صافکاری؛ همه‌چیز درباره جراحی پلاستیک خودرویی!

اگر حتی خیلی هم خوش‌شانس باشید و در طول عمر رانندگی‌تان حداقل یک بار پیش آمده که تصادف کرده باشید، جدا از آسیب‌های احتمالی جانی و مالی، آثار به جا مانده بر بدنه خودرو یکی از بدترین حس‌های دنیا را برایتان به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ اینکه با یک محصول آسیب‌دیده در خیابان حرکت کنید گویی در حال تردد در شهر با سر و صورت زخمی هستید. دو راه حال پیش رویتان است. یا اینکه با وضع موجود ادامه بدهید و یا اینکه باید سر و سامانی به اوضاع بدهید و خودروی‌تان را پیش جراح پلاستیک مخصوصش ببرید؛ صافکار. اما شاید شرایط آن‌طور که تصور می‌شود سهل و آسان نباشد. شاید خرید یک خودرو خیلی راحت‌تر از صافکاری آن باشد. اینکه شما یک فرد حرفه‌ای، متعهد، منصف و به‌اصطلاح «کار بلد» را پیدا کنید، برای خودش حکایتی دارد. بنا بر این دست‌کم به این توصیه‌ها گوش کنید.

فوق‌تخصص جراحی پلاستیک

ظاهربین و فانتزی عمل نکنید. یک تعمیرگاه صافکاری در بالای شهر با زرق و برق چشم‌گیر و آیین‌های جذاب تکریم مشتری، الزاماً تضمین‌کننده بهترین کار نیست. شتاب‌زده و هراسان نباشید. کاری است که شده و شما باید تصمیم‌گیر اصلی میدان باشید. پس پرس و جو کنید و از آنهایی که تجربه تصادف‌های شدید و صافکاری‌های خوب داشتند را بگیرید.

اجرت مهم است

اشتباه نکنید، قرار نیست پول بی‌زبان را بابت یک کار هرچند پیچیده هدر بدهید. شاید تعجب کنید ولی اهمیت پیدا کردن یک صافکار منصف از یک صافکار حرفه‌ای کمتر نیست. دلیل این امر آن است که وقتی طرف مقابل شما از نظر اقتصادی کمی دندان‌گرد باشد این احتمال می‌رود که برای افزایش دستمزدش، آسیب کار را توسعه دهد.

وسواس به خرج ندهید

در بازار سنتی خرید و فروش باوری وجود دارد که شدیداً هم طرفدار دارد و آن این است که خودروی رنگ‌شده باید از ارزش نمونه بدون رنگ آن بسیار پایین‌تر باشد. همین امر موجب می‌شود که یک خودروی رنگ و رو رفته نسبت به خودروی تر و تمیزی که بخشی از آن رنگ شده، محبوب‌تر باشد. شما این‌گونه نباشید. منکر آن نیستیم که صافکاری بدون رنگ امری بسیار هنرمندانه و حرفه‌ای است و در این زمینه اساتید چیره‌دستی داریم ولی یک صافکاری با رنگ حرفه‌ای بسیار کم‌ریسک‌تر از نمونه بدون رنگ آن است.

درباره رنگ حساس باشید

هرچقدر که در قسمت‌های قبل به شما توصیه کردیم که خونسرد و بدون استرس باشید ولی در زمینه انتخاب رنگ کمی در کار صافکار دخالت کنید. صافکاری یک پورشه 911 بژ مدل 2014 با یک پورشه 911 توربو همان مدل و حتی با همان رنگ هم یکی نیست. اگر مالک یک خودروی لوکس هستید حتماً نسبت به توانایی‌های صافکار خود مطمئن شوید. از او بپرسید که آیا پیش‌تر دستی به سر و روی خودروهای گران‌قیمت کشیده یا نه؟ شرکت‌های معتبر خودروسازی از فرمول‌های پیچیده‌ای برای کدگذاری رنگ خودروهایشان بهره می‌گیرند.

تست کنید

با شما تماس گرفته می‌شود و می‌فهمید که خودروی‌تان آماده است. پیش از تسویه حساب با صافکار حتماً چند آزمون ساده را انجام دهید. معمولاً یک صافکاری با باز کردن قطعات و مجدداً سر هم کردن آنها همراه است. حتی اگر یک خار درست در سر جای خود چفت نشود در درازمدت موجب شنیده شدن صداهای ریز آزاردهنده است.

برای راننده‌های وسواسی

برای خرید روزانه منزل، خودروی‌تان را در نزدیکی یک مغازه پارک می‌کنید. بعد از خرید، با صحنه‌ای دردناک روبه‌رو می‌شوید؛ گلگیر ماشین دلبندتان شدیداً ضربه خورده و به‌اصطلاح تورفته است. تا پیش از مشاهده و بازرسی اوضاع از نزدیک، با خودتان می‌گویید ای‌کاش حداقل این برخورد سطحی و بدون آسیب به رنگ بوده باشد. اینجاست که افتخار آشنایی با «متخصصان صافکاری بدون رنگ» را پیدا می‌کنید.

دولایه یا تک‌لایه؟

اغلب تصور بر این است که صافکاران بدون رنگ تنها با استفاده از یک دستگاه ساکشن اقدام به بازگرداندن سطح فرورفته می‌کنند. در حالی‌که این ایده تنها یک داستان خیال‌انگیز تبلیغاتی است.

برای یک صافکار ماهر، این اهمیت بسیار بالایی دارد که خودروی تصادفی از کدام ناحیه و با چه شدتی دچار سانحه شده است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند تأثیر عمیقی در روال کار داشته باشد. در جریان تصادفات ممکن است به قطعاتی همچون سپرها، کاپوت، گلگیرهای جلو و عقب، درب‌های اصلی و یا درب صندوق، ستون‌ها، سرشاسی‌ها، سقف، سینی‌های جلو و عقب، کف صندوق و غیره خسارت وارد شود که‌ترمیم و صافکاری هر یک از این بخش‌ها روشی خاص، مهارت و مهم‌تر از همه تجربه و هنر صافکار را می‌طلبد.

در حقیقت پیش از آنکه صافکار وارد اتاق عمل شود، طراحان و مهندسان خودرو هنرشان را در طراحی بدنه نشان داده بودند. اینکه ورق استفاده شده در بدنه دوبل و یا تک‌لایه باشد، شاید به‌شدت در سرنوشت کار نهایی شما تاثیرگذار باشد. اگر آسیب اصلی به قسمت‌های دوبل وارد شده باشد، تازه ابتدای جنجال است. مثلاً میان کاپوت، دور درب‌های اتاق و یا بالای گلگیرها اصلی‌ترین قسمت‌هایی هستند که به قول قدیمی‌ها، خون صافکار را در شیشه می‌کنند.

واقعاً بی‌رنگ

بعد از بررسی شرایط موجود، درست همان زمانی که صافکار به این نتیجه رسید که نیازی به پاشش رنگ روی بدنه نیست، تازه نوبت به بخش اصلی نمایش او می‌رسد؛ ترمیم بدنه بدون استفاده از رنگ و بدون آسیب رساندن به مابقی قسمت‌ها.

در این مرحله استادکار مانند یک پزشک جراح عمل می‌کند. روال سنتی کار به این صورت است که صافکار ابتدا باید ورق را تا جایی‌که ممکن است نازک کند. آن‌ها نقاطی که از دید پنهان هستند را با سمباده صیغلی می‌کنند تا ضربه‌های چکش با بالاترین دقت برخورد کند. فینال این نمایش درخشان بازی صافکار با شعله‌های واقعی آتش است. او با نرم کردن ورق خاصیتی موسوم به «چکش خواری» را راحت‌تر می‌کند. با ابزاری به اسم "مشتی" سعی برترمیم موج‌های ریز می‌شود؛ اما هیچ‌چیز مانند نور خورشید نمی‌تواند قوس‌های ناخواسته و باقی‌مانده را نشان دهد. این فوت آخر کوزه‌گری است که تنها از پس استادکاران حرفه‌ای برمی‌آید.

400

کد خبر: 807762

وب گردی

وب گردی