دبیر جشنواره تئاتر فجر: کارگردان‌های جوان از استان‌ها به فجر معرفی می‌شوند

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، گفت: پیشنهاد ما این است که یک هیئت انتخاب 15 نفره با مراجعه به رأی عمومی تشکیل شود و براساس نظر آنها ، آثار به جشنواره فجر راه پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس گزارش رسیده، مهندس پور در ابتدای صحبتش درباره هیئت‌های انتخاب استان ها گفت:‌گاهی شاهد برخی روابط غیر اصولی در بین تعداد کمی از استان ها هستیم، افرادی که به اندازه کافی آگاه به جزئیات و اتفاقات تئاتر ایران و حرکت‌های تئاتر استان‌ها نیستند این افراد گاهی در جایگاهی قرار می‌گیرند که برای بچه‌های استان تصمیم می‌گیرند و این یک مشکل جدی است.

وی در ادامه یادآور شد: از امسال قرار شده بخش کارهای نو تهران به جای تماشای dvd برای جشنواره فجر توسط یک هیئت انتخاب هفتاد نفره از همه طیف‌های سنی و سلیقه‌ای انتخاب شود. اینها متشکل از کسانی می‌شوند که نمایش زیاد می‌بینند و به میانگین رأی آنها کارها انتخاب می‌شود.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، با اشاره به تفویض این مسئولیت به گروه مطرح شده، گفت: پیشنهاد ما این است که در هر استان با مراجعه به رأی عمومی، 15 نفر همینگونه انتخاب شوند. من خیلی دوست داشتم امسال این اتفاق می‌افتد اما آقای شفیعی توصیه داشتند که ما این پیشنهاد را برای سال بعد اجرا کنیم.

وی درباره این هیئت پانزده نفره گفت: پیشنهاد داریم هیئت انتخاب پانزده نفره شامل سه نویسنده،‌سه کارگردان، سه طراح صحنه و سه منتقد از اعضای هر انجمن استان در طول سال ایجاد شود و اینها کارهای فجر را هم درنظر داشته باشند.

مهندس پور همچنین گفت:‌یک پیشنهاد دیگرمان هم این است که اگر بخواهید همان مدل اول را حفظ کنید یعنی سه نفر خود را برای داوری به جشنواره ارسال کنید، به این ضمانت می‌توان کار کرد که سه نفر حفظ شوند، آن 15 نفری هم که گفتیم مثل آکادمی‌های بزرگ جهان برای جشنواره فجر فعال شوند. فرآیند این عملیات که چطور این پانزده نفر رأی بگیرند را در یک فرصت بهتر اعلام می‌کنیم.

وی همچنین گفت: از این طریق هم استقلال استان‌ها حفظ شده و هم رفتارشان دموکراتیک‌تر می‌شود. گروه پانزده نفره پیشنهادی حتما باید از بین کسانی انتخاب شوند که در هر استان می توانند در طول سال نمایش‌ها را تماشا کنند.

این مدیر فرهنگی با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره فجر سال آتی تا چند هفته آینده آماده و منتشر می‌شود، گفت: این جشنواره تصمیم دارد از کارهای استانی تنها کارهایی را بپذیرد که کارگردان اول یا دومی باشند، چرا که گروه‌های با سابقه بیشتر ضرورتی برای حضور در این بخش ندارند و آنها همین که می‌توانند اجرای عموم بگیرند از طریق بخش مرور می‌توانند به جشنواره راه یابند.

مهندس پور اظهار داشت: واقعیتی که امروز وجود دارد این است که در تهران تماشاچی نمایش‌ها قابل توجه است اما کسانی که تماشاچی‌ها را تأمین می‌کنند کارگردان‌های تهرانی نیستند بلکه مقدار قابل توجه تولید کنندگان از استان‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: ‌بیش از 80 درصد از این تولید کنندگان نمایش‌ها از طریق جشنواره استانی به فجر راه یافته‌اند و بعد جایگاهی برای خود پیدا کردند اما در طول یک دهه گذشته کمتر شاهدش بوده ایم چرا که دیگر چنین چهره هایی را به تئاتر تهران یا حتی بین الملل معرفی نکرده ایم. به طور مثال پس از افرادی مثل امیررضا کوهستانی چهره درخشان دیگری از استان ها نداشته‌ایم.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، با پیشنهاد کوچکتر کردن کانال جشنواره استانی به فجر اظهار داشت: دراین صورت می‌توانیم چهره های جدید و درخشان را کشف کنیم و بنا را براین بگذاریم که جشنواره هدفش کشف چهره‌ها و نبوغ تازه است.

مهندس پور خاطرنشان کرد: درهر صورت برای اصلاح فرایندها ممکن است خطاها و سوءرفتارهایی داشته باشیم این امر اجتناب ناپذیر است و من هم نمی‌گویم که مدلمان بی نقص است یا از آغاز بی نقص بوده، اما به مرور مشکلاتش رفع خواهد شد. به اعتقاد من نهادینه شدن مراجعه به رأی عمومی هنرمندان برایمان یک کار پایدار خواهد بود و نتایجش از دلش استخراج می‌شود.
501

کد خبر: 807286

وب گردی

وب گردی