ابطحی: عدم اطلاع مجلس از قراردادها  به ضرر منافع ملی است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در اعتراض به قرارداد توتال گفت: اگر مجلس در جریان کمّی و کیفی قراردادها و شرایط انعقاد آنها نباشد در نهایت به ضرر منافع ملی خواهد بود.

سید محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، در خصوص عقد قراردادهای نفتی که سبب زیان به منافع ملی شده است، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران خصوصی نبوده و نمی تواند با توتال قرارداد ببندد چرا که این قرارداد در نهایت منجر به واگذاری حق مالکیت ایران می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه قراردادها و تصمیمات هیئت دولت طبق ضوابط قانون اساسی و بنا بر (اصل ۷۷ و اصل 125 قانون اساسی) باید به مجلس آورده شوند اما در این دولت هیچ‌گاه به این قوانین و قواعد عمل نشده است اظهار کرد: عجله ای که دولت در عقد قرارداد با شرکت توتال انجام داد بی تأثیر با صادرات مجدد زنگنه بر وزارت نفت نیست و قطعا نمایندگان با بدست آوردن مفاد قرارداد شاید زنگنه را مناسب بر کرسی وزارت ندانند.

وی در انتقاد به عدم تعامل دولت با مجلس در چنین قراردادهایی عنوان کرد: چرا دولت تنها قراردادهایی که با ارمنستان، قرقیزستان، بورکینافاسو و قرارداد استرداد مجرمین را در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌کند اما بحث مهم قراردادهای نفتی و خرید بوینگ و ایرباس که از مسائل مهم و حاکمیتی است در مجلس مطرح نمی‌شود؟

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مجلس در جریان موارد کمّی و کیفی قرارداد و شرایط انعقاد آن نباشد در نهایت به ضرر منافع ملی است، گفت: لازم است در شرایطی نظیر قرارداد توتال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، به وظیفه خود با قوت عمل کنند به علت اینکه اگر در تمامی امور، نمایندگان مردم بخواهند به دولت اعتماد کنند قطعاً شاهد نتایجی نظیر برجام خواهند بود.

وی در پایان با اشاره به مطرح نشدن قراردادها در مجلس، خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان از شرایط قراردادها آگاه شوند قطعاً جامعه و کارشناسان نیز در جریان آن قرار می‌گیرند اما از نظر دولت،ندانستن حق مردم شده است.

301

کد خبر: 807246

وب گردی

وب گردی