه داشته‌ایم در حالی که از ترکیه به ایران 2.5 میلیارد دلار کالا صادر شده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ مجتبی خسروتاج امروز در حاشیه نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افتتاح مرکز تجارت پوشاک ترکیه در یکی از خیابان‌های تهران به منزله واردات پوشاک از این کشور است، گفت: پس از مطلع شدن از افتتاح این مرکز تجاری پوشاک پیگیر مساله شدیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ابتدای ماه جاری از این مساله مطلع شده است، گفت: به دنبال این قضیه نامه‌ای به سفارت ترکیه ارسال شد و در این نامه بیان شد که اگر قرار است چنین مرکز تجاری توسط دولت ترکیه در ایران شکل بگیرد این موضوع باید به صورت متقابل باشد.

او بیان داشت: در این نامه بیان شد که اگر چنین هدفی دارید ما تا به حال چنین درخواستی از شما دریافت نکرده‌ایم و اگر قرار است در این مرکز فروش پوشاک انجام شود که باز هم مقررات خاص خود را دارا هستیم.

خسروتاج با بیان اینکه طی این نامه به آنها اعلام شد که تاکنون چنین مجوزی برای شرکت‌های ترکیه‌ای که بتوانند واردات رسمی پوشاک داشته باشند صادر نشده و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد خلاف مقرارت است و قانونی نیست.

او با اشاره به اینکه سفارت ترکیه نیز به صورت مکتوب پاسخی را به سازمان توسعه تجارت ارائه کرد بیان داشت: در این نامه آمده بود که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران شرکت ترکیه‌ای به ثبت رسیده که کار شرکت مذکور بازاریابی برای محصولات ترکیه است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اساسنامه شرکت مذکور نیز برای ما توسط سفارت ترکیه ارسال شد، گفت: امروز در جمهوری اسلامی ایران هر فردی می‌تواند شرکتی به ثبت برساند و قانوناً هم می‌توانند بیایند و کار کنند.

او افزود: در این ساختمان برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای که قبلا در ایران حضور داشته‌اند هم مستقر شده‌اند.

خسروتاج با تاکید بر اینکه بازاریابی به معنای واردات نیست، گفت: واردات مقررات و استاندارد خاص خود را دارد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان داشت: الان هم هر شرکت ایرانی می‌تواند در ترکیه به ثبت برسد و برای محصولات ایرانی بازاریابی کند بنابراین شرکت ترکیه‌ای از لحاظ مقررات جمهوری اسلامی ایران کار خلافی انجام نداده و در چارچوب قوانین عمل کرده است.

او با بیان اینکه شرکت مذکور یک شرکت خصوصی است و هیچ کار خلافی انجام نداده گفت: کار این شرکت ترکیه‌ای در ایران بازاریابی است.

خسروتاج افزود: هر فردی که به عنوان وارد کننده بخواهد محصول ترکیه‌ای وارد ایران کند باید سود و عوارض گمرکی پرداخت کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در سال گذشته 3.5 میلیارد دلار صادرات از ایران به ترکیه داشته‌ایم در حالی که از ترکیه به ایران 2.5 میلیارد دلار کالا صادر شده است.

او بیان داشت: در 3 ماهه ابتدای امسال حجم صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به ترکیه 355 میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: فارس

402

کد خبر: 807126

وب گردی

وب گردی