آن ها نمی خواهند پست ریاست جمهوری را از دست بدهند

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در یادداشتی که در اختیار ایسکانیوز قرار داد به تحلیل وضعیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پرداخته است.

ماجرای "ارتباط مخفیانه جرد کوشنر داماد ترامپ و دونالد ترامپ جونیور فرزند ارشد رئیس جمهور آمریکا" با "وکیل روس تبار"، قطعه پازلی از یک تصویر بزرگتر در آمریکاست. تصویری مبنی بر اینکه آیا نتیجه انتخابات 2016 آمریکا قابل اتکا است یا خیر. آیا طرف های خارجی از توان تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات آمریکا برخوردارند و آیا امکان تبانی در انتخابات آمریکا وجود دارد یا خیر.

اخیرا این پرسش های کلیدی حول انتخابات 2016 آمریکا مطرح شده است. تحقیقاتی صورت گرفته و اتهاماتی وارد شده است و برخی از کار برکنار شده اند و حالا ماجرا به پسر ارشد ترامپ رسیده است. اسناد و ایمیل های منتشر شده توسط جونیور ترامپ، حکایت از آن دارد که پسر ارشد رئیس جمهور آمریکا مشتاقانه با هدف کسب اطلاعات با ارزش علیه هیلاری کلینتون، با وکیل روس تبار دیدار کرده و تلاش داشته تا بر نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد. فعلا این مسائل در حد اتهام است و باید منتظر اظهار نظر رابرت مولر دادستان ویژه پرونده موضوع ترامپ و روسیه بود.

اکنون مشخص شده است که روسیه در انتخابات 2016 آمریکا دخالت داشته و به حزب دموکرات آسیب زده است. همچنین ثابت شده نزدیک ترین افراد به دونالد ترامپ با روسیه در ارتباط بوده اند. اکنون بحث بر سر این است که آیا تماس های پنهانی افرادی چون کوشنر و ترامپ جونیور با روس ها، با اطلاع شخص دونالد ترامپ بوده یا خیر. اگر اثبات شود که دونالد ترامپ از این تماس ها آگاهی داشته، این موضوع می تواند ادله ای برای شکایت علیه رئیس جمهور آمریکا به اتهام تبانی و به اتهام تلاش برای پنهان کردن حقیقت و گمراهی کنگره باشد. اگر این موضوع در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا مورد تایید قرار گیرد و سپس در مجلس نمایندگان بر آن صحه گذاشته شود و در مرجله بعد در سنا بررسی شود، چه بسا در نهایت رای به مجرم شناخته شدن رئیس جمهمور آمریکا صادر شود. در این صورت به طور اتوماتیک باید در انتظار عزل رئیس جمهور آمریکا باشیم. اما تا آن مرحله راه درازی در پیش است زیرا مساله رقابت جناح های سیاسی آمریکا نیز مطرح است.

در زمینه بررسی "میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا" می توان گفت هر دولتی در هر کجای دنیا از جمله دولت کنونی آمریکا، حامیان و مخالفانی دارد. مخالفت در خصوص دولت کنونی از گستردکی بیشتری برخوردار است و فقط حزب رقیب یا جریان لیبرال را در بر نمی­گیرد. بلکه انتقاداتی از عملکرد دولت آمریکا و عملکرد شخص رئیس جمهور آمریکا در درون جمهوری خواهان و برخی از محافطه کاران وجود دارد. ضمن اینکه این جدال تمام­ عیار بین کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ با رسانه ها، در تخریب چهره رئیس جمهور آمریکا نقش موثری دارد. این به منزله در معرض سقوط قرار داشتن دولت ترامپ نیست. اما این دولت از حمایت زیادی در جریان محافظه کار و جریان ملی گرا برخوردار است. آن‌ها که پشتیبانان رئیس جمهور و سیاست های دولت فعلی می باشند و از نفوذ و رسانه های گسترده ای برخوردارند.

آنچه که اکنون می شود ارزیابی کرد این است که دولت ترامپ در نظرسنجی ها وضعیت مطلوبی ندارد و این فقط مربوط به داخل آمریکا نیست. از زمانی که دونالد ترامپ پا به کاخ سفید گذاشت، در عرصه خارجی و بین المللی نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نبود. حال جریانی ملی گرا قدرت را در دست گرفته است و آمریکا تنش هایی را در سطح بین المللی با همپیمانان خود در اروپا و برخی از کشور های عربی و آسیا تجربه می کند.

نمونه بارز این تنش ها، نشست گروه 20 بود که در آن جهان راه خود را از آمریکا جدا کرد. جایی که شرکای اصلی تجاری آمریکا در آن حضور دارند. لذا آسیب پذیری دولت کنونی آمریکا بیش از دولت های گذشته است و با مشکلات بیشتری مواجه است.

بر این موارد می توان اضافه کرد که در جریان انتخابات 2016 خود ترامپ انتظارات را افزایش داد و وعده های بسیار بزرگی را مطرح کرده. به همین دلیل این وعده ها محقق نشده و چشم اندازی برای تحقق آنها وجود ندارد. لذا ما اکنون شاهد کاهش روز افزون محبوبیت دونالد ترامپ هستیم که به عنوان نامحبوب ترین رئیس جمهور آمریکا لقب گرفته است.

از طرفی با توجه به اینکه نوعی رقابت سیاسی در برخورد با این مسئله وجود دارد، حزب جمهوری خواه نیز که در کنگره اکثریت را کرسی ها را در اختیار دارد، حاضر نیست کرسی ریاست جمهوری را از دست بدهد و از این منظر نقطه قوتی برای دولت ترامپ بوجود آمده. این موضوع مدام باعث کاهش فشارها بر دولت می شود.

لذا در صورتی که در انتخابات نوامبر سال 2018 وضعیت کنگره تغییر کند و دموکرات ها هردو یا یکی از شاخه های کنگره را در اختیار بگیرند، منازعه و تنش سیاسی در آمریکا به سطح بالاتری افزایش خواهد یافت.

خبرنگار: سید احمد حسینی

کد خبر: 807870

وب گردی

وب گردی