روز  وکیل در تقویم ثبت می شود؟ /کلیات لایحه جامع وکالت رد شد

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت : در جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه جامع وکالت رد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر امیر حسین آبادی درباره لایحه جامعه وکالت افزود: در جلسه ای که در این خصوص در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و بنده نیز حضور داشتم کلیات این لایحه رد شد، چرا که ضرورتی برای تصویب این لایحه وجود نداشت.

وی گفت: بنابراین این لایحه فعلا در کمیسیون کنار گذاشته شد اما گفتیم که قطعا تجدیدنظر و اصلاح در قوانین فعلی ضروری است که مقرر شد اصلاحات و الحاقاتی به قانون موجود(لایحه قانون وکلا) اضافه شود اما این موضوع تاکنون انجام نشده است .

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود : پس از اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس لایحه جامع وکالت را رد کرد برای بررسی تجدید لایحه اقدام کردیم و از کانون های دیگر نیز در این خصوص نظرخواهی شد و قرار است هفته آینده نیز در همایش کانون های وکلای مرکز نیز در این خصوص بحث و بررسی صورت گیرد.

وی گفت: پس از بررسی نهایی با حضور نمایندگان قوه قضاییه، معاونت حقوقی یا پارلمانی ریاست جمهوری و کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس جلسه ای تشکیل شود تا به جمع بندی برسد .

حسین آبادی افزود: البته مواد الحاقی در این لایحه قرار است محدود باشد که البته تاکنون با وجود همه تلاش ها حدود 30 ماده به عنوان الحاقی و اصلاحی تهیه شده است و تلاش خواهیم کرد مواد آن را محدود تر کنیم .

وی درباره تعیین تکلیف ادغام کانون وکلا با مرکز امور مشاوران (ماده 187) نیز گفت : این مرکز طبق ماده 187 برنامه سوم توسعه ایجاد شد که عمر این برنامه 5 ساله پایان یافت و باید تعیین تکلیف شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود : طبق این برنامه که به قوه قضاییه اجازه داده بود مشاور حقوقی جذب کنند ، تعدادی وکیل گرفتند که بعد از آن در برنامه چهارم تمدید نشد .

وی گفت: حتی مجلس تقاضای بودجه قوه قضاییه را نیز در این خصوص رد کرد چراکه از دید مجلس این مرکز نباید به فعالیت خود ادامه دهد و در این خصوص به قوه قضاییه تذکر دادند که عمر این برنامه(ماده 187 برنامه سوم توسعه) تمام شده است .

حسین آبادی افزود : البته اخیرا براساس تفسیری دور از ذهن که از قانون استنباط کرده اند دوباره در صدد جذب کارآموز وکالت هستند که برای جلوگیری از آن اقدام کرده ایم .

7 اسفند به عنوان روز وکیل در تقویم ثبت می شود

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قرار است 7 اسفند به عنوان روز وکیل در تقویم رسمی کشو درج شود.

دکتر امیر حسین آبادی درباره ثبت روز 7 اسفند به عنوان روز وکیل در تقویم رسمی کشور افزود: سال گذشته از رئیس جمهور برای حضور در روز استقلال کانون وکلا دعوت کردیم که ایشان حضور یافتند و سخنرانی کردند .

وی گفت: رئیس جمهور در این جلسه قول هایی به وکلا دادند که یکی از قول های ایشان این بود که روز7 اسفند بعنوان روز وکیل در تقویم رسمی درج شود که در شرف محقق شدن است .

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: پیگیری ها صورت گرفته و قرار است این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود که امیدواریم بزودی این قول رئیس جمهور عملی شود .

وی درباره رونمایی از منشور حقوق شهروندی نیز گفت : 30 آذر منشور حقوق شهروندی رونمایی شد و جلساتی پیرو این موضوع با حضور کانون وکلا ، معاون حقوقی رئیس جمهور داشتیم که وکلا در ان جلسه شرکت فعالانه داشتند .

حسین آبادی در ادامه به تعاملات کانون وکلا با قوای سه گانه اشاره کرد و افزود : تعاملات خوبی با مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون حقوق قضایی مجلس ، قوه قضاییه و قوه مجریه داریم که امیدواریم این روابط به نفع مردم تمام شود .

وی گفت : یکی از چالش های پیش روی ما مسئله ثبت موسسات حقوقی است که متاسفانه سازمان ثبت بدون در نظر گرفتن صلاحیت علمی درخواست کنندگان که درخواست ثبت شرکت می کنند مجوز می دهد.

حسین آبادی با بیان اینکه تعداد موسسات حقوقی بسیار زیاد شده است افزود : به گفته مسئولان شکایت های بسیاری از فسادهای این موسسات شده است طی مذاکراتی که سازمان ثبت داشتیم قرار بر این شد که در ثبت موسسات حقوقی تجدیدنظر شود که خوشبختانه روند آن کند شده و قرار است در این خصوص از کانون استعلام شود و ضوابط را کانون اعلام کند .

وی گفت : چالش بعدی اختصاص کد ای سیک در سازمان صنایع بود که هرکس می توانست جواز مشاور حقوقی بگیرد که در واقع اتاق اصناف تا حدودی (10- 15) مجوز داده بود تا مشاوره حقوقی دهند بعد از اینکه مطلع شدیم با سازمان صنعت ، معدن و تجارت مذاکره کردیم ایشان قانع شد که این کار نادرست است و این روند و صدور مجوز متوقف شد .

وی ادامه داد: برخی از افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کردند ، خوشبختانه دیوان عدالت اداری این تقاضای انها را رد کرد و باید دید هیات عمومی دیوان چه نظری می دهد ، امیدوارم هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز به تصمیم وزارت صحه بگذارد .

703

کد خبر: 807557

وب گردی

وب گردی