رحماندوست: نصیحت کسی را کتابخوان نمی‌کند/وزیرارشاد حسن باشد یا حسین فرقی برای اهالی نشر ندارد

شاعر «صد دانه یاقوت»، با اشاره به اینکه با نصیحت کسی کتابخوان نمی شود، گفت: الان وقت رسیدگی به معضل کمبود مطالعه در کشور است و برای چاره‌اندیشی این امر، نیاز به برنامه ریزی کلان فرهنگی داریم.

مصطفی رحماندوست در گفت و گو با ایسکانیوز درباره سرانه مطالعه در کشور، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم برای 15 سال آینده از نظر تولید علمی حرف اول را در منطقه بزنیم، باید کتاب خوان شویم و بدون مطالعه نمی‌توان به این هدف رسید.

وی با انتقاد از اینکه سطح مطالعه در کشور بسیار پایین است، گفت: هیچ کس به فکر آمار پایین مطالعه در کشور نیست چون هنوز کتاب، سیاسی نشده است و اگر سیاسی شود تازه به فکر آن می افتند، در حالی که الان وقت رسیدگی به معضل کمبود مطالعه در کشور است.

ابن شاعر تاکید کرد: برای چاره‌اندیشی کمبود مطالعه نیاز به برنامه ریزی‌های کلان فرهنگی داریم و با نصیحت و تعریف بی‌فایده درباره خوبی مطالعه، کسی کتابخوان نمی‌شود.

شاعر «خوشا به حالت، ای روستایی» در رابطه با مطالبه اش از دولت، گفت: اگر فردی یک نویسنده و شاعر واقعی باشد از دولت و حاکمیت خواسته‌ای ندارد. به این معنی که هر خواسته‌‌ای از دولت داشته باشیم همان مقدار باید بدهکاری پس بدهیم. به شخصه خواسته‌ای از دولت ندارم و حاضر نیستم به خاطر اینکه کتاب‌هایم به قولی چنین و چنان شود تن به چیزی بدهم که خواسته خودم نیست.

وی افزود: خواسته‌ای از دولت ندارم ولی حل سطح مطالعه پایین جامعه را وظیفه دولت می دانم زیرا اگر دولت سطح مطالعه را با برنامه ریزی بالا ببرد، سودش نصیب اهالی نشر می‌شود تا کتاب‌هایی که از ما منتشر شده و خریدار ندارد به فروش برسد.

رحماندوست خاطرنشان کرد: راه‌کارهای زیادی برای افزایش مطالعه براساسی روانشناسی اجتماعی وجود دارد که الان در مملکت ما هیچ کس به فکرش نیست.

وی با بیان اینکه با تغییر وزیر شرایط نشر تغییر نخواهد کرد، گفت: وزیر هر فردی باشد فرقی برای اهالی نشر ندارد و بهبود روند مطالعه در کشور به عدم برنامه ریزی کلان ملی در این رابطه بازمی گردد.

502

کد خبر: 807844

وب گردی

وب گردی