اتصال ۸۵۰۰ سایت اپراتور اول به فیبر نوری

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: از مهم‌ترین کارهای ما در حوزه فیبر نوری این بود که زیرساخت فیبر را در حوزه موبایل و ثابت فراهم کردیم و توانستیم ۸۵۰۰ سایت همراه اول را به فیبر متصل کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، رسول سراییان امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران مرتبط با فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، گفت: مخابرات با محور شبکه ملی اطلاعات موارد متعددی از جمله شبکه زیرساخت، محتوا، مرکز داده، شبکه‌های مترو و IXP دارد.

او با اشاره به لزوم تحول در ساختار مدیریت شرکت مخابرات، اظهار کرد: اصلاح فرآیندها، به کارگیری ابزارهای نوین، توسعه سرمایه انسانی و ارائه خدمات نوین از جمله الزاماتی بود تا بتوانیم به اهداف شبکه ملی اطلاعات برسیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: ما کار خود را با ۸۸ پروژه آغاز کردیم که سه محور محصول بازار جدید، توسعه و سرمایه‌گذاری و همچنین بهینه سازی را شامل می‌شود. همچنین از مهم ترین کارهای ما در حوزه فیبر نوری این بود که زیرساخت فیبر را در حوزه موبایل و ثابت فراهم کردیم و توانستیم ۸۵۰۰ سایت همراه اول را به فیبر متصل کنیم.

سراییان با تاکید بر مدرنیزه کردن شرکت مخابرات ایران تا سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: امروز تمام سامانه‌های مخابرات از جمله بیلینگ، CRN، سامانه مالی و سامانه منابع انسانی یکپارچه شده است. همچنین برنامه داریم از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تمامی فرآیندهای داخلی به سمت ALL IT و مبتنی بر فناوری اطلاعات برود.

او با بیان این که در حال حاضر مردم از ۱۲۶ سرویس مخابراتی استفاده می‌کنند، گفت: برنامه‌ریزی کردیم در پنج سال ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای شبکه انجام دهیم که ۲۵۰۰ میلیارد آن برای امسال است. با این سرمایه‌ گذاری در بخش انتقال، دسترسی، IP و سوئیچ تحول اساسی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین با درخواست از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان کرد: امیدواریم این وزارتخانه به عنوان سهامدار، سرمایه‌ گذاری کرده و در امر تسریع در صدور مجوزهای تسهیلات مالی و بانک مرکزی به ما کمک کند. همچنین امیدواریم در حوزه تنظیم مقررات فضا به گونه‌ای فراهم شود که مناسب بازگشت سرمایه باشد.

همچنین در این مراسم فریدون قاسم زاده - مدیرعامل شرکت افرانت - با اشاره به لزوم بسته حمایتی دولت از دیتاسنترها، گفت: ما برای معافیت مالیاتی و تغییر در تعرفه‌های برق نیاز به پروانه داریم. با صنعتی شدن برق، دیتاسنترها شروع به فعالیت می‌کنند.

قاسم‌زاده با ابراز خشنودی از افتتاح پروژه‌های یک شرکت خصوصی توسط وزیر ارتباطات، گفت: تیرماه سال گذشته دیتاسنتر افرانت راه اندازی شد. وزیر ارتباطات نیز در آن مراسم به ایجاد ۱۰۰ شغل مستقیم و هزاران شغل غیرمستقیم در این حوزه اشاره کرد.

او با بیان این که بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای دیجیتال از دیتاسنتر افرانت استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر این دیتاسنتر میزان بسیاری از شرکت‌های کسب و کار از جمله کافه بازار، دیجی کالا، شیپور، دیوار، اسنپ، تپسی، الو پیک، جیرینگ، تلوبیون و بسیاری از شرکتهاست و دولت یک ریال برای این کسب و کارها پرداخت نکرده است.

او با بیان این که دیتاسنترها کارخانجات عصر ارتباطات هستند، افزود: بازار دیتاسنتر دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار است. سهم متوسط ما باید یک درصد از این میزان یعنی چهار میلیارد دلار باشد که معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است. در صورتی که بیشترین درآمد رک‌های تجاری ما ۱۰۰ میلیارد تومان است، یعنی حتی یک درصد از سهم یک درصدی حق خود را تامین نکردیم.

قاسم زاده خاطر نشان کرد: دیتاسنتر ما به جای زمان معمول خود در دو سال، در شش ماه راه اندازی شده است، همچنین ما دارای استانداردهای جهانی هستیم و مشتری خارجی داریم. طبق قرارداد با شرکت مخابرات سه دیتاسنتر برای این شرکت و همچنین یک دیتاسنتر تا آخر تابستان برای همراه اول راه اندازی می‌کنیم.

او با بیان این که هدف اصلی دیتاسنترها امنیت و ثبات است، گفت: پایداری حرف اول را در کسب و کارهای اینترنتی می‌زند. در حال حاضر کل ظرفیت ایران ۸۰۰ رک است و ما نصف این ظرفیت را داریم. البته برنامه داریم که تعداد رک‌ها را به ۱۲۰۰ برسانیم.

قاسم زاده ضمن درخواست از وزیر ارتباطات برای حمایت از دیتاسنترها، اظهار کرد: پیشنهاد ما بسته حمایتی دولت از دیتاسنترها است. ما برای معافیت مالیاتی و تغییر در تعرفه‌های برق نیاز به پروانه داریم. لازم است به دیتاسنترها تعرفه برق صنعتی تعلق گیرد، در صورتی که در حال حاضر قیمت ما همان قیمت تجاری است. با صنعتی شدن برق، دیتاسنترها شروع به فعالیت می‌کنند.

در این مراسم سامانه کیفیت شبکه سرویس (QOS)، سامانه سنجش کیفیت تجربه مشتریان (QOE) و سالن جدید ناک دیتای شرکت مخابرات ایران راه اندازی و همچنین دیتاسنتر تلکوکلاد شرکت افرانت افتتاح شد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 807503

وب گردی

وب گردی