کسب رتبه 15 جهانی رشته منابع آب در دانشگاه تهران

پروفسور امید بزرگ حداد، تنها استاد ایرانی حاضر در فهرست دانشمندان 1 درصد برتر جهان در رشته منابع آب و عضو هیات علمی گروه مهندسی آبیاری و آبادانی دانشگاه تهران با اشاره به رتبه بندی بین المللی شانگهای که به تازگی منتشر شده است، گفت: رشته منابع آب دانشگاه تهران در جمع 15 دانشگاه تراز اول جهان قرار گرفته است.

دکتر امید بزرگ حداد در گفتگو با ایسکانیوز گفت: نظام رتبه بندی شانگهای یکی از نظام های رتبه بندی علمی معتبر، شناخته شده و پراستناد جهانی است که در سال 2017 آخرین رتبه بندی آن اعلام شده است. در گذشته این رتبه بندی تنها در 5 زمینه علوم اجتماعی، علوم پزشکی، علوم حیاتی، علوم مهندسی و علوم طبیعی انجام می شد، اما اکنون برای این زمینه ها مجموعا 52 زیرمجموعه (موضوع) تعیین شده است که تمامی دانشگاه های جهان در این 52 موضوع مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می گیرند.
استاد تمام دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ارزیابی رتبه بندی اخیر شانگهای در بازه زمانی 2011 تا 2015 و بر اساس دستاوردهای علمی و پژوهشی هر دانشگاه در هر موضوع شامل: تعداد مقالات، میزان ارجاعات به مقالات، تعداد مقالات در مجلات تراز اول بین المللی، وجود همکاری های بین المللی از طریق همکاری با محققان سایر کشورها و اخذ جوایز و رتبه های اعضای هیات علمی هر دانشگاه ارزیابی انجام شده است.
دکتر بزرگ حداد با اشاره به حضور نام 12 دانشگاه کشور در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان (شامل دانشگاههای تهران، شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، تبریز، نوشیروانی بابل، آزاد اسلامی، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی) در موضوعات 52 گانه شانگهای گفت: در این رتبه بندی، دانشگاه تهران با کسب رتبه 350 بالاترین رتبه کلی را در میان دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر بزرگ حداد اظهار داشت: در این رتبه بندی دانشگاه تهران در رشته های مهندسی منابع آب، معدن، متالوژی، عمران، شیمی و صنایع غذایی رتبه های زیر 100 را کسب کرده است. اما رتبه 15 جهانی اخذ شده توسط محققان این دانشگاه در موضوع منابع آب، بهترین رتبه اخذ شده در بین کلیه موضوعات تخصصی 52 گانه و در بین کل دانشگاههای کشور می باشد که حتی بالاتر از رتبه دانشگاه های معتبری از آمریکا، کانادا و اروپا است.

دکتر بزرگ حداد تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، سهم بخش های مختلف تخصصی و فعال دانشگاه تهران در کسب رتبه منابع آب تعیین شده است که براساس آن گروه مهندسی آبیاری و آبادانی، سهم 40 درصدی و پس از آن گروه آب دانشکده مهندسی عمران، سهم 15 درصدی، دانشکده محیط زیست، سهم 9 درصدی و گروه آبیاری پردیس ابوریحان، سهم 5 درصدی در کسب رتبه دانشگاه تهران در حوزه منابع آب را به خود اختصاص داده اند.
وی تاکید کرد: کسب این جایگاه بین المللی نقش بسزایی در معرفی توامندیهای کشور در این حوزه و جذب دانشجویان خارجی در حوزه منابع آب خواهد داشت.
وی با ابراز امیداوری برای ارتقا رتبه کشور در حوزه تولیدات علمی در همه زمینه ها و به خصوص در زمینه منابع آب، گفت: متاسفانه با وجود کسب این جایگاه و افتخارات علمی بین المللی متعدد، اما همچنان شاهد وجود بحران در منابع آب در کشور هستیم. بدیهی است که اثرات این بحران با تعامل بیشتر صنعت آب کشور با دانشگاه می تواند کاهش یابد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی آبیاری و آبادانی دانشگاه تهران گفت: امیداورم متولیان و مسئولان صنعت آب کشور، از منابع عظیم دانشگاهی کشور بیشتر استفاده کنند تا شاهد حل مشکلات در این زمینه به صورت علمی باشیم.
لازم به ذکر است که پروفسور امید بزرگ حداد به تنهایی 53 درصد از سهم امتیاز کسب شده برای گروه مهندسی آبیاری و آبادانی و حدود 21 درصد از سهم رتبه کسب شده برای دانشگاه تهران را دارا می باشد. وی دارای بیشترین تعداد کتب، مقالات و ارجاعات در زمینه منابع آب در کشور هستند.

200/202

کد خبر: 807789

وب گردی

وب گردی