مازنی: دولت در انتخاب کابینه مجلس را مشاورامین  خود بداند

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی حضور جوانان را در کابینه دولت آینده مهم تلقی کرد و گفت: در حال حاضر که نوبت نسل دوم سوم انقلاب شده است، نسل اول انقلاب راضی نیستند که از سمت های خود کناره‌گیری کنند.

احمد مازنی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در خصوص ویژگی های کابینه دولت با توجه به شرایط حاکم بر کشور در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد:اولین مسئله مهم برای کشور امنیت پایدار است و این مسئله در همه زمینه‌ها تاکید می‌شود؛ در نتیجه اولین ویژگی کابینه دوازدهم باید هماهنگی با مجموعه ارکان نظام به خصوص تعامل با مقام معظم رهبری و همچنین امکان تعامل با سایر قوا در کابینه باید در سطح بالا باشد.

وی افزود: مهمترین تهدید برای امنیت ملی مناقشات سیاسی در داخل است؛ بدبینی ها و سوء‌تفاهم‌هایی که وجود دارد باید در چارچوب تعریف شده در قانون اساسی حل شود و در نتیجه باید یک کابینه هماهنگ با مجموعه ارکان نظام شکل بگیرد که ما دیگر مشکل هماهنگی‌های موردی در ادامه کار را نداشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار دادهای شرکت نفت با شرکت های خارجی ادامه داد: در طول تاریخ شرکت نفت، من گمان نمی‌کنم انقدر درباره جزئیات قراردادهای شرکت نفت کار شده باشد مانند این که متن اش چه طور باشد؟ با چه کسی قرارداد بسته بشود؟ به چه شکل بسته بشود؟ بعد از این همه حساسیت که قرارداد منعقد می‌شود باز هم جای اما و انگار گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: در نتیجه اولین مسئله ای که باید مورد توجه دولت آینده قرار بگیرد، امنیت پایدار است و دولتی باید تشکیل بشود که نماد این هماهنگی باشد.

مازنی با بیان این که در طول ایام انتخابات مردم مطالبات خودشان را با شعر و قلم به مسئولین بیان کردند خاطر نشان کرد: مطالبات مردم تعریف شده است؛ در حوزه سیاست داخلی مردم میخواهند اعتدال حاکم بشود و افراط و تفریط وجود نداشته باشد و همچنین در حوزه سیاست خارجی تنش‌زایی نباشد اما در عین حال تقویت بنیان دفاعی کشور را میخواهند و نمی‌خواهند بنیاد دفاعی کشورمان ضعیف باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در بخش‌های مربوط به محیط زیست، آب و اشتغال و ... مشکلاتی است که مردم دارند و دولت باید کابینه‌ای را معرفی کند که قادر باشد این مشکلات را حل کند؛ این اتفاق زمانی می‌افتد که خود اجزای کابینه با هم هماهنگ باشند، یعنی یک مسئولیت مشترک در تصمیمات وجود داشته باشد و برنامه‌های دولت همسو بایکدیگر باشد؛ این نباشد که وزارت بهداشت یک کار را انجام بدهد، وزارت رفاه با آن کار موافق نباشد یا حداقل این دو با یکدیگر شائبه ای داشته باشند.

وی با اشاره به مسئله حقوق زنان در کشور اظهار داشت: جامعه ما جامعه‌ای است که در مورد حقوق زنان از کشورهای توسعه یافته دنیا مقداری عقب هستیم؛ زنان و دختران ما در کنکور امسال دو برابر نسبت به پسران برای ورود به دانشگاه در کنکور شرکت کردند. از لحاظ فکری و علمی، زنان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که قادرند هم در مدیریت خانواده نقش مهمی ایفا کنند و هم در جامعه حضور علمی و کارشناسی داشته باشند.

مازنی با تاکید بر حضور جوانان در کابینه دولت اضافه کرد: حضور جوانان در کابینه آینده دولت مسئله مهمی است؛ در حال حاضر که نوبت نسل دوم سوم انقلاب شده است، نسل اول انقلاب راضی نیستند که از سمت های خود کناره‌گیری کنند؛ البته منظوربنده این نیست که از شخصیت‌هایی که دارای سن بالایی هستند استفاده نشود، آنها در مقام مشاور کمک کنند و حتما مشورت‌هایشان، اشاره‌هایشان و بله و خیرهایشان یک دنیا ارزش دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: افراد دارای سنین بالا سالها تجربه و کارشناسی کرده اند و از آنها باید در جایگاه مثلاً قانونگذاری و مشورت استفاده بشود؛ حداقل کابینه دولت یک ترکیبی باشد که میانگین سنی پایین‌تر بیاید زیرا که یک مقدار میانگین سنی بالاست، لذا کابینه دوازدهم باید نسبت به کابینه قبلی جوان تر باشد.

وی با بیان این که دولت باید با مجلس هماهنگ باشد تاکید کرد: دولت باید مجلس را مشاور امین خودش بداند؛ اگر قبل از اینکه کابینه شکل بگیرد مشورت کنند و تعامل داشته باشند، این رابطه پایبند و قانونی بین مجلس و رئیس جمهور پایدار خواهد ماند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این که دولت قوانینی را بفرستد و مجلس بگوید میتوانم رای بدهم یا خیر کافی نیست؛باید از قبل گزینه‌های مختلف را در ارتباط‌های غیررسمی به مشورت بگذارند، مجالس اول و دوم به این شکل بوده است اما بعد از آن ارتباط‌ها کم شده است.

مازنی در پایان تصریح کرد: انتظار می‌رود که تعامل و مشورت میان دولت و مجلس وجود باشد و نمایندگان برای تشکیل کابینه به رئیس جمهور کمک کنند تا بتوانند در آینده هم در زمینه نظارت بر عملکرد و قوانین و هم حمایت و پشتیبانی از دولت و اجزای آن در کنار دولت باشند.

302

کد خبر: 807805

وب گردی

وب گردی