بیشتر افراد درگیرموادمخدر از اقشار ضعیف و آسیب دیده جامعه هستند/جلوگیری  از مجازات افراد ضعیف

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم تصویب طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: با تصویب این طرح افراد ضعیف با احکام قوی، مجازات نمی‌شوند و احکام افراد گناهکاری که سابقه دار نیستند نیز به نحو متناسب صادر خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز زهرا ساعی با اشاره به تصویب کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر و دیدگاه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: با توجه به قرار گرفتن کشور در مسیر ترانزیت مواد مخدر و به دنبال آن وجود قاچاق گسترده، هرساله شاهد وارد شدن آسیب های فراوانی از این ناحیه هستیم. آسیب هایی از قبیل اعتیاد جوانان و صدور احکام مجازات برای سرپرستان خانواده ها که هرکدام آغازگر آسیب های فراوان دیگری است و زندگی اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه «مبارزه جدی با قاچاقچیان عمده و سرکردگان باندهای تولید و توزیع مواد مخدر اصلی اساسی و اولویت دار برای نظام اسلامی است» افزود: در همین راستا مجلس شورای اسلامی به دنبال این است در مواردی که به قانون نیاز است بررسی های لازم را انجام دهد. لذا باید در موضوع مبارزه با تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده مواد مخدر، صدای واحدی از ارکان نظام بلند شود.

ساعی با اشاره به دغدغه خانواده ها و نگرانی آنها از مواجهه با آسیب‌های ناشی از مواد مخدر گفت: اکثر افراد درگیر در موضوع مواد مخدر از اقشار ضعیف و آسیب دیده جامعه هستند که به دلیل مشکلات گوناگون با این معضل، دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی از قبیل فقر مالی و دانشی و یا مواجهه با ناراحتی های روحی بعضا افراد را به سمت مواد مخدر می کشاند که عاقبت آن، مواجهه با قانون و مجازات است.

این عضو فراکسیون زنان درباره چگونگی تاثیر تصویب این قانون بر خانواده گفت: فردی دارای همسر و فرزند را در نظر گیرید که به دلیل همراه داشتن مواد مخدر آن هم اندکی بیشتر از مقدار تعیین شده در قانون دستگیر می شود که این فرد از اعضای باندهای مخوف توزیع مواد مخدر نیست و قصدی هم برای چنین کاری ندارد. اگر حکم این فرد، حبس ابد یا اعدام باشد نه تنها این حکم با جرم تناسب ندارد که یک خانواده به دلیل فقدان سرپرست یا یکی از اعضای خود، وارد بحران بزرگی می شود که می تواند تمامی اعضای آن را درگیر کند.

وی در پایان و در جمع بندی به ایسناگفت: خانواده ای که یکی از اعضای خود را به دلیل مواد مخدر از دست می دهد درگیر بحران هایی از قبیل فقر مالی، تشدید فشار بر مادر و دختران خانواده، سرشکستگی در جامعه و تقویت عوامل بزه ساز در اعضای خانواده می شود. با توجه به تمامی این شرایط در تلاشیم تا با تصویب این طرح حداقل میزان تعیین شده برای به همراه داشتن مواد مخدر که مستوجب حبس ابد یا اعدام می شود را ارتقا دهیم تا افراد ضعیف با احکام قوی، مجازات نشوند و احکام افراد گناهکاری که سابقه دار نیستند نیز به نحو متناسب صادر شود.

700

کد خبر: 807697

وب گردی

وب گردی