سازمان ملل: غیر نظامیان همچنان قربانیان اصلی جنگ افغانستان هستند

کمیته امداد سازمان ملل در افغانستان غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان افغان را قربانیان اصلی درگیری های این کشور خواند و بار دیگر به نیروهای مخالف دولت در مورد هدف قرار دادن کورکورانه غیرنظامیان هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز، «تادامیچی یاماموتو» نماینده دبیرکل سازمان ملل و سرپرست کمیته امداد این سازمان در افغانستان (اوناما) روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، هزینه های انسانی این جنگ در افغانستان هر روز با از میان رفتن جان ها، ویرانی ها و رنج و مشقت طاقت فرسای مردم این کشور به بالاترین حد خود رسیده است.
وی در این اطلاعیه به 23 درصد افزایش مرگ و میرهای غیر نظامی نسبت به سال گذشته اشاره کرده و آورده است تنها در 6 ماه اول سال جاری میلادی هزار و 662 غیر نظامی از جمله شمار زیادی از زنان و کودکان این کشور جان خود را از دست داده و سه هزار و 581 نفر دیگر مجروح شده اند.
یاماموتو در ادامه از نیروهای ضد دولتی در این کشور خواسته است تا به کشتار های کورکورانه ، استفاده غیر قانونی از بمب های ابتکاری در درگیری ها هر چه سریع تر خاتمه دهند.
وی مرگبار ترین و پر هزینه ترین کشتار غیر نظامیان افغان در سال جاری را حادثه بمبگذاری 31 ماه مه در شهر کابل ذکر کرده که بر اساس آمارهای سازمان ملل 92 غیر نظامی جان خود را از دست دادند و دست کم 500 نفر مجروح شدند.
سرپرست اوناما خاطر نشان کرده است که در سال جاری میلادی 174 نفر از کشته شدگان و 462 نفر از مجروحان این درگیری ها زنان افغان بوده اند که نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرده است، علاوه بر این ارقام، مرگ کودکان افغان در اثر این حملات کورکورانه نیز نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش پیدا کرده و دست کم 436 کودک افغان قربانی این حملات شده و هزار و 141 نفر دیگر بشدت مجروح شده اند.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 807637

وب گردی

وب گردی