ضعف شبکه توزیع؛ علت اصلی خاموشی/ برقی که به خانه ها نمی‌رسد

نائب رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران گفت: در برخی از نقاط کشور شاهد برق حبس شده هستیم که به دلیل نبود شبکه توزیع و انتقال نمی توانیم این میزان از برق رابه قسمت های پر تقاضا انتقال دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، علی بخشی با بیان اینکه با توجه به رشد اقتصادی و جمعیتی هر ساله شاهد افزایش تقاضای برای برق هستیم، گفت: چنین رشد تقاضایی طبیعی است و در همه کشورها برای مدیریت آن پیش بینی های لازم انجام می شود، در صورتی که تمهیدات لازم برای چنین شرایطی اندیشیده نشود به اجبار با برقراری خاموشی اقدام به مدیریت وضع موجود می کنند.

او با تاکید بر اینکه در حوزه تولید برق در نیروگاه های سطح کشور مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: عمده مشکلات برقی کشور در بخش شبکه است. بخش دیگری از مشکلات این صنعت و خاموشی های اخیر در کشور به دلیل مشکلات موجود در حوزه انتقال و توزیع برق است که طی سال های اخیر سرمایه گذاری مناسب و کافی با توجه به میزان رشد تقاضا طی حدود ۷ ساله در این بخش نداشته ایم.

به گفته این فعال بخش خصوصی در صنعت برق در برخی از نقاط کشور شاهد برق حبس شده هستیم که به دلیل نبود شبکه توزیع و انتقال نمی توانیم این برق را از بخش های کم تقاضا به قسمت های پر تقاضا انتقال دهیم.

بخشی میزان پِرت برق در شبکه توزیع را بالغ بر۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: شبکه توزیع برق در سه حالت نیازمند تغییر است؛ نخست، توسعه شبکه انتقال و توزیع که نیازمند سرمایه گذاری است، نگهداری شبکه؛ که تا حدودی بودجه مناسبی به این بخش تخصیص داده شده و نوسازی شبکه انتقال و توزیع برق که متاسفانه سرمایه گذاری مناسبی در این زمنیه انجام نشده است.

بر اساس اظهارات نایب رییس هیات مدیره سندیکای برق ایران، دولت ( وزات نیرو) به دلیل مشکلات متفاوت قادر به سرمایه گذاری سریع و کافی برای نوسازی یا احداث شبکه توزیع و انتقال برق نیست؛ این در حالی است که بر اساس اصل۴۴ قانون اساسی، توزیع، انتقال یا نوسازی شبکه برق کشوری قادر به واگذاری به بخش خصوصی به منظور انجام امور عمرانی نیست. همین امر منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای می شود. انتظار می رود دولت در این زمینه چاره اندیشی های لازم را انجام دهد.

او تصریح کرد: در بخش تامین تجهیزات برقی بالغ بر ۹۵ درصد نیاز این صنعت را در داخل تولید می کنیم. تنها در بخش پست فشار قوی بالای ۹۰ درصد خودکفا هستیم.

منبع: مهر

401

کد خبر: 807685

وب گردی

وب گردی