جزییات اتصال ریل به سنندج/ راه‌آهن همدان تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به تکمیل ریل گذاری اصلی خط همدان از تکمیل خطوط فرعی و اقدامات باقی مانده در این مسیر ظرف دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، علی ذاکری با بیان این مطلب، اظهار کرد: همان طور که شرکت ساخت نیز پیش از این نیز وعده داده بود فرآیند اصلی و مرحله ریل گذاری مسیر همدان چند هفته قبل به پایان رسید و این خط برای بهره برداری به شرکت راه‌آهن تحویل شد و خوشبختانه نخستین قطار مسافربری نیز در آن حرکت خود را آغاز کرد.

او با بیان این که تکمیل عملیات ریل گذاری به معنای پایان کار عمرانی در این محور نیست، تصریح کرد: پس از تحویل ابتدایی راه‌آهن همدان شرکت ساخت مراحل باقی مانده از جمله کشیدن خط های فرعی ایستگاه‌های ریلی، تکمیل ۲۳ کیلومتر از خط اصلی ابتدای مسیر، جوشکاری کنار ریل‌ها و تکمیل ظرفیت ایستگاه‌ها را ادامه می‌دهد و پیش بینی می‌کنیم این مرحله نیز که به استفاده حداکثری از خط ریلی همدان منجر خواهد شد ظرف دو ماه آینده به پایان کار خود برسد.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به طرح انتقال ایستگاه اصلی همدان به داخل شهر، توضیح داد: ما به دنبال آن هستیم که طبق برنامه کلان وزارت راه و شهرسازی ایستگاه‌های مرکزی شهرها را به داخل شهر انتقال دهند درباره همدان نیز شرایط به همین شکل بود و هرچند ۱۰ سال قبل در برنامه ابتدایی ایستگاه همدان خارج از شهر تعریف شده بود و می‌توان از آن به عنوان ایستگاه حمل بار استفاده کرد، اما بهره برداری مسافری از این ایستگاه محدود به زمان فعلی خواهد بود و در آینده نزدیک ایستگاه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ذاکری اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته این ایستگاه ظرف یک سال و نیم آینده به بهره برداری می‌رسد. در حال حاضر کار اجرایی در مناطقی که مشکلی برای پیشروی عمرانی نداشته‌اند آغاز شده و در بخشی از مسیر نیز نیاز به آزاد سازی و تملیک خواهد بود که اقدامات لازم در جهت نهایی شدن آن آغاز شده و امیدواریم به زودی به مرحله‌ی نهایی برسد.

او با بیان این که از مسیر همدان خط آهن به سمت سنندج حرکت خواهد کرد، گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته پس از نهایی شدن کار در همدان خط آهن سنندج نیز به عنوان یکی از مهم ‌ترین مسیرهای در دست ساخت وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و اقدامات مربوط به نهایی شدن آن با سرعت و قدرت بیشتری دنبال می‌شود.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت درباره‌ی وضعیت کارگاه‌های فنی این پروژه نیز اظهار کرد: در قطعه نخست پیمانکار مشغول به کار است که امیدواریم با رسیدن منابع مالی پیشرفت خوبی را به دست بیاورد. در قطعه میانی نیز که فاقد پیمانکار بود کار به یک پیمانکار جدید واگذار شده که در مرحله‌ تجهیز کارگاه قرار دارد و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. در قطعه آخر این پروژه نیز که حدودا ۵۰ کیلومتر است زیرسازی نهایی شده و کار آماده ریل گذاری خواهد بود.

ذاکری خاطر نشان کرد: با پایان یافتن کار در پنج محور اولویت دار وزارت راه و شهرسازی که بسیاری از آنها ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده تکمیل می‌شوند راه آهن دیگر شهرها با تمرکز و توجه بیشتری پیگیری می‌شوند که یکی از این مسیرها شهر سنندج خواهد بود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 807472

وب گردی

وب گردی